محمد جواد ظریف:

دروغگویی آمریکا با تحریم رهبری و وزیر امور خارجه ثابت شد/ برجام را به پشتوانه رهبری امضا کردیم/در نیویورک به من گفته شد با ترامپ دیدار نکنم تحریم خواهم شد/تعهد می دهم ۱۴۰۰ رئیس جمهور نمی شوم یا در خانه ام یا در دانشگاه

۱۳۹۸/۰۵/۱۴ - ۱۲:۳۶:۰۵
کد خبر: ۸۸۰۹۵۶
دروغگویی آمریکا با تحریم رهبری و وزیر امور خارجه ثابت شد/ برجام را به پشتوانه رهبری امضا کردیم/در نیویورک به من گفته شد با ترامپ دیدار نکنم تحریم خواهم شد/تعهد می دهم  ۱۴۰۰ رئیس جمهور نمی شوم یا در خانه ام یا در دانشگاه
وزیر امور خارجه کشورمان در نشست خبری با خبرنگاران گفت: در نیویورک به من گفته شد با ترامپ دیدار نکنی تحریم خواهی شد. دروغگویی آمریکا با تحریم رهبری و وزیر امور خارجه ثابت شد. برجام را به پشتوانه رهبری امضا کردیم.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان در نشست خبری با خبرنگاران گفت: از برادرم عزیزم حجت الاسلام سید محمود دعایی تشکر می کنم که با لطف سخاوتمندانه بنده را مورد محبت قرار دادند. کلام در برابر ایشان قاصر است. از دکتر ربیعی همکار قدیمی متشکرم. از همکارانم در بخش دیپلماسی عمومی و رسانه ای برای ترتیب این دیدار تشکر می کنم.   همچنین از همه خبرنگاران نیز متشکرم.

وزیر امور خارجه کشورمان ضمن تبریک روز خبرنگار، افزود:  خون خبرنگاران رنگین تر از روز دیپلمات ها است چون این روز را به نام خود ثبت کردند.

وی ادامه داد: آیا افتخار است برای ابر قدرت دنیا که فقط یک جنگ را برده باشد؟  دوره گفتمان ابر قدرتی به پایان رسیده است.

ظریف تاکید کرد: ما با مردم آمریکا هیچ گونه درگیری نداریم. روز گذشته متاسف شدیم از این که مردم بی گناه آمریکا گرفتار  فرهنگ هفت تیر کشی، قلدری و ترویج خشونت شده اند.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان گفت: تحریم وزیر خارجه به چه معنا است؟ یعنی شکست در گفت و گو و دیپلماسی. جهان کنونی ما دنیای سلطه نیست. انسان قدرتمند شده است. یک خبر با یک موبایل می تواند جهان را به تسخیر خود درآورد. بنابراین اینها نشان دهنده جهان امروز ما و ارزش رسانه است.

وی اشاره داشت: خبرنگار و رسانه  می تواند به آینده جهان  شکل دهد. خوشحالم که طی 40سال گذشته، کشور ایران هیچ گاه در کنار قدرت ها نبوده است بلکه در کنار مردم بوده است.

محمد جواد ظریف افزود: ما امنیت خود را هیچ گاه نخریده ایم و هیچگاه نخواهیم خرید. امنیت ما از مردم ما نشات می گیرد. پیشرفت خود را هیچ گاه نخریده ایم و نخواهیم خرید زیرا این پیشرفت و امنیت را از مردم داریم.

وزیر امور خارجه کشورمان خاطرنشان کرد: در جنگ تحمیلی هر چه از کشورها درخواست کردیم به ما سلاح نفروختند. حتی یک سازو کار بین المللی ایجاد کردندتا مانع فروش سلاح به ایران شود. ما را از ابتدایی ترین سلاح برای دفاع از مردم کشورمان، محروم کردند. هیچ کشوری به ما ابزار دفاعی نداد ولی در نهایت آن جنگ را با اقتدار پیروز شدیم. کسانی که فکر می کردند ایران ظرف یک هفته نابود می شود کجا هستند؟ صدام کجاست؟

وی خطاب به آمریکا گفت: شما نمی توانید با تحریم مانع پیشرفت ما شوید و جلوی ما را بگیرید.

رییس دستگاه دیپلماسی ایران افزود: همان گونه که امپراطوری ایران پایان یافت هر امپراطوری دیگری  نیز پایان خواهد یافت. تنها ابر قدرت، خدا است. فشار های شما به لطف خدا باعث پیشرفت ایران شده است. فشار های شما را با اقتصاد مقاومتی جبران می کنیم. ما پشت مردم  پنهان نمی شویم چرا که مردم ولی نعمت ما هستند و ما صاحب اختیار مردم نیستیم.

ظریف در خصوص دیدارش با سناتور آمریکایی و دعوتش از ظریف برای دیدار با ترامپ گفت:  در مورد آنچه در مذاکرات رخ داده، مطلبی را نمی‌گویم.  در سفرم به نیویورک به من گفته شد اگر پیشنهاد دیدار با ترامپ را نپذیرم،  من تحریم خواهم شد.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان درباره سوالی در مورد حضورش در انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: محضر  برویم و سند امضا کنم که نمی خواهم رییس جمهور شوم. من احساس وظیفه می کنم که وزیر خارجه هستم. برخی نگران ١٤٠٠ نشوند و نگران نباشند و اجازه بدهند که ما در وزرات امور خارجه کار خود را انجام دهیم.  من در منزل می مانم و یا در آینده  به تدریس خواهم  پرداخت.

ظریف در خصوص تشکیل  یک ائتلاف دریایی توسط آمریکا گفت: آمریکا مسئول تنش در خلیج فارس و در جهان است. کشوری که آتش افروز است نمی تواند کار دیگری انجام دهد چرا که جز خشونت و جنگ در منطقه، نتیجه دیگری به بار نیاورده است. ترامپ خود نیز می گوید که جز بدبختی در منطقه، نتیجه دیگری را به بار نیاورده است.

وی ادامه داد: ایران معتقد است که اقدام انگلیس در جبل الطارق در توقیف نفتکش ایرانی، راهزنی دریایی است و هیچ منطق دیگری هم نداشته است. اتحادیه اروپا از ابتدا با تحریم فراسرزمینی مخالف بوده است. گرچه به انگلیس ارتباطی نداشته است اما این کشتی به سوریه نمی رفته است. انگلیس  با این اقدام شریک تروریسم اقتصادی منطقه شد. همواره امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز توسط ایران حفظ شده است. ایران  گاهی اوقات در اجرای وظیفه خود برای تامین امنیت، از برخی تخلفات چشم پوشی کرده است و  اکنون دلیلی بر چشم پوشی در برابر انگلیس نمی بینیم. اقدام ما عمل متقابل نیست اقدام ما چشم پوشی نکردن است.

ظریف گفت: دولت موفق شده با همکاری بخش های مختلف جامعه شرایط اقتصادی را به سمت آرامش سوق دهد. عادت ندارم در حوزه ای که تخصص ندارم اظهار نظر نکنم و همین امر باعث شده که دیگران در حوزه وزرات خارجه هر اظهار نظری می خواهند را بیان کنند.

ظریف ادامه داد : امکان بازگشت به شرایط قبل از برجام وجود ندارد اما ما می توانیم برنامه هسته ای خود را گسترش دهیم اما آنها نمی توانند اجماع قبل از برجام را شکل دهند. بنابر این بازگشت به شرایط قبل برجام غیر ممکن است. اقدام ایران در چهارچوب برجام است. اروپا اگر تعهداتش در برجام و در جلسه های کمیسیون های مشترک را انجام دهد تمام تعهدات ایران از نو انجام خواهدشد. برخی در آمریکا با دیپلماسی دشمن هستند.

 ظریف  در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا تحریم ظریف تحریم دیپلماسی نیست؟ اظهار کرد: طرف‌های مقابل هیچ‌وقت نخواهند توانست اجماع امنیتی که قبل از برجام علیه ایران ایجاد کرده بودند، ایجاد کنند. امروز اجماع امنیتی علیه آمریکا شکل می‌گیرد. اقدامی علیه ما نمی‌توانند در شورای امنیت انجام دهند مگر اینکه بازی زور را به کار ببرند که بازی زور با قانون متفاوت است. تنها بهانه ای که برای تحریم بنده دارند این است که از سوی مردم دنیا صحبت می کنم.  آمریکا وقتی رهبری را تحریم می کند می خو اهد با چه کسی مذاکره کند؟ کشور ایران سازو کار دارد . شما که دروغ گویی خود را با تحریم رهبری و وزرات خارجه ثابت کردید!

 ظریف در پاسخ به سؤالی در این باره که آیا با آمریکا مذاکره  می کنید یاخیر؟، گفت: آمریکا شاید روزی از شورای امنیت و کره زمین هم خارج شود. ما مخالف مذاکره نیستیم اما یک بار مذاکره کردیم. شاید آنها بیکار باشند ما بیکار نیستیم.

ظریف درباره تفاوت ترامپ با تیم بی تصریح کرد:  بنده چون گروه بی را مطرح کردم تحریم شدم چون در رسانه های آمریکایی، بنده فقط جرأت مطرح کردن این موضوع را داشتم.

وی در پاسخ به سوال کیهان نیز بیان داشت: برجام توافق با آمریکا نبود. آمریکا یک عضو ضروری برجام بود. برجام 150صفحه شد چون اعتماد نداشتیم. ده سال دیگر هم برگردم برجام را امضا می کنم. برجام سند افتخار مردم است. برجام را با پشتوانه مردم و رهبری و مقاومت امضا کردم. برخی دوستان نخواستند ببینند امیدوارم یک روزی ببینند.

ظریف در خصوص عدم همکاری  شرکت های دولتی اروپایی با ایران گفت: این از بحث هایی است که همواره با اروپا داشتیم  آنها اعلام کردند که  آمریکا شرکت دولتی  و غیر دولتی نمی شناسد. اینستکس نیز از سوی آمریکا تهدید شد که تحریم می شود اما این بهانه ها برای ما کار آمدی ندارد. اقتصاد آمریکا مهم است اما همه اقتصاد جهان نیست. اگر شرکت های بزرگ جهان تصمیم بگیرند قلدری امریکا را نپذیرند آمریکا نمی تواند همه آنها را تحریم کند.قدرت باز درندگی آمریکا در  ترس همه از آمریکا است.

وی ادامه داد: شرمنده مردم هستیم به خاطر آسیب هایی که به آنها رسیده است و از مردم معذرت می خواهم. همه اینها می گذرد  و دیگران و قلدرها باقی می مانند.

ظریف در خصوص رابطه رهبری با وزارت خارجه گفت: اینکه رهبری به من اجازه می دهد در جلسات نظرات خود را بگوییم از مهم ترین نکات رهبری است . وظیفه خود می دانم نظر خود را مطرح کنم. رهبری با سعه صدر به افراد  دستور می دهند که نظر خود را بگویند و دچار خودسانسوری نشوند. برخی می خواهند تصویر های غلط ایجاد کنند . بنده همواره از محبت های رهبری برخوردار بودم.

ظریف بیان داشت: اقدامی که آمریکا انجام داده به بنده ارتباطی ندارد و باید کسانی که نظارت کردند مشاهده کنند اما این اقدام نشان دهنده 2 گفتمان است. یک گفتمان مبتنی بر گفتگو و همکاری است و  گفتمان دیگری که  امروز آمریکا دارد و تنها است و آن گفتمان یکجانبه گرایی و زور است. یک کشور غیر آمریکا پیدا کنید - البته اسرائیل که اصلا به حساب نمی آید- که از یکجانبه گرایی علنا حمایت کند. یک سخنرانی مثل سخنرانی آقای ترامپ در سازمان ملل متحد نمی توانید پیدا کنید که از  یک جانبه گرایی حمایت کند. بنابراین این اقدامات ترامپ، نشان دهنده گفتمان یک جانبه گرایی است که باعث انزوای آمریکا شده است.  در حال حاضر آمریکادر پی گفتمان یک جانبه‌گرایی است  و در صدد است ائتلافی تشکیل دهد. این در حالی است که کشورها یکی پس از دیگری کشورها می گویند که در ائتلاف یک جانبه آمریکا شرکت نمی کنند چون می دانند همراهی با کشوری که سیاست آن مبتنی بر یکجانبه گرایی است یک همکاری کوتاه مدت خواهد بود.

وی تاکید کرد: آنچه که در سخنرانی‌های آقای ترامپ چه قبل و چه بعد از انتخابات شنیدم این است که ادعا می‌کند جنگ همیشه خسارت بار بوده است و  آمریکا نباید خود را درگیر جنگ کند و  آمریکا طبق سیاست‌های قبلی بر مبنای  همکاری، 7 تیلیارد دلار در منطقه ما هزینه کرده است که جز خسارت برای آمریکا نتیجه ای در پی نداشته است. سخنانی که شما از آقای ترامپ شنیدید من هم شنیدیم و برداشت من این است که آقای ترامپ دنبال جنگ نیست اما بر اساس اطلاعاتی که دارم مخصوصا آقای بولتون و نتانیاهو این است که همواره دنبال جنگ بودند.

 

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز