وزیر کشور:

اگر می‌گوییم انتخابات امن و سالم داشتیم، رسانه‌ها موجب شده‌اند/ در حادثه سیل بهار امسال، نمره رسانه ها از لحظه های اول تا الان، قابل قبول است

۱۳۹۸/۰۵/۱۹ - ۲۱:۳۱:۴۷
کد خبر: ۸۸۳۲۹۹
اگر می‌گوییم انتخابات امن و سالم داشتیم، رسانه‌ها موجب شده‌اند/ در حادثه سیل بهار امسال، نمره رسانه ها از لحظه های اول تا الان، قابل قبول است
وزیر کشور گفت: در شرایط فعلی کشور که فشارهای خارجی زیاد و مشکلات اقتصادی وجود دارد، رسانه ها باید انگیزه، امید، وحدت و انسجام ایجاد کنند و کشور را در راه رسیدن به اهداف منسجم کنند.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، «عبدالرضا رحمانی فضلی»، وزیر کشور، در مراسم تجلیل از خبرنگاران پیشرو در اطلاع رسانی روند بازسازی و نوسازی مناطق سیل زده، اجرای سیاست های ستاد اطلاع رسانی و تبلیغات اقتصادی کشور و فعالان خبری حوزه وزارت کشور ضمن اشاره به تنوع و تعدد و پیچیدگی کار رسانه ها در عصر حاضر که موجب چندین برابر شدن نقش رسانه ها شده است، گفت: موضوع اطلاع رسانی و خبر رابطه مستقمیی با تصمیم گیری و انتخاب مردم دارد، انسان ها پیوسته دست به انتخاب می زنند و انتخاب رابطه مستقیمی با علم و معرفت و خبر دارد. 

وی افزود: هرچه بر سطوح فعالیت افزوده و میزان مسئولیتها بالا می رود، نوع و سطح انتخاب و نوع تصمیم بیشتر می شود. 

وزیر کشور گفت: امروز رسانه ها، اهمیت بسیاری دارند چرا که فعالیت آنها در زندگی مردم حضور دارد و رسانه ها رابط دولت ها و حاکمیت ها با مردم هستند و در ساخت فضای عمومی جامعه نقش زیادی دارند و البته در این روند، مستمراً نقش رسانه ها قوی تر و بیشتر می شود.

رحمانی فضلی مهمترین وظیفه رسانه ها را حقیقت یابی برشمرد و گفت: اگر خبرنگاران بتوانند کمک کنند تا مردم در انتخاب های خود مبتنی بر واقعیتها و حقایق تصمیم بگیرند، مهمترین تاثیر را در زندگی مردم گذاشته اند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه انسانها به صورت فطری دنبال خیر و زیبایی هستند، عنوان کرد: رسانه ها اگر دنبال کسب حقیقت باشند، درحال خلق زیبایی هستند و با خلق زیبایی وارد عرصه هنر می شوند. 

وی افزود: در شرایط فعلی کشور که فشارهای خارجی زیاد و مشکلات اقتصادی وجود دارد، رسانه ها باید انگیزه، امید و وحدت و انسجام ایجاد کنند و کشور را در راه رسیدن به اهداف منسجم کنند.

وزیر کشور در تشریح نقش و اثر مهم رسانه‌ها گفت: رسانه اگر به صورت واقعی و حقیقی در جهت کمک به مردم و حقیقت یابی عمل نکند می تواند افتراق ایجاد کند که می تواند اثر منفی بگذارد.

رحمانی فضلی با اشاره به اینکه وزارت کشور به دلیل تعدد و تنوع حوزه های مدیریتی و نیاز به ارتباط با جامعه نقطه عطف رسانه ها است، گفت: در انتخابات که یک سال در میان برگزار می شود، این نقطه وصل رسانه ها هستند، اگر می گوییم انتخابات امن و سالم داشتیم، رسانه ها موجب شده اند انتخابات خوبی داشته باشیم. اگر مشارکت بالایی در انتخابات داریم، اگر امنیت انتخابات داریم، به دلیل کمک رسانه ها است.

وی افزود: در حوزه امنیتی چه در ستاد، چه در فرمانداری ها و استانداری ها، در دی ۹۶ اصلی ترین عنصری که در هماهنگی با وزارت کشور ایفای نقش کرد و اتفاقات دی را با لطف خداوند و کمک مردم مدیریت کردیم، نقش رسانه ها بود.

وزیر کشور اضافه کرد: رسانه های خارجی در آن ایام بر این موضوع مانور می‌دادند و کوچکترین حادثه ای را با بزرگنمائی نمایش دادند. همزمان با اینکه نیروهای داخلی در حال مدیریت شرایط بودند مصافی هم میان رسانه‌های داخلی و رسانه های معاند و بیگانه در جریان بود، اما با دلسوزی رسانه ها توانستیم این مسئله را حل کنیم.

وی افزود: در حادثه دی ماه در اوایل نقش رسانه ملی کمرنگ بود، چراکه ملاحظاتی داشت. البته در برخی موارد لازم است حادثه را نبینیم چراکه نباید دیده شود تا کمرنگ شود، اما در اینجا وضعیت متفاوتی بوذ، لذا بنده مجوز پخش اخبار و تصاویر را دادم تا مردم مستقیماً  از طریقه رسانه خودشان در جریان باشند. و خوشبختانه بعد از اینکه صدا و سیما با این رویکرد وارد شد، صحنه اعتراضات تغییر کرد. و البته می دانیم که در چنین شرایطی، یک پاراگراف خبر، یا یک فراز ولو کوتاه صدا یا تصویر می تواند اثرگذار باشد.

وزیر کشور در ادامه به حوادثی که در سالهای گذشته در کشور رخ داده اشاره کرد و گفت: در حادثه سیل کرمانشاه، اولین کار تشکیل ستاد بحران بود و اولین کار این ستاد این بود که اطلاع رسانی را مدیریت کند و ضمن اطلاع رسانی به مردم آرامش بدهیم. 

وی افزود: در زلزله ای با این سطح در کرمانشاه، خبرنگاران و اهالی رسانه در عین حال که باید بسیج عمومی را فراهم می کردند، باید خبررسانی و در عین حال آرامش بخشی را هم دنبال می کردند. درچنین شرایطی رسانه باید همزمان؛ چندین موضوع را درنظر داشته باشد.لذا  خبرنگاران باید قدرت تحلیل بالائی داشته باشند و بدرستی بدانند که هر خبر تاثیری می گذارد و چه تبعاتی دارد؟

وزیر کشور ادامه داد: در حادثه سیل بهار امسال، نمره رسانه ها از لحظه های اول تا الان، قابل قبول است. به هرحال ۲۴ استان درگیر سیل شده بود و یک بی احتیاطی می توانست، نگرانی و تلاطم بزرگی در کشور ایجاد کند؛ از جمله در روزهای ابتدایی در گلستان شایعات کاملاً خلاف واقعی پراکنده شد که دولت به این منطقه کمک نمی کند، چون سنی هستند! درچنین شرایطی ما به عنوان مسئولان نه امکان و نه شرایط مدیریت و اطلاع رسانی داشتیم؛ اما به خاطر درایت و هوش و خبرگی اهالی خبر، اطلاع رسانی صحیح و مؤثر محقق شد.

وزیر کشور در ادامه از همکاری رسانه ها در شورای اجتماعی کشور و ستاد اطلاع رسانی و تبلیغات اقتصادی قدردانی کرد و افزود: در شرایط تشکیل ستاد اطلاع رسانی و تبلیغات اقتصادی، در کشور با نوسانات ارزی مواجه بودیم، که در منتیجه این نوسانات، قیمت ها تحت تأثیر شرایط روانی و برخی فضاهای کاذب تغییر می کرد و ناهماهنگی در اطلاع رسانی هم شرایط را پیچیده تر می کرد. اما با شکل گیری ستاد، با حضور نمایندگان همه قوا، اولاً سیاست گذاری واحدی انجام شد، سپس با توجه به اینکه مسائل اقتصادی پیچیدگی زیادی دارد با تحلیل درست و درک مفاهیم، راه حل ها همگرایی پیدا کرد و با پیگیری مستمر همه موارد در قالب دلسوزی های مشفقانه، همکاری و هماهنگی قابل توجهی ایجاد شد.

وزیر کشور خاطر نشان کرد: در این فضا، مجموعه ما و شما به عنوان جامعه رسانه ای در کنار هم همکاری کردیم و حملات رسانه ای دشمنان را ختثی کردیم.

نظر شما