عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی:

باید ببینیم قاچاق از طریق خودروهای سوختگیری شده اتفاق می‌افتد یا بوسیله تانکرهای سوخت رسان/ برخی نفتا و مواد هیدروکربنی را به اکتان تبدیل و به اسم بنزین به افغانستان صادر می‌‌کنند

۱۳۹۸/۰۵/۲۳ - ۰۵:۰۵:۴۲
کد خبر: ۸۸۴۳۲۳
باید ببینیم قاچاق از طریق خودروهای سوختگیری شده اتفاق می‌افتد یا بوسیله تانکرهای سوخت رسان/ برخی نفتا و مواد هیدروکربنی را به اکتان تبدیل و به اسم بنزین به افغانستان صادر می‌‌کنند
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: اخیرا این موضوع مطرح شده که افرادی نفتا یا مواد هیدروکربنی خریداری می‌کنند و آنها را به یک سری برج های تقطیر انتقال می‌دهند، سپس شکست مولکولی روی آنها انجام داده تا از نظر مولکولی به یک فراورده سبک که از نظر اکتان نزدیک به بنزین است، برسد. بعد از آن یکسری بنزین را از جایی بدست آورده و با این فراورده مخلوط می‌کنند تا ماده‌ای شبیه بنزین برای صادرات به افغانستان داشته باشند.

«اسدالله قره‌خانی»، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری برنا؛ در خصوص احیا کارت سوخت بیان کرد: در حال حاضر احیا کارت سوخت در 4 کلان‌شهر در حال اجرایی شدن است و مرحله بعدی نیز مابقی کلان شهرها را در برخواهد گرفت. بایستی برای قاچاق سوخت ما پایش کنیم تا ببینیم، نشتی ها از کجا هستند که یکی از این کارها استفاده از کارت سوخت است تا ما با توجه به بنزین ورودی و خروجی مخازن، میزان فروش سوخت را حساب کنیم.

وی ادامه داد: مدتی است که در فضای رسانه‌ای شاهد اخباری مبنی بر قاچاق سوخت هستیم. این سوختی که قاچاق می‌شود در پالایشگاه های دولتی تولید، سپس به مخازن نفتی و بعد به جایگاه‌های سوخت انتقال و در نهایت از آنجا به جایگاه‌های سوخت برای توزیع به خودروها منتقل می‌شود. احیا کارت سوخت برای این است که ما متوجه شویم، سوخت از کدام قسمت قاچاق می‌شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه پالایشگاه‌ها زیر نظر دولت و یا شرکت های وابسته به دولت هستند، اظهار کرد: در جایگاه ها مشخص نیست که چه اتفاقی رخ می‌دهد که سوخت قاچاق می‌شود. بنابراین باید ببینیم قاچاق از طریق خودروهای سوخت‌گیری شده اتفاق می‌افتد یا بوسیله تانکرهایی که سوخت‌رسانی انجام می‌دهند.

قره‌خانی گفت: اخیرا این موضوع مطرح شده که افرادی نفتا یا مواد هیدروکربنی خریداری می‌کنند و آنها را به یک سری برج‌های تقطیر انتقال می‌دهند، سپس شکست مولکولی روی آنها انجام داده تا از نظر مولکولی به یک فراورده سبک که از نظر اکتان نزدیک به بنزین است، برسد. بعد از آن یکسری بنزین را از جایی بدست آورده و با این فراورده مخلوط می‌کنند تا ماده‌ای شبیه بنزین برای صادرات به افغانستان داشته باشند.

وی اضافه کرد: این مسائل باید برای ما مشخص شود که آیا از طریق کارت سوخت می‌توانیم این نشتی‌ها را پیدا و کنترل کرده و یا راه‌های دیگری را برای جلوگیری از این اتفاق باید انتخاب کنیم.

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا با احیا کارت سوخت شاهد سهیمه بندی بنزین خواهیم بود، گفت: در حال حاضر دولت لایحه‌ای ارائه نداده و در مجلس نیز چنین تصمیمی وجود ندارد. من بعید می‌دانم در سال 98 ما افزایش قیمت یا سهمیه‌بندی سوخت را داشته باشیم.

قره‌خانی در خصوص زیر ساخت‌های کارت سوخت بیان کرد: برخلاف سال 88 که برای ایجاد زیر ساخت‌های کارت سوخت یک هزینه زیادی خرج شد امسال دیگر هزینه آن بخش را دولت بر عهده ندارد؛ چراکه زیر ساخت کارت سوخت وجود دارد و یک هزینه سالانه صرف شارژ نگه داشتن این زیرساخت‌ها شده است. تنها هزینه‌ای که برای احیای کارت سوخت هزینه شده فقط برای کارت های سوخته بوده که هزینه سنگینی نیست.

عضو کمیسیون انرژی مجلس در پایان بیان کرد: اما این مسئله را در نظر بگیرید که روزانه چند میلیون لیتر سوخت را با یک رقم ناچیزی خریداری و قاچاق می‌کنند، سپس با یک رقم بالایی در آن سوی مرزها سرمایه ملی ما را هدر می‌دهند. بنابر این ما نیاز داریم تا این بستر را برای کاهش قاچاق امتحان کنیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز