تولید و طراحی تایر بر اساس نیاز خودروها در ایران

۱۳۹۸/۰۵/۱۴ - ۰۹:۱۳:۴۲
کد خبر: ۸۸۰۸۹۱
تولید و طراحی تایر بر اساس نیاز خودروها در ایران
شرکت‌های تایرسازی طراحی خود را بر اساس نیاز خودرو آغاز کرده و با تحویل و تامین تایرهای جایگزین به پایان می‌رسانند.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا؛ طراحی تایر متناسب بدون شناخت کامل از انواع خودرو میسر نمی‌شود. خودروهای موجود در بازار از منظر عملکرد بهPassenger Car و 4x4-Light Truck تقسیم می‌شوند.

خودروهای SUV از ترکیب شاسی Light Truck و بدنه Passenger به وجود آمده است و خودروهای CUV بر روی شاسی Passenger سوار شده و قابلیت‌های OFF-ROAD به آن اضافه شده است.

قابلیت‌های OFF-ROAD شامل دوام و طول عمر مناسب در محیط‌های بیابانی و سنگلاخی، مقاومت در برابر Cut & Chip و نیز ظاهر زمخت و خشن دارند.

همان طور که توقع از عملکرد خودروهای Passenger قابلیت خوش سواری و خوش فرمانی است، از خودروهای SUV/CUV توقع می‌رود بالانسی از عملکردها مخصوصا ترمزگیری با مصرف سوخت مناسب را ارئه دهند. در این راستا و با توجه به اینکه تایر نقش اصلی در عملکرد خودرو را دارد تایرهای این دسته از خودروها نیز با این اهداف عملکردی طراحی می‌شوند.

پیشینه طراحی تایر SUV در گروه صنعتی بارز به سال 1392 بر می‌گردد که با توجه به نیاز خودروساز به تایر سایز225/70R16 برای خودروی سوزوکی گراند ویتارا این امر با معرفی کدگل S630 و با نام SPORTECH که مناسب برای قابلیت‌های OFF-ROAD و به ویژه ظاهر خشن بود، بر روی این سایز محقق شد.

طراحی این گل با شیارهای محیطی زیگزاگ و بلوک‌های چند ضلعی با سایپ‌های زیاد دارای بهترین ترکشن بر روی محیط خیس و خشک است و در کنار آن با استفاده از روش‌های پیشرفته شبیه‌سازی و استفاده از عمق گل مناسب طول عمر بسیار بالا و قابلیت‌های OFF-ROADبسیار مناسبی را ارئه می‌دهد. با توجه به انجام تست و حصول رضایت از عملکرد تایر برای اهداف طراحی در نظر گرفته شده و برای توسعه گروه محصول SUV طراحی و تولید شد و اخیرا برای خودروی بیسو T3 نیز سایز216/65R16 ارسال شده است.

با توجه به مسئولیت بارز در تامین نیاز مشتری خودروساز و بازار و نظر به این مسئله که اکثر خودروهای وارداتی به اصطلاح شاسی بلند داخل بر روی پلتفرم محصولات سواری ساخته شده بودند و بیشتر در محیط‌های شهری تردد داشتند نیاز به تولید تایر با قابلیت ON-ROAD به شدت محسوس بود. لذا در سال 1396 دو سایز 225/65R17 خودروی تیگو و بی وای دی و 235/65R17 خودروی هایما با هدف راحتی سرنشین طراحی و تحویل داده شد.

برای تایر 225/65R17 کد گل S677 و با نام OPTI RIDERUNNER و برای تایر235/65R17 با کد گل S673و با نام RIDE RUNNER انتخاب شد هر دو گل دارای چهار شیار محیطی و بلوک‌های ریز با تعداد بالا هستند که در ظاهر مورد استفاده در جاده‌ای شهری و بین شهری با سرعت بالا و نرمی و نویز پایین را تداعی می‌کند .

سایزS673 در مقایسه با تایر مرجع هانکوک تست و علاوه بر اینکه از نظر راحتی و فرمان‌پذیری تفاوتی ندارد از نظر طول خط ترمز به مراتب بهتر از تایر مرجع هانکوک است و رده مقاومت غلتشی پایینی را نیز دارد که قابلیت اخذ E-MARK اروپا را نیز داراست.

سایز 225/65R17S673 توسط شرکت مدیران خودرو درکشور چین تست و موفق به اخذ تاییدیه شده است.

مجید محمدحسنی، مدیر طراحی رادیال سواری بارز کرمان

IMG_2478

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز