مدیر مسئول روزنامه الوفاق:

سهم‌خواهی امارات از یمن همچنان وجود دارد/ امارات می‌خواهد عربستان را در بحران یمن بدهکار و هزینه‌ده باقی بگذارد/ تقسیم بندی یمن به نتیجه نرسید

۱۳۹۸/۰۶/۰۲ - ۱۱:۵۸:۳۴
کد خبر: ۸۸۶۹۱۵
سهم‌خواهی امارات از یمن همچنان وجود دارد/ امارات می‌خواهد عربستان را در بحران یمن بدهکار و هزینه‌ده باقی بگذارد/ تقسیم بندی یمن به نتیجه نرسید
مدیر مسئول روزنامه الوفاق گفت: سهم‌خواهی امارات از بین نرفته و از یمن چشم پوشی نکرده اما ادعا کرده است که شخصا و مستقیا در آنجا حضور ندارد؛ در حالی بعد از خروجش هم کمک‌های گسترده نظامی، تسهیلاتی و مالی به نیروهای تحت حمایت امارات انجام شده و این امر ادامه دارد.

«مصیب نعیمی»، مدیر مسئول روزنامه الوفاق، در خصوص جنگ نیابتی امارات و عربستان در منطقه عدن یمن به خبرنگار سیاسی برنا گفت: عدن منطقه تجزیه شده از یمن است. از بدو حمله تجاوزکارانه عربستان و هم‌پیمانانشان که در راس آن امارات بود، این دو کشور مشترکا مدیریت حوادث را انجام می‌دادند. اختلاف و سهم خواهی از ابتدا بود، امارات به دنبال آن بود که برخی مناطق را به مناطق داخلی خود پیوند بزند و بتواند در منطقه باب‌المندب و عدن یک موقعیت جدیدی ایجاد کند.

وی افزود: بعد از اینکه از دستیابی به منطقه شمالی یمن یعنی صنعا و حدیده که مهم‌ترین بنادر آنجاست ناکام ماندند، به این فکر افتادند که آنجا را تقسیم کنند اما بعد که به تقسیم نرسیدند و عبدالهادی منصور موافقت نکرد و خود را حکومت قانونی آنجا می‌دانست این اختلاف به جنگ کشید، این جنگ و اختلاف قابل پیش‌بینی بود چون به هرحال قصد داشتند یمن را تقسیم کنند.

نعیمی با تاکید بر اینکه اختلاف در یمن بین هواداران عربستان و هوادران امارات، یعنی نیروهای تحت حمایت دو طرف، بالا گرفته است، اظهار کرد: امارات با خارج شدن از جنگ مستقیم با یمن سعی می‌کند نفوذ سیاسی و مالی‌اش را در آنجا حفظ کند و عربستان را در بحران یمن بدهکار و هزینه‌ده باقی بگذارد چراکه از ائتلاف 15 کشور عرب تنها عربستان مانده و عربستان هم در رابطه با یمن در حال آسیب دیدن و بحران داخلی است و نمی‌داند چگونه باید این بحران را پایان دهد. مسلم است این کشور قطعا باید هزینه سنگین، جنایات 4 سال و نیم خود را بپردازد.

مدیرمسئول روزنامه الوفاق وضعیت امارات و عربستان در یمن را پیچیده قلمداد کرد و گفت: وضعیت آنجا اگرچه کاملا از نظر میدانی مشخص و روشن است ولی از نظر سیاسی و در پشت صحنه بسیار پیچیده بوده و هر آن ممکن است یک درگیری جدید، میان هواداران عربستان علیه هواداران امارات و برعکس رخ دهد.

وی در خصوص اختلافات داخلی امارات بیان کرد: در امارات مدتی است که یک اختلاف بسیار گسترده در بین حکام و شیخ‌نشین‌های امارات یا بهتر بگوییم شش حاکمی که خود را قربانی سیاست‌های خودکامه محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی می‌دانند، وجود دارد. برخی از حکام امارات نسبت به جنگ یمن اعتراض داشتند، حتی نامه دسته‌جمعی نوشتند و تهدید به خروج از امارات کردند چراکه هرکدام از اینها حکومت‌های جداگانه هستند و یک حاکمیت فدرالی بر آنها هست، اینها هر زمانی که بخواهند می‌توانند از امارات جدا شوند و این تهدید همواره وجود داشته است. آثار جنگ روی اقتصاد این مناطق از یک طرف و آثار منفی روی مردمی که از حکام‌شان خشمگین و ناراحت هستند، از طرفی دیگر.

نعیمی ریشه اختلافات را محدود به این روزها ندانست و گفت: اختلاف داخلی امارات برای امروز نیست. این اختلاف بسیار طولانی است و امارات مجبور شد به همین علل از جنگ یمن خارج شود اما به دنبال این است که سهمش را از طریق عاملانش در یمن بگیرد، یعنی سهم‌خواهی امارات از بین نرفته و از یمن چشم‌پوشی نکرده اما ادعا کرده شخصا و مستقیا در آنجا حضور ندارد؛ در حالی‌که بعد از خروجش هم کمک‌های گسترده نظامی، تسهیلاتی و مالی به نیروهای تحت حمایت امارات انجام شده و این امر ادامه دارد.

وی با بیان اینکه امارات در یک دوگانگی قرار دارد، تصریح کرد: از یک طرف خطر امنیتی و اقتصادی امارات را به شدت تهدید می‌کند؛ حتی دبی که خودش را در بحران یمن بی‌تقصیر می‌دانست، دارد تبعات جنگ را از نظر اقتصادی می‌پردازد. با توجه به بحران شدید اقتصادی که در آن پیش آمده، صدها شرکت بسته شده‌اند، گرایش به سرمایه‌گذاری در دبی پائین آمده، بحران پیچیده است. یکسری عوامل در هم تنیده شده که این وضعیت دوگانه را برای حکام ابوظبی ایجاد کرده است و حکومت‌های جانبی امارات سعی دارند خودشان را از تبعات جنگ یمن جدا کنند.

مدیرمسئول روزنامه الوفاق افزود: این دوگانگی به این صورت است که از سویی ائتلاف محمد بن زاید با محمد بن سلمان است که مدعی هستند هنوز پابرجاست و از سویی دیگر از هم پاشیدگی درونی امارات است که به شدت مخالفت با جنگ یمن در امارات وجود دارد و آن را یک جنگ ظالمانه و نادرست و با تبعات خطرناک برای آینده امارات می‌دانند؛ لذا این درگیری در داخل امارات هست و به همین خاطر حکومت ابوظبی فکر کرده که اسما از صحنه یمن خارج شود ولی هنوز رسما اعلام نکند که از عربستان جدا شده است.

نعیمی در پایان گفت: چراکه یک ائتلاف قبلی بود که عربستان و امارات با کمک یکدیگر بعد از دستیابی به یمن، سهم را میان خود تقسیم کنند و امروز می‌بینیم همه هم پیمانانشان آنها را رها کردند و این دو مانده‌اند و امارات هم با توجه به این شرایط، سعی دارد حضور علنی و آشکارش را در آنجا پایان دهد اما این به معنای این نیست که امارات در یمن دخالتی ندارد. جنگی که در عدن رخ داد دقیقا میان طرفداران امارات و طرفداران عربستان بود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز