معاون امور تعاون وزارت تعاون:

اهداف نظارتی و حسابرسی را تا۱۲ برابر افزایش داده ایم/ باید در بخش تعاون رویکرد نوآورانه شکل بگیرد/ بخش تعاون نتوانسته از ظرفیت‌های خود استفاده کند

۱۳۹۸/۰۵/۲۱ - ۰۵:۱۲:۱۰
کد خبر: ۸۸۳۵۶۷
اهداف نظارتی و حسابرسی  را تا۱۲ برابر افزایش داده ایم/ باید در بخش تعاون رویکرد نوآورانه شکل بگیرد/ بخش تعاون نتوانسته از ظرفیت‌های خود استفاده کند
معاون امور تعاون وزارت تعاون گفت: همه قراردادهای صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون را در سایت منتشر کرده ایم و اهداف نظارتی و حسابرسی را تا12 برابر افزایش داده ایم.

«محمد جعفر کبیری»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، در گفت و گو با خبرنگار برنا در پاسخ به این سوال که"چطور شد شما را در وزارت تعاون به عنوان جوان ترین معاون وزیر پذیرفتند" گفت:  این را باید از آقای شریعتمداری و افرادی که اعتماد کردند، پرسید. اما پیرو رویکرد دولت دوم آقای روحانی در خصوص جوانگرایی، این سیاست در سایر وزارت خانه ها دنبال شد و وزرات تعاون در این خصوص پیشگام بود.

او در ادامه بیان کرد: در بخش تعاون که بخش موثری در اقتصاد کشور است، اتفاقات خوبی در گذشته افتاده اما نیازمند مسیری بودیم که اعتماد عمومی به بخش تعاون بازگردد. در بخش تعاون دو رویکرد اصلی را دنبال کردیم، توسعه نوآوری و شفافیت. هدف این دو رویکرد افزایش اعتماد عمومی است تا بتوانیم جذب سرمایه های خورد مردمی را داشته باشیم.

کبیری بیان کرد: در بحث شفافیت و توسعه، سامانه جامع هوشمند بخش تعاون را طراحی کردیم و امیدواریم که با همکاری دستگاه های دیگر بتوانیم، توسعه آن را سریعتر به انجام رسانیم. در این سامانه یک نظام خود کنترلی هوشمند را ایجاد کردیم که اعضا می توانند بر فعالیت مدیران و هیات مدیره های تعاونی ها نظارت داشته باشند.

او گفت: همه قراردادهای صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون را در سایت منتشر کرده ایم و اهداف نظارتی و حسابرسی  را تا12 برابر افزایش داده ایم. معتقد هستیم این امر به اتاق شیشه ای شدن بخش تعاون کمک خواهد کرد و همینطور باعث توسعه و افزایش بهره وری می شود.

کبیری در خصوص "نوآوری در بخش تعاون" گفت: علاقه مند هستم که بخش تعاون مقداری جدی شود و ورویکرد های نواورانه در آن شکل بگیرد. به دنبال تاسیس مراکز نواوری هستیم تا در آن تعاونی های دانش بنیان و نوبنیان که رویکردهای نو آورانه در رشته های تخصصی خود دارند را حمایت کنیم.

او در خصوص "تغییر نام در بخش تعاون و استفاده از ظرفیت های مختلف در خود وزارت تعاون" گفت: انچنان که باید بخش تعاون نتوانسته است از ظرفیت های خود استفاده کند. معاونت تعاون در کنار خود بانک توسعه تعاون و صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون را دارد که تا قبل از آن هرکدام فعالیت های موازی باهم داشته اند اما در همین مدت اخیر به لطف خداتوانسته ایم، برای ارایه خدمات نوآورانه منسجم شان کنیم تا تسهیلات بهتری به تعاونی ها و تعاون گراها بدهیم. این ها بخش کوچکی از فعالیت هایی بود که در این مدت گذشته انجام داده ایم.

کبیری در خصوص "حضور سرزده اش به یکی از تعاونی ها" مطرح کرد: مدتها بود که دوست داشتم سرزده به عنوان یک شهروند نه به عنوان یک معاون وزیر بروم و ببینم که بخش من، چگونه با یک شهروند متقاضی برخورد می کند. بدون تشریفات و بدون خبر قبلی رفتم و نوع برخورد همکارانم با مردم را از نزدیک شاهد بودم. واقعیتی که وجود دارد این است که تعداد مراجعات مردم به ادارات ما در سطح استان قابل توجه است. با وجود اینکه در اداره ای که سرزده رفتم مراجعات زیاد بود اما برخوردها خوب بود فقط ضعفی در بحث سامانه محور کردن و تسریع در پاسخگویی وجود داشت. آن مدیری که ممکن است تذکرهایی را هم به او داده باشم به فاصله کمی پیشنهاداتی منتقل کرد که می توان این موانع و نواقص را بدین گونه بر طرف کرد. گاهی باید بدون واسطه و بدون اطلاع رفت تا از کیفیت خدمات مطلع شد.

او در خصوص فعالیت تعاونی های دانش بنیان گفت: تعاونی های دانش بنیان در حال فعالیت هستند اما هر سال باید تاییدیه بگیرند تا دانش بنیان بودن خود را تمدید کنند. تعداد قابل توجهی تعاونی دانش بنیان داریم. به دنبال این هستیم که استارتاپ هایی را حمایت کنیم که خروجی آنها، تعاونی دانش بنیان و یا نوبنیان می شود. علت نام گذاری تعاونی نوبنیان این است که هم رویکرد نواورانه و هم ساختار شفاف دارند و در قالب همان سامانه جامع هوشمندی که تعریف کرده ایم، فعالیت می کنند و اعضا به صورت مستمر می توانند از فعالیت های مدیرانشان مطلع باشند.

کبیری گفت: انشاالله این تعاونی ها به محض اینکه مراکز تشکیل شود زمینه ای بوجود خواهد آمد تا فعالیت های مشترک داشته باشند. همه تلاشمان را می کنیم که اولین مرکز در شهریور افتتاح شود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز