در دیدار سفیر چین با بروجردی مطرح شد؛

تاکید بر تقویت گفتگوهای پارلمانی ایران و چین

۱۳۹۸/۰۵/۲۷ - ۱۹:۳۱:۰۳
کد خبر: ۸۸۶۶۰۷
تاکید بر تقویت گفتگوهای پارلمانی ایران و چین
سفیر چین در تهران در دیدار با رئیس دوستی پارلمانی ایران با اشاره به اهمیت روابط پارلمانی در توسعه ابراز امیدواری کرد گفت وگوهای پارلمان‌های دو کشور تقویت شده و تداوم یابد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا به نقل از خانه ملت، چانگ هووآ روز یکشنبه در دیدار علاء الدین بروجردی رئیس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران- چین با اشاره نقش مهم و سازنده جمهوری اسلامی ایران در منطقه و جهان اظهار داشت: ایران دارای جایگاه مهم و تاثیرگذار در منطقه و جهان است و توسعه مناسبات در حوزه های مختلف از جمله افزایش روابط اقتصادی و تجاری خواست و اراده مقامات چین است.

وی تحکیم و توسعه هرچه بیشتر روابط دو کشور را مهم خواند و گفت: بین دو کشور مشترکات و همکاری های تاریخی بسیاری وجود دارد که باید آن را بیش از پیش تقویت کرد.

سفیر چین در تهران در بخشی دیگری از سخنان با اشاره به اهمیت روابط پارلمانی در توسعه ابراز امیدواری کرد گفت وگوهای پارلمان‌های دو کشور تقویت شده و تداوم یابد.

هووآ از حمایت های جمهوری اسلامی ایران از کشور چین در بسیاری از موضوعات بین الملل قدردانی کرد.

روابط ایران و چین همواره رو به گسترش بوده است

علاء الدین بروجردی رئیس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران- چین هم در این دیدار با ذکر اینکه چین از قدیم الایام در جغرافیای سیاسی جهان نام پراهمیتی بوده است،  گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران نیز روابط دو کشور پیوسته رو به توسعه و گسترش بوده است.

وی افزود: سفرهای مکرر سران دو کشور طی دهه های بعد از انقلاب نشان دهنده عزم جدی سران دو کشور برای گسترش روابط دو جانبه است.

عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ایران و چین در بسیاری از مسائل مهم جهانی مواضع مشترک دارند، خاطرنشان کرد: ما کاملا مخالف سیاست سلطه طلبانه آمریکا در جهان هستیم و رفتارهای خلاف عرف رئیس جمهور آمریکا  را محکوم می‌کنیم.

بروجردی با اشاره به اینکه  ایران همواره از مراودات سازنده با کشورهای منطقه و جهان استقبال کرده است، گفت: ما معتقد به روابط خوب و همزیستی مسالمت آمیز با همه کشورهای جهان هستیم. اما در مورد آمریکایی‌ها ما همواره شاهد بدعهدی‌ها و فرار آنها از تعهداتشان بوده ایم و وضعیت کنونی هم ناشی از رفتار آمریکایی‌ها است، آنها به دنبال سلطه‌جویی هستند و ما با این سیاست مخالفیم.

وی با اشاره به  بحران یمن بیان کرد: «ورود عربستان و امارات به جنگ یمن از ابتدا یک اشتباه تاریخی بزرگی بود، ما معتقدیم جنگ راه حل بحران یمن نیست و راه حل بحران یمن قطعا باید از طریق مذاکره و گفت وگو حاصل شود.

رئیس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران- چین در پایان با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران مخالف تروریسم و افراط گرایی به هر اسم، به هر شکل و در هرجای دنیا است خاطرنشان کرد: «معتقدیم تروریسم تبدیل به یک معضل جهانی شده است که حتی غرب نیز از آن رنج می‌برد. ما تفکرات افراطی برخی گروه های تروریستی را اسلامی نمی‌دانیم چرا که اسلام دین رحمت، عطوفت و مهربانی است».

بروجردی با اشاره به زندگی قومیت­‌ها و ادیان مختلف در چین افزود: حمایت دولت چین از مسلمانان این کشور، نشان دهنده نگاه منطقی دولت چین نسبت به این موضوع است.

وی در پایان گفت: جمهوری اسلامی ایران آمادگی همکاری اطلاعاتی و امنیتی با چین در زمینه­ مبارزه با تروریسم، در راستای کمک به صلح و ثبات جهانی را دارد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز