کارشناس مسائل آمریکا:

اگر ترامپ به تعهدات خود عمل کند ایران پای میز مذاکره می‌رود/ متحدین اروپایی، چین و روسیه حاضر نیستند در زمین آمریکا بازی کنند/ ترامپ اگر می‌خواست از طریق شورای امنیت علیه ایران اقدام کند از بسیاری نهادهای بین‌المللی خارج نمی‌شد!

۱۳۹۸/۰۶/۰۴ - ۱۰:۵۰:۲۴
کد خبر: ۸۸۹۱۴۵
اگر ترامپ به تعهدات خود عمل کند ایران پای میز مذاکره می‌رود/ متحدین اروپایی، چین و روسیه حاضر نیستند در زمین آمریکا بازی کنند/ ترامپ اگر می‌خواست از طریق شورای امنیت علیه ایران اقدام کند از بسیاری نهادهای بین‌المللی خارج نمی‌شد!
یک کارشناس مسائل آمریکا گفت: ترامپ اگر می‌خواهد از طریق نهادهای بین‌المللی اقدامات ضدایرانی خود را دنبال کند، یقینا از این نهادها خارج نمی‌شد.

«مرتضی مکی»، کارشناس مسائل آمریکا، درباره تلاش‌های آمریکا برای کشاندن ایران به شورای امنیت و صدور قطعنامه‌هایی علیه ایران به واسطه همراه کردن سایر کشورها در جلسه شورای امنیت، به خبرنگار سیاسی برنا گفت: رجوع آمریکا به نهادهای بین‌المللی از جمله شورای امنیت در حالی است که ترامپ طی یک سال گذشته از بسیاری از توافقات و نهادهای بین‌المللی خارج شده که این اقدام ناشی از استیصال و درماندگی دولت ترامپ در مقابله با جمهوری اسلامی ایران است. چراکه انتظار داشت فشارهای حداکثری و تحریم‌های بین‌المللی بر ایران اثرگذار باشد تا بتواند خواسته‌های خود را به ایران تحمیل کند. بنابراین ترامپ اگر می‌خواهد از طریق نهادهای بین‌المللی اقدامات ضدایرانی خود را دنبال کند یقینا از این نهادها خارج نمی‌شد اما همگان شاهدند ترامپ هر توافقنامه و نهاد بین‌المللی را در مخالفت و ضدیت با منافع خود می‌دانسته از آن خارج شده است.

مرتضی مکی افزود: ترامپ از شورای حقوق بشر، پیمان آب و هوایی، نفتا و مهمترین توافقنامه بین‌المللی یعنی برجام خارج شد. آمریکایی‌ها به ویژه شخص ترامپ همچنان تصور می‌کنند از نفود و سلطه برخوردار هستند که هر زمان خواستند از نهادهای بین‌المللی خارج شوند و هر زمان که خواستند بتوانند، خواسته‌های خود را از طریق نهادهای بین‌المللی در راستای منافع خود تحقق بخشند. اینکه حتی متحدین اروپایی آمریکا نیز حاضر نیستند به خواسته های آمریکا توجه کنند و در پاسخ به درخواست های ترامپ همچنان خواستار حفظ برجام هستند در شورای امنیت سازمان ملل نیز تلاش خواهند کرد که در مقابل سیاست‌های یکجانبه گرایانه آمریکا ایستادگی کنند چراکه این سیاست‌ها را در راستای امنیت و منافع ملی خود نمی‌دانند. بنابراین چین و روسیه نیز حاضر نیستند در زمین آمریکا بازی کنند.

این کارشناس مسائل آمریکا در این باره که ایران همواره اعلام آمادگی کرده که در چارچوب برجام با آمریکا مذاکره کند به این شرط که آمریکا نیز گام‌های عملی بردارد تا ایران نیز بتواند در این چارچوب مذاکره کند، نیز تصریح کرد: آمریکایی‌ها در مذاکرات به دنبال راه حل دیپلماتیک نیستند چراکه اگر بودند هیچ‌گاه میز مذاکره را ترک نمی‌کردند. همچنین کمیسیون برجام و نشست‌های دوره‌ای بین ایران و کشورهای 1+4 که برگزار می‌شود که بهترین و مناسب‌ترین مکان بود، برای اینکه بتوانند مشکلات و مسائل خود را بیان کنند. برای آمریکایی‌ها، نفس مذاکره مهم است و تبلیغات حول این محور برای آنها اهمیت دارد. ترامپ، سه دور مذاکرات با رهبر کره‌شمالی انجام داد که نتیجه‌ای نداشت جز اینکه ترامپ با عکس‌های مشترکی که با کیم جونگ اون انداخت، تلاش کرد اینگونه نشان دهد که توانسته رهبر کره‌شمالی را به میز مذاکره بکشاند. بنابراین برای ترامپ جنبه تبلیغاتی مذاکره مهم است تا خود مذاکره. به همین دلیل ایران مذاکرات فشرده و طولانی با جان کری، وزیر امور خارجه وقت آمریکا، داشته و این تلاش‌های ایران نشان داد در پی حل مشکلات به‌ویژه در ارتباط با آمریکاست.

مکی ادامه داد: این در حالی است که ترامپ به هیچ عنوان حاضر نیست به تعهدات خود عمل کند بنابراین با چه تضمینی ایران به پای میز مذاکره با آمریکا برود؟ هر چند ترامپ سخن از مذاکرات بدون پیش شرط را مطرح کرده اما تلاش می‌کنند خواسته‌های خود را به ایران تحمیل کنند که به نوعی دورزدن برجام و بی‌اعتبار کردن این توافقنامه از لحاظ قواعد و قوانین بین‌المللی است. ایران نیز به درستی برابر درخواست‌های ترامپ ایستادگی کرده چراکه مذاکرات در چنین شرایطی برای ایران خروجی مناسبی در پی نخواهد داشت.

مرتضی مکی عنوان کرد: ترامپ و تیم امنیتی وی در پی حل مشکلات با ایران در قالب مذاکره و دیپلماسی نیستند که اگر بودند راه‌های زیادی وجود داشت. انتظار هم نباید داشت که با آن سیاست‌های دشمنانه و کینه‌جویی که ترامپ، بولتون  و پمپئو در قبال ایران در پیش گرفتند به خواسته‌های کشورهایی چون فرانسه و شخص امانوئل مکرون، رئیس جمهور این کشور توجهی داشته باشند. به هر حال مکرون با دستور کار خاصی در نشست گروه هفت شرکت کرده و خواسته‌هایی را برای دوره کوتاه مدت مطرح کرده که هم ایران و هم آمریکا در مواضع خود انعطافی نشان دهند تا راه حل‌های جدیدی برای حل و فصل اختلافات فراهم شود. از جمله این دستور کار می‌توان به تمدید معافیت‌های نفتی خریداران نفت ایران اشاره کرد اما آنچه نباید دور از نظر داشت این است که پمپئو، بولتون و ترامپ به این خواسته‌ها توجهی ندارند به همین دلیل انتظار نمی‌رود نشست گروه هفت در پاریس با خروجی قابل توجهی داشته باشد.

نظر شما