سخنگوی دولت:

آمریکا از سفر ظریف به فرانسه اطلاع داشت/ ایران نفت آدریان را فروخت/ حزب الله مستقل تصمیم‌ می‌گیرد/ هیچ جلسه دولت نبود که مشکلات مردم در آن‌ بحث نشده باشد/ وزیر اطلاعات درباره پرونده مازیار ابراهیمی به مجلس توضیح می‌دهد

۱۳۹۸/۰۶/۰۴ - ۱۱:۱۲:۰۳
کد خبر: ۸۸۹۶۴۸
آمریکا از سفر ظریف به فرانسه اطلاع داشت/ ایران نفت آدریان را فروخت/ حزب الله مستقل تصمیم‌ می‌گیرد/ هیچ جلسه دولت نبود که مشکلات مردم در آن‌ بحث نشده باشد/ وزیر اطلاعات درباره پرونده مازیار ابراهیمی به مجلس توضیح می‌دهد
سخنگوی دولت گفت: حزب الله مستقل تصمیم‌ می‌گیرد اما هرگونه پاسخ آن مورد حمایت ما است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، «علی ربیعی»، سخنگوی دولت، در نشست خبری خود در خصوص هفته دولت گفت: هفته دولت امسال آغازی نیرومند برای ورود به مرحله جدید و ۲۴ ماه آینده است. در کنار مردم ۱۸ ماه سخت را گذراندیم.

او افزود: ترامپ‌ فشار بی حد و حصری برای تسلیم ایران وارد کرد. آمریکا فکر می کرد ایران فرو خواهد پاشید اما مردم و دولت در کنار هم ایستادند. دولت متوجه دردهای مردم بود، هیچ جلسه دولت نبود که مشکلات مردم در آن‌ بحث نشده باشد. متاسفانه برخی بی مهری ها از سوی مخالفان دولت در داخل بر دولت وارد می شود.

او ادامه داد: علایمی از بهبود وضیت امروز کاملا مشخص است. در دوران تثبیت و عبور از شوک اولیه فشار هستیم. امسال با برنامه ۲۴ ماهه و تعهدی برای آینده بهتر، دولت دو ساله خود را آغاز خواهد کرد. دیدار رهبری انرژی مضاعفی به دولتمردان اعطا کرد. از سوی دولت از رهبری تشکر می کنم که همیشه لطف و رهنمود پدرانه به دولت داشتند.

ربیعی اعلام کرد: دولت در جلسه دیروز، رهنمودهای رهبری را در دستورکار خود قرار داد. تحرکات دیپلماسی نشان‌می دهد دولت همه توان‌دیپلماسی خود را به کار گرفته است. مشی دولت نشان‌ می دهد ایران به هیچ وجه تحریم نمی پذیرد و برای برداشته شدن آن تلاش می کند. از موضع عزت و حکمت در تلاش برای رفع تحریم هستیم.

سخنگوی دولت تشریح کرد: آثار اولیه تحریم بر زندگی مردم تاثیر گذاشته که ما برای برطرف شدن آن  در کنار مردم ایستادیم. باید از تلاش های ظریف تشکر کنیم. پیام سید حسن نصرالله، پیام روشنی برای رژیم صهیونیستی بوده است و ما هرگونه تجاوز به حاکمیت کشورهای همسایه را محکوم‌ می‌کنیم. حزب الله مستقل تصمیم‌ می‌گیرد اما هرگونه پاسخ آن مورد حمایت ما است. اسراییل مطمئن باشد بهای سنگینی پرداخت خواهد کرد.

او در خصوص نتیجه دیدار ظریف در فرانسه گفت: سفر ظریف ارتباطی با گروه ۷ نداشت و بی ارتباط هم‌ نبود. هیچ تمایلی در ایران وجود نداشت که ملاقاتی با مقامات امریکایی صورت بگیرد. دولت فرانسه برای کاهش تنش ابتکاراتی در گفت و گو با امریکا انجام  داده است. ادعای مخفیانه بودن سفر ظریف به فرانسه بی اساس است. امریکایی ها هم طبق اطلاعات ما، از سفر مطلع بودند.

او افزود: برای بسته پیشنهادی مکرون در تلفنی که با رئیس جمهور داشتند و طبق مذاکراتشان با وزیر امور خارجه، این دیدار در چارچوب برجام و برای تبادل نقطه نظر پیرامون بسته فرانسوی ادامه پیدا کرد.‌ سفر ظریف در چارچوب نحوه اجرای تعهدات برجامی اروپا بوده است. سفر وزیر امور خارجه مفید بوده و منتظر ابعاد بیشترش هستیم.

ربیعی در خصوص اعلام بدهکاران دانه درشت از سوی همتی گفت: دیروز با همتی صحبت کردم. این بدهکاران افرادی هستند که در ۲۰ سال گذشته، اقدام به اخد وام کردند و از ایفای تعهدات خود سر باز زدند. بانک مرکزی پرونده های انها را به ستاد مبارزه با مفاسد قوه قضاییه ارسال کرده است. این‌ موضوع در ستاد مبارزه با مفاسد در دولت و در قوه قضاییه در حال پیگیری است.

ربیعی در خصوص ابهام در رتبه بندی معلمان گفت: این بحث را پاسخ دادیم. رتبه بندی امسال،  براساس قانون برنامه ششم که می گوید در قالب بودجه سالیانه باشد، به مبلغ دو هزار میلیارد تومان با افزایش ده درصدی پرداخت خواهد شد.

ربیعی در پاسخ به سوال خبرنگاری که‌ گفت آیا اینکه رئیس جمهور امروز بیان‌کرده اند، اگر من بدانم که باید به جلسه‌ای بروم و با کسی ملاقات کنم که کشور آباد و مشکلات مردم حل می‌شود، دریغ نخواهم کرد، منظور دیدار در نیویورک است، گفت: این بیان رئیس جمهور به معنای این نیست که امروز کاری خواهیم‌ کرد. این یعنی اگر تشخیص بدهیم موضوعی بر منافع ملی تاثیر دارد، دریغ نمی کنیم.

ربیعی در خصوص سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه ایا مونسان گزینه وزارت گردشگری است، گفت: من که دلم‌ می خواهد او وزارت میراث فرهنگی را در دست بگیرد زیرا مسلط است. مونسان یک گزینه مطرح بوده اما چون نظر رییس جمهور را نمی دانم، اجازه بدهید چیزی نگویم.

ربیعی در پاسخ به این سوال که چرا وزارت اطلاعات درباره پرونده مازیار ابراهیمی صحبت نمی کند، گفت: وزیر اطلاعات در مجلس در خصوص موضوع مازیار ابراهیمی حاضر خواهد شد و همه ابعاد مسئله را باز خواهد کرد.

سخنگوی دولت در خصوص عملکرد ظریف بعد از اعمال تحریم های امریکا گفت: انچه که ما شاهد هستیم‌ این است که نمی دانیم در این تحریم چه نهفته بود که ظریف دیدارهای بیشتری دارد و خارجی ها نیز بیشتر از او دعوت می کنند. تحریم ظریف نتیجه معکوس داشت. ظریف دیپلمات بی بدیلی است هرکه را که امریکا تحریم کند، برای مردم ایران عزیزتر می شود.

او در خصوص هدف سفر ظریف به چین گفت: به لحاظ اهمیت استراتژیک دو نوع بحث در این سفر مطرح است. اول مسایل دو جانبه و دوم‌ مسایل بین الملل. چین یکی از شرکای اقتصادی خوب ما  علیرغم فشارهای امریکا است. در مسایل دوجانبه بحث واردات و صادرات به چین مطرح خواهد شد. ‌گفت و گو پیرامون برجام و مسایل مهم دنیا از دیگر بحث ها در این دیدار است. چین یک کشور اسیایی است که بیش از بیگانگان حق و حقوق دارد که مورد مشورت قرار گیرد. چین را به عنوان دوست خود تلقی می کنیم و عمق روابط با چین را مایلیم‌ گسترده تر کنیم.

ربیعی درباره مقصد کشتی آدریان دریا بیان کرد: مقصد کشتی آدریان دریا را صاحب نفت مشخص می‌کند و با ما هم چک نمی‌کند. ما نفت را فروخته‌ایم. سیاست غلط آمریکا این است که این کشتی را در رصد قرار داده و کشورها را تهدید می‌کند که آن را نپذیرند.

نظر شما