یک تحلیلگر مسائل منطقه:

کشورهای عربی با نپیوستن به ائتلاف آمریکا سعی می‌کنند مقابل ایران قرار نگیرند

۱۳۹۸/۰۶/۰۴ - ۱۰:۰۰:۲۷
کد خبر: ۸۸۹۲۳۵
کشورهای عربی با نپیوستن به ائتلاف آمریکا سعی می‌کنند مقابل ایران قرار نگیرند
یک تحلیلگر مسائل منطقه گفت: کشورهای عربی با نپیوستن به ائتلاف آمریکا سعی می‌کنند مقابل ایران قرار نگیرند.

«قاسم محبعلی»، مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت امور خارجه و تحلیلگر مسائل منطقه، درباره عدم همراهی کشورهای عربی خلیج فارس به جز بحرین در ائتلاف نظامی آمریکا به خبرنگار سیاسی برنا گفت: بستگی به شرایط دارد که اگر وضعیت به سمت بحران حرکت کند طبیعتا کشورهای منطقه برای حفظ منافع خود تلاش می کنند به ائتلاف بپیوندند یا کمک کنند این ائتلاف شکل گیرد اما اینکه چرا تاکنون نپیوستند، باید گفت کشورها براساس مناسبات خود علاقه‌مند نیستند وارد درگیری‌هایی شوند که امنیت ملی آنها را تهدید کند به ویژه کشورهای کوچک منطقه از جمله امارات، عربستان و قطر. بنابراین این کشورها ممکن است به صورت پنهانی به آمریکا کمک کنند و علاقه‌مند به همکاری با آمریکا باشند چراکه همه این کشورها با آمریکا پیمان نظامی و همکاری مشترک دارند و آمریکا در همه کشورهای عربی منطقه، پایگاه نظامی دارد. بنابراین عملا این کشورها هم‌پیمان آمریکا هستند اما از نظر سیاست اعمالی تا حدودی احتیاط می‌کنند تا خود را مقابل ایران قرار ندهند.

محبعلی درباره سیگنال‌های مثبت عربستان و امارات نسبت به ایران نیز بیان کرد: عربستان و امارات از ابتدا علاقه‌مند بودند به گونه‌ای رفتار کنند که مقابل ایران قرار گیرند و هزینه‌های فشار و برخورد با ایران نیز برعهده آمریکا باشد. البته آمریکایی‌ها نیز علاقه‌مند بودند که تا حدودی این هزینه را برعهده کشورهای عربی مثل عربستان و امارات بگذارند. لذا وقتی این دو کشور مشاهده می‌کنند درگیری‌های بین ایران و آمریکا افزایش پیدا کرده علاقه‌مند نیستند خودشان در پیشانی این درگیری قرار گیرند. بنابراین این دو کشور برابر ایران و آمریکا سعی می‌کنند به گونه‌ای رفتار کنند که هم عکس‌العمل ایران در صورت وقوع رخدادی، به سمت این دو کشور نباشد و هم بتوانند از این شرایط که ایران تحت فشارهای بین‌المللی است از کشورمان امتیاز بگیرند. بنابراین دیپلماسی را در این چارچوب به کار می‌گیرند.

این تحلیلگر مسائل منطقه ادامه داد: نگاه خوش‌بینانه به این موضوع این است که این دو کشور احساس می‌کنند سیاست‌های آنها جواب نداده که تا حدودی درست است زیرا سیاست‌های عربستان در یمن، سوریه و عراق و غیره موفقیت‌آمیز نبوده است. بنابراین طبیعی است در این شرایط فعلی، سیاست‌های خود را در ارتباط با ایران تعدیل کنند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز