کارشناس مسائل منطقه:

امارات به این نتیجه رسیده که پیروی از عربستان به ضررش است/ امارات به این نتیجه رسیده است که ایران عامل ثبات در منطقه است/ عربستان در شورای همکاری خلیج فارس تنها مانده

۱۳۹۸/۰۵/۲۹ - ۰۵:۲۰:۰۷
کد خبر: ۸۸۶۲۹۳
امارات به این نتیجه رسیده که پیروی از عربستان به ضررش است/ امارات به این نتیجه رسیده است که ایران عامل ثبات در منطقه است/ عربستان در شورای همکاری خلیج فارس تنها مانده
کارشناس مسائل منطقه گفت: شرایط منطقه امارات را به این نتیجه رسانده است که ادامه دنباله‌روی از سیاست‌های عربستان به ضرر امارات و کشورهای منطقه خواهد بود.

«حسن هانی‌زاده»، کارشناس مسائل غرب آسیا، در خصوص نشانه‌های تلاش امارات برای بهبود روابط خود با ایران، به خبرنگار سیاسی برنا گفت: شرایط منطقه، امارات را به این نتیجه رسانده است که ادامه دنباله‌روی از سیاست‌های عربستان به ضرر امارات و کشورهای منطقه خواهد بود.

هانی‌زاده درباره هزینه‌هایی که امارات در پیروی از عربستان پرداخته است، بیان کرد: امارات متحده در طول 4 سال گذشته در کنار عربستان سعودی و در ائتلاف عربی علیه ملت یمن نقش موثری ایفا و هزینه‌های سنگین انسانی و مالی پرداخت کرد. در طول چهار سال گذشته امارات در جنگ یمن علیرغم اینکه از یک ارتش قدرتمند برخوردار نیست، هزینه‌های سنگینی را پرداخت کرده است. این کشور صدها نفر کشته در طول 4 سال جنگ عربستان علیه یمن متحمل شده است.

وی تهدیدات اقتصادی انصارالله علیه امارات را جدی قلمداد کرد و گفت: تهدید انصارالله برای حمله به تاسیسات اقتصادی امارات تهدید جدی بوده چرا که امارات کشوری شکننده‌ و کاملا اقتصادی است و همه طرح‌های عمرانی این کشور وابسته به برقراری امنیت در این کشور است. حجم سرمایه‌گذاری‌های خارجی در امارات نشان‌دهنده امنیت پایدار در این کشور است، اگر این امنیت مختل شود طبعا سرمایه‌گذاران خارجی مجبور می‌شوند این کشور را ترک کنند. این پاشنه آشیل امارات است که اگر انصارالله بخواهد از طریق موشک‌های بالستیکی امارات را هدف قرار بدهد، همه سرمایه‌گذاران خارجی مجبور خواهند شد که امارات را ترک کنند.

این کارشناس مسائل منطقه در خصوص دیگر تهدیدهای موجود علیه این کشور اظهار کرد: اینکه اخیرا انصارالله تهدید کرد که مراکز اقتصادی امارات را هدف قرار خواهند داد، از سویی دیگر اختلافی که بین محمد بن زائد، ولیعهد ابوظبی و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان رخ داد، موجب شد که امارات از ائتلاف عربستان خارج شود، حتی یک جنگ نیابتی بین عربستان و امارات در یمن جنوبی به وجود آمد و به همین دلیل امارات احساس کرد که باید سیاست مستقلی را اتخاذ کند و سیگنال‌هایی را به ایران ارسال کرد که آماده، بهبود رابطه با ایران است.

وی افزود: دو هیات امنیتی و اقتصادی به ایران سفر کردند و با ایران مذاکراتی داشتند. سفر اخیر وزیر امور خارجه به قطر و کویت نشان می‌دهد که عربستان در شورای همکاری خلیج فارس تنها مانده و دچار انزوا شده است، حتی خود عربستان هم به این نتیجه رسیده است که ادامه ناامنی و اختلاف در منطقه می‌تواند به ضرر کشورهای عضور شورای همکاری خلیج فارس منجر شود. امارات که هزینه های سنگینی بابت جنگ با عربستان علیه یمن متحمل شده الان درصدد است روابط خود را با ایران بهبود ببخشد و سیاست مستقل‌تری را اتخاذ کند.

هانی‌زاده در پاسخ به این پرسش که تاثیر بهبودی روابط ایران با امارات چه تاثیری بر جایگاه ایران در سیاست خارجی دارد، بیان کرد: تجربه ثابت کرده است که هرگاه روابط ایران و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و حتی کشورهای منطقه بهبود پیدا کند، نقش نفوذی آمریکا و غرب در خاورمیانه و خلیج فارس به شدت کاهش می‌یابد.

این کارشناس منطقه در تشریح نقش مخرب آمریکا در منطقه گفت: آمریکایی‌ها سعی می‌کنند بین ایران و همسایگان عرب ایران اختلاف ایجاد کنند تا مانع از همگرایی منطقه شودند، بنابراین امارات سعی می‌کند در منطقه نقش مثبت‌تری را ایفا کند زیرا دنباله‌روی از سیاست‌های عربستان و آمریکا برای امارات، نتیجه کاملا معکوس داشته و امارات دچار نوعی تزلزل اقتصادی شده است، اما آمریکایی‌ها همواره در پی این هستند که بین ایران و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس اختلاف ایجاد تا حضور نظامی خود در خلیج فارس را توجیه کنند.

وی افزود: بنابراین به نفع ایران است که روابط خود را با کشورهای حوزه خلیج فارس بهبود ببخشد و ترمیم کند اما آمریکا و غرب از عوامل خارجی تاثیرگذارند و اجازه نمی‌دهند، این روابط بهبود پیدا کند.

هانی‌زاده مکانیزم‌های در اختیار آمریکا برای پیشبرد اهدافش را تشریح و اظهار کرد: دامن زدن به اختلافات مذهبی، ایران هراسی و شیعه‌هراسی از محورهایی است که آمریکا برای اختلاف‌افکنی از آن استفاده می‌کند. آمریکایی‌ها همواره سعی می‌کنند از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس استفاده مالی بکنند و این کشورها را به نوعی از ایران بترسانند.

وی با بیان اینکه ایران‌هراسی جزئی از سیاست‌های غرب و آمریکاست تا بتوانند از این کشورها باج‌گیری کنند، بیان کرد: باج صد میلیارد دلاری آمریکا از عربستان، فروش تسلیحات به امارات، قطر، عربستان و کویت از سوی ایران و غرب در پی اختلاف‌افکنی بین ایران و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس شکل گرفته است.

هانی‌زاده تصریح کرد: اگر بین ایران و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس امنیت برقرار باشد، آمریکا نمی‌تواند سلاح‌های خود را به این کشورها بفروشد و استفاده مالی کند، پس به نظر می‌رسد که آمریکا ابزارهای زیادی برای اختلاف‌افکنی بین کشورهای شورای همکای خلیج فارس و ایران دارد.

این کارشناس منطقه با تاکید بر نقش ایران در ثبات منطقه، گفت: امارات به این نتیجه رسیده است که ایران عامل ثبات در منطقه بوده و آمریکا در حقیقت عامل، بی‌ثباتی است ولی از آنجایی که این کشورها به شدت وابسته به آمریکا هستند، آمریکا می‌تواند هر وقت که بخواهد در داخل این کشورها ناامنی ایجاد کند.

وی در پایان اظهار کرد: وحشت این کشورها از این است که اگر به ایران نزدیک شوند، آمریکا اوضاع داخلی این کشورها را دچار تزلزل کند. وحشتی که اینها از ایران دارند وحشت بیهوده‌ای بوده و آمریکا عامل این وحشت و اختلاف است. پس اینها مجبور هستند از سیاست‌های آمریکا تبعیت کنند زیرا اگر با آمریکا سازگاری نداشته باشند و تبعیت نکنند، قطعا آمریکا باعث خواهد شد که داخل این کشورها ناامنی‌ها تشدید شود.

خبرنگار: مهناز براتی

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز