عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس:

درخواست گستردگی مرزهای دریایی با امارات را مطرح کردیم/ در دوستی ایران برای تعامل با عربستان باز است/ پیام اخیر عربستان به مسئولان ایرانی گامی رو به جلو محسوب می‌شود

۱۳۹۸/۰۵/۱۹ - ۱۰:۱۸:۵۸
کد خبر: ۸۸۲۷۱۲
درخواست گستردگی مرزهای دریایی با امارات را مطرح کردیم/ در دوستی ایران برای تعامل با عربستان باز است/ پیام اخیر عربستان به مسئولان ایرانی گامی رو به جلو محسوب می‌شود
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: ما همیشه اعلام کرده ایم که درهای سیاست خارجی ما برای دوستی با کشورها مانند امارات باز است و حتی ما در رابطه با عربستان نیز همین موضع را داریم.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ روابط ایران با امارات متحده عربی ریشه عمیق تاریخی دارد. اما بعد از روی کار آمدن محمد بن سلمان به عنوان ولیعهد عربستان سعودی شاهد این موضوع بودیم که به مرور این روابط تیره تر شد.

چندی پیش بود که «محمد الاحبایی»، فرمانده گارد ساحلی امارات، به ایران سفر کرد و با سردار قاسم رضایی فرمانده مرزبانی ناجا ملاقات و گفت‌وگو کرد. این دیدار در حالی اتفاق افتاد که از سال ۲۰۱۳ تاکنون و همزمان با افزایش تنش‌ها میان ایران و عربستان، گفتگو‌های مشترکی، میان دو کشور شاهد نبودیم.

تغییر سیاست های خارجی امارات متحده عربی تنها به دیدار میان گارد ساحلی امارات و فرماندهی مرزبانی ناجا ختم نشد. خبرگزاری یورونیوز به نقل از آسوشیتدپرس گزارش داد که طبق بررسی‌ها بین ۵۰ تا ۷۵ درصد از نیرو‌های اماراتی از یمن عقب‌نشینی‌کرده‌اند که این امر به نوعی یک تغییر استراتژیک در برابر سیاست عربستان، مبنی بر به زانو در آوردن حوثی‌ها تلقی می‌شود.

این تغییران باعث شد تا «محمدجواد ظریف»، وزیر خارجه کشورمان، نیز در حاشیه یکی از جلسات هیئت دولت درباره تغییر رویکرد امارات در مسائل منطقه‌ای بگوید: «علاقه‌مند به ارتباط با همسایگان هستیم. امارات همانند عربستان و بحرین همسایه ما است و مقامات جمهوری اسلامی ایران همیشه اعلام کرده اند، علاقه‌مند به روابط خوب با همسایگان هستیم. اگر آن‌ها سیاست‌های خود را تغییر داده و دست از دخالت در امور داخلی کشور‌ها بردارند، من امیدوارم تیم B کاهش یابد و به نتانیاهو و بولتون محدود شود.»

حال در رابطه با تغییر سیاست خارجی امارات و امکان ایجاد روابط حسنه میان این دو کشور با یکی از کارشناسان به گفت‌وگو نشسته ایم.

«محمدجواد جمالی نوبندگانی»، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری برنا در رابطه با بهبود روابط ایران و امارات بیان کرد: همیشه اعلام کرده ایم که یکی از اولویت های ما در سیاست خارجی جمهوری اسلامی روابط حسنه و دارای حسن هم جواری با همسایگان است. امارات نیز یکی از کشور هایی است که ما از دهه های قبل، ارتباطات گسترده تجاری و بازرگانی با آنها داشته ایم و مراکز مهمی در منطقه امیر نشین دوبی را دارا بوده ایم. همچنین بسیاری از تجار ما به کشور امارات رفت و آمد داشته اند. برای مثال از بیمارستان ایرانی که بیش از 45 سال پیش در این شهر ساخته شده تا دانشگاه‌ها و مدارس ایرانی که در این کشور وجود دارند، باعث شده تا بسیاری از مردم ما نیز در این کشور زندگی کنند.

وی ادامه داد: همه این مسائل نشانگر این بود که ما ارتباطات گسترده علمی، تجاری، درمانی و نفتی با اماراتی ها داریم. با شیخ زاید بن سلطان آل نهیان رئیس دولت امارات ما روابط با ثباتی را داشتیم اما متاسفانه بعد از روی کار آمدن محمد بن سلمان در عربستان و نزدیکی که برخی از امرای جوان اماراتی با او داشتند، آنها بن زاید را به سمت و سوی مقابله با جمهوری اسلامی ایران و فرو بردن این کشور در باتلاق یمن سوق داند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: برخی از پایگاه های نظامی آمریکا مثل الظفره امارات که پهپاد فوق سری آمریکا از آنجا به سمت سرزمین های جمهموری اسلامی به پرواز درآمد و در نهایت سرنگون شد، باعث شد تا اماراتی ها در رفتار خود تجدید نظر کنند کما اینکه یکبار مقام معظم رهبری در صحبت های خود تذکر جدی به امارات دادند و بعد از آن نیز پیام هایی از طرف ما برای آنها مبنی بر گستردگی مرزهای دریایی با امارات ارسال شد و ما توصیه کردیم که در زمین دشمن بازی نکنید.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اماراتی ها بعد از مدت ها به این واقعیت رسیده‌اند که جنگ یمن اینگونه نیست که ظرف سه ماه تمام شود، تصریح کرد: ما همیشه اعلام کرده ایم که درهای سیاست خارجی ما برای دوستی با کشورها مانند امارات باز است. حتی ما در رابطه با عربستان نیز همین موضع را داریم و بارها نشان دادیم که اگر با کشوری دوستی کنیم تا پایان همراه آنها خواهیم بود و شما می‌توانید نمونه آن را در عراق، سوریه و لبنان ببینید.

وی ادامه داد: من فکر می‌کنم که اگر این واقع بینی ها از سوی امارات ادامه پیدا کند، جمهوری اسلامی می‌تواند با توجه به قابلیت های خوبی که در منطقه دارد و از مولفه های امنیتی بالایی برخوردار است، لنگرگاه مطمئنی برای کشورهای همسایه باشد. اگر دخالت بیگانگان و فشار بیش از حد آنها نباشد، اماراتی ها به دنبال بهبود روابط با ایران هستند.

جمالی نوبندگانی در پاسخ به این سوال که جریانات پیش آمده در تنگه هرمز چقدر در این اتفاق ها موثر بود، بیان کرد: مجموعه عوامل رخ داده در چند ماه گذشته بر این تصمیم امارات تاثیر گذاشته است. برای مثال عدم تحقق پیش بینی هایی که آنها در مورد جنگ یمن کرده بودند، ضررهای زیادی که بابت تحریم جمهوری اسلامی به دوبی و شارجه وارد شد، اختلافاتی که میان امرای هفتگانه امارات عربی متحده در مورد رابطه با جمهوری اسلامی به وجود آمده و همچنین سرنگونی پهپاد آمریکایی ها نشان داد که ما قدرت مناسب را داریم و دارای اراده و تجهیزاتی خوبی هستیم که حتی می‌توانیم، با کشوری همچون آمریکا برخورد کنیم.

او در پایان بیان کرد: من فکر می کنم که عوامل متعددی به واقع بینی کشورهای منطقه مثل امارات تاثیر گذاشته و اخیرا نیز پیام مسئول حج و اوقاف عربستان به مسئولان ایرانی می تواند، دارای پیام روابط حسنه باشد چرا که آنها خواستار مذاکره در رابطه با حج عمره حجاج ایرانی شده اند و این مسئله گامی رو به جلو محسوب می شود.

گفتنی است که برخی از تحلیلگران داخلی نیز به این مسئله اشاره کرده اند که تغییر سیاست های خارجی کشورهایی همچون امارات نه به دلیل پی بردن اشتباه آنان در جنگ با یمن بلکه حضور ائتلاف نظامی آمریکا در خلیج فارس است که باعث شده، دیگر کشورها همچون امارات دلیلی برای تخاصم با ایران نداشته باشد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز