یک فعال اجتماعی اصلاح‌طلب:

کشور دچار یک بحران بی اعتمادی است/ مردم نیاز به شفافیت دارند/ به دنبال مدیران کارآمد باشیم

۱۳۹۸/۰۵/۲۶ - ۰۵:۱۰:۴۳
کد خبر: ۸۸۵۴۰۳
کشور دچار یک بحران بی اعتمادی است/ مردم نیاز به شفافیت دارند/ به دنبال مدیران کارآمد باشیم
یک فعال اجتماعی اصلاح‌طلب در رابطه با شفافیت گفت: آنچه که در وضعیت فعلی کشور با آن روبرو هستیم؛ بحث بحران بی‌اعتمادی و فسادهای رخ به وقوع پیوسته در کنار موضوع تحریم‌های اقتصادی و مشکلات تورمی و معیشتی است.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ مردم‌سالاری یکی از مباحثی است که افراد زیادی سال‌ها در مورد آن به بحث و گفت‌وگو پرداخته‌اند. در مردم‌سالاری، شفافیت یکی از ابزارهای ضروری در مبارزه با فساد و افزایش بهروری است بنابر این شفافیت را می‌توان یکی از الزامات اساسی حکمرانی خوب نامید که کلید بهره‌وری و کارآمدی نیز محسوب می‌شود.

انحصارطلبی، رانت خواری، سوءاستفاده، باند بازی و سهم‌خواهی‌ها معمولا در سیستمی شکل می‌گیرند که سیستم مدیریتی آن غیرشفاف بوده و فرایندهای آن از دید مردم پنهان است. در سیستم‌های غیرشفاف و ناکارآمد شاهد این موضوع هستیم که افرادی بر صندلی‌های مدیریتی نشسته‌اند که فاقد هرگونه سابقه، فعالیت، توانمندی، تلاش، تجربه، شایستگی و تعهد لازم برای خدمت در مناصب و موقعیت‌ها هستند و به غصب و تعدی و یا وابستگی‌های فامیلی و جناحی و باندی، منصب و موقعیت یا تسهیلاتی را تصاحب کرده‌اند.

یکی از موضوعاتی که سال‌هاست مورد توجه و انتقاد مردم و منتقدان سیاسی اجتماعی قرار گرفته، مسئله غیرشفاف بودن دستگاه‌های مدیریتی کشور است. در همین زمینه با یکی از جوانان شایسته به گفت‌وگو نشسته‌ایم.

«سعید الله‌بداشتی»، فعال اجتماعی اصلاح‌طلب، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری برنا، در خصوص شفافیت در دستگاه‌های مدیریتی بیان کرد: ما باید در بحث شفافیت به صورت جدی‌تر عمل کنیم چراکه این موضوع بر اساس یکسری آمار و شواهد به‌دست می‌آید. اعتماد سازی دوگانه‌ای که می‌تواند بین ملت و دولت شکل بگیرد، بدون شک از طریق «شفافیت» اتفاق خواهد افتاد.

وی ادامه داد: ما همیشه سعی کرده‌ایم در جهت تقویت پیوند دولت و ملت، از حضور آحاد ملت در عرصه‌های اجتماعی همچون راهپیمایی و انتخابات و ... سخن بگوئیم که این اتفاق شایسته، یک روی سکه است و روی دیگر آن، این است که از حقوق ملت بر گردن دولت سخن بگوییم. آنچه که در وضعیت فعلی کشور با آن روبرو هستیم؛ بحث بحران بی‌اعتمادی و فسادهای رخ به وقوع پیوسته در کنار موضوع تحریم‌های اقتصادی و مشکلات تورمی و معیشتی است.

اتفاقاً در چنین شرایطی مسئله «شفافیت و بدون پرده و واضح سخن گفتن با مردم» یکی از نیازهای اصلی مردم ایران است. امروز مسئولان ما باید نه فقط در کلام و که در عمل ملت شریف را محرم خود دانسته و با صراحت لهجه و صداقت بیشتر از آنچه که در کشور رخ می‌دهد با مردم سخن بگویند و به نظر بنده همین رویکرد به افزایش اعتماد عمومی و پای صحنه ماندن مردم منجر خواهد شد.

دستیار مشاور رئیس جمهور اظهار کرد: در حالی که برخی رسانه‌های معاند نظام و بلندگوهای ضد جمهوری اسلامی به‌دنبال ایجاد شکاف و اختلاف روز افزون بین مردم و حاکمیت هستند، بهتر است در داخل یک نگاه استراتژیک به مسئله شفافیت داشته باشیم و به دنبال مدیران کارآمد، سالم و شفاف‌گرا باشیم و آن فرد را به عنوان مدیر موفق ارزش‌گذاری کنیم. افرادی که از شفاف عمل کردن در حوزه مسئولیتی خود هراس ندارند و پیچیده عمل نمی‌کنند.

سعید الله‌بداشتی افزود: ما و افرادی همچون ما که از لزوم جوانگرایی سخن می‌گوئیم و طی سال‌های گذشته به حضور رئیس جمهور و معاون اول و دیگر مسئولین بر لزوم اتخاذ رویکرد جوانگرایی به عنوان یک راهبرد تاکید کرده و می کنیم، عرض می کنم که یکی از مهمترین دلایل این مسأله را جوانگرایی بر مبنای شفافیت می دانیم. چراکه معتقدم شفافیت و صداقت هر مسئول در هر رده‌ای، توسط جوانان توانمند و خلاق و صالح امروز بیش از گذشته نیاز کشور است. 

وی بیان کرد: مسئله شفافیت نیاز به خلاقیت دارد. یعنی شما باید در راستای تهیه روندها افرادی را انتخاب کنید که از استعداد بهتری برخوردار باشند و با خلاقیت‌هایی که دارند در راستای شفافیت نیز گام‌های مهمی بردارند. تا خلاقیت وجود نداشته باشد، شما نمی‌توانید از نرم افزارهای جدید برای شفافیت استفاده کنید

الله‌بداشتی با گفتن این مسئله که برای رسیدن به شفافیت ما نیاز به جسارت نیز داریم مطرح کرد: شما از یک شخص محافظه‌کار نمی‌توانید انتظار داشته باشید که در زیر مجموعه خود آمار و ارقام را با شفافیت بیان کند یا روندها و فرایندها را با شفافیت مشخص کرده و نظارت کند. نظارت و شفافیت نیاز به جسارت و خلاقیت دارد که این دو ویژگی در جوان توانمند خلاق و توانمند و  پر انرژی ایرانی جمع است.

وی افزود: اگر انتخاب جوانان در مسئولیت ها نیز شفاف نباشد و بر اساس یک توافقاتِ غیرکارشناسی و شفاف صورت گیرد و از جوانان خلاق و تجربه‌مند در انجام وظایف تخصصی بهره نبریم به جوانگرایی نیز خیانت کرده‌ایم. توصیه می‌کنم که مبادا به نام جوانگرایی این رویکرد مهم را به مسلخ ببریم و اصالت آن را به انحراف ببریم.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود؛ امروز می‌توانیم با محوریت قرار دادن مقوله صداقت و شفافیت، چینش مدیران خود را با این پارامتر ارزیابی کنیم. در بخش دولتی، نیمه دولتی و به اصطلاح خصولتی انتصابات و عملکردهای زیر مجموعه و مدیران آن‌ها را دوباره بررسی کنیم و بدون تعارف با مسئولان غیرشفاف قبل از اینکه فاجعه‌ای رخ دهد و افکار عکومی را جریحه‌دار کند، خودمان برخورد کنیم.

او در ادامه اضافه کرد: اگر ما بتوانیم راهکارهای خود را مبتنی بر شفافیت و صداقت ارائه دهیم و از نقش جوانان در این مهم بهتر استفاده کنیم حتما شفافیت می‌تواند یک ابزار خوبی برای جوانگرایی شود. اما این مسئله را نیز باید ملاحظه کنیم که مساله شفافیت به عوام‌گرایی آلوده نشود.

عضو مجمع نیروهای خط امام با بیان اینکه امروز در مجموعه شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی، شاهد بروز این رویکرد هستیم به طوری که ترکیبی از مدیریت جوانانه و تجربه‌مندانه روی کار آمده‌اند، افزود: مجموعه شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی می‌تواند آینده خوبی را با حضور چهره‌های جوان و تجربه‌مند رقم بزند. آقای دکتر رضوانی‌فر که رزومه و سابقه خوبی در هلدینگ دارویی شستا داشته و امروز در تلاش است تا در مجموعه شستا بتواند با استفاده از تجربیات تجربه‌مندان از یک طرف و بهره‌وری حداکثری از خلاقیت و استعداد جوانانِ نخبه و توانمند، جسارت و خلاقیت و شفافیت‌سازی را در بنگاه بزرگی مثل شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی رقم بزند. موفقیت این رویکرد در این بنگاه بزرگ، موفقیت دولت در شفاف سازی و حرکت رو به جلو است. جایی که امروز محل حساسیت بسیاری از صاحب نظران، فعالان اقتصادی و افکار عمومی است.

سعید الله‌بداشتی تاکید کرد: امروز کلمه شستا به یک اسم حساس در افکار عمومی تبدیل شده و مدیران این مجموعه در تلاش و جستجوی راهکارهای مؤثر و جدید برای افزایش شفافیت و صداقت با بدنه ۴۰ میلیونی تحت پوشش تامین اجتماعی و افکار عمومی هستند. خوشبختانه امروز مدیران جوان در شستا به توفیقات مهمی دست یافته و در این جهت گام‌های خوبی برداشته‌اند. همچنین از نرم افزارها و ابزارهای کارآمد در زمینه شفافیت طراحی، رونمایی و استفاده می‌شود..

این مدیر جوان در رابطه با گام‌هایی که در راستای شفافیت برداشته شده، اظهار کرد: یکی از همین فعالیت‌ها، سامانه جامع نظارت و ارزیابی عملکرد شرکت‌ها و مدیران آن است که ناظران و مسئولان به صورت آنلاین می‌توانند عملکرد تمام شرکت‌های زیر مجموعه شستا را بررسی کرده و امتیاز دهند.

او با تاکید بر این مسئله که ما نیازمند شفافیت‌سازی در فرایندها هستیم، نه فقط دیتاها، بیان کرد: دانستن اسامی و حقوق هیات مدیره همه ماجرا نیست بلکه بخش اصلی این است که ما بدانیم با چه فرایندهایی چه تصمیم‌هایی در شرکت‌ها گرفته می‌شود و سلامت در تصمیم‌گیری‌ها و افزایش سوددهی پروژه‌ها بسیار حیاتی و مبرم است.

الله‌بداشتی در پایان گفت: ما با شفافیت و مدیریت منابع باید فرایندها را بررسی کرده و مشخص کنیم معاملات چه تاثیری بر مجموعه شرکت‌ها دارد. 

ضمن اینکه با تأکیدات مقام معظم رهبری و ریاست محترم جمهور بابت اتخاذ این رویکرد در مسئولان، این موضوع باید در پارامترهای عمومی‌تر و سازمان‌های مسئول، بسیار جدی‌تر از گذشته توجه شود و به ضرورت اجتناب ناپذیر شفافیت‌گرایی بنگریم و عملگرایانه‌تر در این حوزه عمل کنیم.

نظر شما
پرونده ویژه