وزیر راه وشهرسازی:

۲۲۰ هزار کیلومتر راه در کشور وجود دارد/ بالای ۸۲ درصد تصادفات در تابستان صورت می‌گیرد

۱۳۹۸/۰۶/۰۳ - ۱۶:۲۴:۱۳
کد خبر: ۸۸۹۲۳۱
۲۲۰ هزار کیلومتر راه در کشور وجود دارد/ بالای ۸۲ درصد تصادفات در تابستان صورت می‌گیرد
وزیر راه و شهرسازی گفت: مهم‌ترین برنامه وزارت راه و شهرسازی که بخواهم امروز از آن نام ببرم این است که بتوانیم ایمنی و ظرفیت عبور و مرور را افزایش دهیم.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، «محمد اسلامی»، وزیر راه و شهرسازی، در برنامه صبح بخیر ایران که امروز یکشنبه سوم شهریور ماه از شبکه یک سیما پخش شد درباره رسالت وزارت راه و شهرسازی در حوزه راه گفت: کشور ما پر ظرفیت و پهناوری است. هم تراکم و هم پراکندگی جمعیت در نقاط مختلف داریم، هم در جاهایی که پراکندگی وجود دارد و هم در نقاط متراکم در هر صورت باید راه بسازیم.

اسلامی افزود: حدود ۲۲۰ هزار کیلومتر راه در کشور وجود دارد که ۱۰۳ هزار کیلومتر آن راه‌های روستایی است. قبل از انقلاب اسلامی ۳۰۰۰ کیلومتر راه‌روستایی داشتیم و‌ بعد از انقلاب اسلامی ۱۰۰ هزار کیلومتر راه روستایی احداث شده است و همچنان در حال احداث راه روستایی هستیم.

وی درباره در حوزه راه بیان کرد: مهم‌ترین برنامه وزارت راه و شهرسازی که بخواهم امروز از آن نام ببرم این است که بتوانیم ایمنی و ظرفیت عبور و مرور را افزایش دهیم. امروز با دو مسئله مهم مواجه هستیم؛ یکی محدودیت منابع است، اما باید زیرساخت‌های حمل و نقل را توسعه دهیم. طبیعی است که محدودیت منابع کار ما را با مشکلات مواجه می‌کند.

وزیر راه و شهرسازی افزود: مسئله دیگر و از همه مهم‌تر این است که با افزایش اتومبیل و افزایش تردد نیاز داریم فرهنگ عبور و مرور را تغییر دهیم. امروز با یک قانون ستیزی و عدم رعایت قوانین راهنمایی رانندگی مواجه هستیم که هر روز منجر به حوادث دلخراش می‌شود.

عضو کابینه دوازدهم توضیح داد: از ۲۲۰ هزار کیلومتر راه، حدود ۶۶ هزار کیلومتر آن اتوبان است، در این اتوبان‌ها که چند خط رفت و برگشت مستقل دارد، تصادف‌های شدید و غیر قابل قبول داریم. همچنین در ۱۰۳ هزار کیلومتر راه‌های فرعی و روستایی حوادثی داریم که قابل قبول نیست. در بعضی از این راه‌ها سرعت از ۶۰ کیلومتر نباید تجاوز کند و همه این راه‌ها هم تابلو و علائم هشداردهنده دارد.‌ برخی افراد با خودرو با سرعت سرسام‌آور از این راه‌ها عبور می‌کنند و هم خودشان را دچار حادثه می‌کنند و هم دیگران را داغدار می‌کنند. امروز نیاز داریم که این موضوع حل شود.

وی گفت: خواهشی داریم که افراد قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت کنند. در هر کشوری که نگاه می‌کنیم پایبندی به مقررات، سرعت مطمئنه و ... رعایت می‌شود. برای مثال دیروز پلیس اعلام کرد بالای ۸۲ درصد تصادفاتی که در تابستان رخ داده است، مانند همیشه متاثر از شتاب‌زدگی، عدم توجه به جلو و خواب‌آلودگی بوده است. عامل انسانی بسیار در این زمینه تاثیرگذار است.

اسلامی اضافه کرد: موضوعی که برای ما مهم بوده، این است که نگذاریم نقاط حادثه‌خیزی وجود داشته باشد تا مردم دچار حادثه شوند. ۳ ماه پیش سردار اشتری لیست نقاطی که پلیس‌راه خواسته بود مشکلات آن برطرف شود را برای وزارت راه و شهرسازی فرستادند. این موضوع در دستورکار قرار گرفت، بخشی از آن را همکاران انجام دادند و بقیه هم در حال انجام است.

وزیر راه و شهرسازی در پایان گفت: وظیفه ما این است که جاده‌ها را ایمن کنیم. از طرف دیگر حداکثر تلاش‌مان این است که آزادراه‌ها و بزرگ‌راه‌ها را توسعه دهیم و جاده‌های ایمن داشته باشیم. توسعه ریلی، توسعه خدمات به مردم در حمل‌و‌نقل هوایی و سایر مورادی که به مردم کمک می‌کند، مسافرت امن و ایمن را تجربه کنند هم از دیگر مواردی است که در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز