سفیر بولیوی در تهران:

ایران به تعهدات برجام پایبند بوده است

۱۳۹۸/۰۵/۱۶ - ۰۷:۴۷:۱۸
کد خبر: ۸۸۱۸۵۵
ایران به تعهدات برجام پایبند بوده است
پرز راموس، سفیر بولیوی در تهران با اشاره به خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته ای و اعمال تحریم های سخت علیه اقتصاد و جامعه ایران تایید کرد که گزارش های آژانش اتمی بیانگر پایبندی ایران به تعهدات توافق برجام بوده است.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، سفیر بولیوی در تهران با اعلام همبستگی کشورش با ایران، افزود: آژانس بین المللی انرژی اتمی 16 گزارش در مورد پایبندی ایران به اجرای تعهدات توافق هسته ای برجام منتشر کرده است.

این مقام سیاسی با اشاره به خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته ای و اعمال تحریم های سخت علیه اقتصاد و جامعه ایران تایید کرد که گزارش های آژانش اتمی بیانگر پایبندی ایران به تعهدات توافق برجام بوده است.

پرز راموس با تائید حفظ تعهدات سیاسی و دینی ایران، بازگشت تحریم های آمریکا را جنایت و ادعاهای مقام های واشنگتن مبنی بر ساخت تسلیحات هسته ای توسط ایران را نادرست و غلط خواند.

وی همچنین با نادرست خواندن ادعای مقام های آمریکایی گفت: آیت الله علی خامنه ای مقام معظم رهبری پیش از این نیز ساخت هرگونه تسلیحات نظامی را ممنوع اعلام کرده بود.

سفیر بولیوی در ادامه انتشار اخبار ساخت تسلیحات نظامی توسط ایران را پروپاگاندای رسانه های آمریکایی توصیف کرد تا از این طریق بتوانند جایگاه ایران را در دید عموم مردم جهان تخریب کنند.

پرز راموس با حمایت از تعهدات ایران در قبال توافق های بین المللی اعلام کرد که کاهش تعهدات ایران در قبال توافق هسته ای سال 2015 بخشی از همان توافق بود.

مدیرکل آمریکای وزارت امور خارجه: ایران به دنبال گسترش روابط با بولیوی است.

محسن بهاروند در سخنانی با تبریک روز ملی بولیوی، به روابط خوب تهران با لاپاز اشاره کرد و گفت: از شرکت در مراسم روز ملی بولیوی خیلی خوشحال هستیم.

وی در ادامه با اشاره به سفر اخیر محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه ایران به بولیوی، از گسترش روابط تهران با لاپاز استقبال کرد.

دستیار وزیر و مدیرکل آمریکای وزارت امور خارجه با تاکید براینکه ایران به دنبال گسترش روابط خود با بولیوی است، افزود: امیدواریم بتوانیم تا با ارائه خدمات فنی و مهندسی به این کشور، کالاهای کشاورزی و اساسی به کشور وارد کنیم.

 

بولیوی با نام رسمی جمهوری بولیوی کشوری در مرکز آمریکای جنوبی است. پایتخت آن به‌طور رسمی و در قانون اساسی شهر سوکره ذکر شده اما دولت این کشور در شهر لاپاز مستقر است. جمعیت بولیوی ۱۰ میلیون نفر و زبان‌های رسمی آن اسپانیایی، کچوآ، آیمارا و ۳۴ زبان دیگر بومی است. واحد پول این کشور بولیویانا نام دارد و نظام حکومتی آن دموکراسی است.

بولیوی یک کشور در حال توسعه و شاخص توسعه انسانی آن در حد متوسط است. میزان فقر در بولیوی ۵۳ درصد ذکر شده‌است. کشاورزی، جنگلداری، ماهیگیری، و معادن از فعالیت‌های اصلی صنعتی در بولیوی و فراورده‌های عمده آن تولیدات نساجی، پوشاک، فلزکاری و پالایش نفت است. بولیوی از نظر اندوخته‌های معدنی و به‌ویژه فلز قلع غنی است.

پیش از استعمار اروپاییان منطقه کنونی بولیوی بخشی از امپراتوری سرخ‌پوستان اینکا بود. امپراتوری اسپانیا در سده شانزدهم این منطقه را تسخیر کرد و در خلال دوران استعماری اسپانیا، این سرزمین «پروی علیا» نام داشت و جزو قلمروی نایب‌السلطنه پرو به‌شمار می‌آمد، قلمرویی که بیشتر مستعمرات اسپانیا در آمریکای جنوبی را در بر می‌گرفت.

پس از اعلام استقلال این منطقه در سال ۱۸۰۹، این منطقه با ۱۶ سال جنگ روبه‌رو شد و این جنگ‌ها در ۶ اوت ۱۸۲۵ به تشکیل جمهوری بولیوی انجامید که که از نام سیمون بولیوار، رهبر انقلابی، گرفته شده‌است.

این کشور از شمال و شرق با برزیل، از جنوب با آرژانتین و پاراگوئه و از غرب با شیلی و پرو هم‌جوار است. سفارت این کشور در تهران در منطقه سعادت آباد خیابان قره تپه‌ای واقع است.

مراسم گرامیداشت روز ملی دولت بولیوی سه شنبه شب با حضور پرز راموس سفیر بولیوی در تهران، بهاروند دستیار وزیر و مدیرکل آمریکای وزارت امور خارجه،  رضا طباطبایی شفیعی سفیر جمهوری اسلامی ایران در بولیوی و جمعی از مقام ها و سفرای خارجی در هتل پارسیان آزادی تهران برگزار شد.​

نظر شما