عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس:

تازمانی که ترامپ ایران را با کره شمالی اشتباه گرفته مذاکره‌ای شکل نمی‌گیرد/ رییس جمهور نیز مجبور است در درون مقتضیات سیاست خارجی عمل کند

۱۳۹۸/۰۶/۰۶ - ۰۴:۵۵:۵۰
کد خبر: ۸۹۰۴۸۴
تازمانی که ترامپ ایران را با کره شمالی اشتباه گرفته مذاکره‌ای شکل نمی‌گیرد/ رییس جمهور نیز مجبور است در درون مقتضیات سیاست خارجی عمل کند
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: مکرون می داند مقتضیات سیاست خارجی در ایران به گونه ای است که خود رییس جمهور هم مجبور است، در درون این مقتضیات عمل کند.

«حشمت الله فلاحت پیشه»، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی برنا در خصوص "سفر ظریف به فرانسه" گفت: اینکه درخصوص سفر وزیر امور خارجه به فرانسه بحث مذاکره با امریکا مطرح شده، باید گفت شرایط برای مذاکره با امریکا فراهم نیست. ترامپ بدنبال تغییراتی در برجام است. معتقدم حتی اگر امریکا به برجام‌ بازگردد به منظور استفاده از ابزارهای ویرانگر برجام، این کار را خواهد کرد. 

او بیان‌کرد: برجام یک رژیم حقوقی بسته شده است. ترامپ در برجام می خواهد دو کار صورت گیرد اول اینکه ایران هیچ وقت در زمره کشورهای دارای صنعت و فناوری قرار نگیرد. دوم اینکه می خواهد از لحاظ محتوای فناوری هسته ای، ایران یک دستاورد نمادین داشته باشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس بیان کرد: تنها موضوعی که باعث شد، خوش بینی برای مذاکره با آمریکا شکل بگیرد، این بود که مکرون با روحانی یک جمله را در دو جای متفاوت، مشابه بکار بردند. آن جمله هم، خواست روحانی بود  که بیان کردند با هر کسی هر جایی می تواند ملاقات کند؛ مکرون این را خوشبینانه به ملاقات با ترامپ تعبیر کرد. در صورتی که مکرون می داند مقتضیات سیاست خارجی در ایران به گونه ای است که خود رییس جمهور هم مجبور است، در درون این مقتضیات عمل کند، به همین دلیل خیلی زود اقای رییس جمهور حرف خود را عوض کرد.

او در خصوص صحبت های ترامپ که بیان کرده بود ایران می تواند کشور خوبی باشد، گفت: ترامپ می خواهد موضوع هسته ای ایران را یکجانبه گرایانه پیش ببرد. صحبت های ترامپ یک سری تعارفات دیپلماتیک داشت. ترامپ در صحبت های اخیر خود، مواضع جدید نشان داد که ایران را با کره شمالی اشتباه گرفته است. تازمانی که ترامپ ایران را با کره شمالی اشتباه گرفته مذاکره ای شکل نمی گیرد. ترامپ با طرح این موضوع که 18نقطه اختلافی با ایران داریم به اختلاف بی پایانی امریکا با ایران اشاره دارد.

فلاحت پیشه گفت: ترامپ در خصوص تعهد امریکا به پایان دادن تحریم صحبتی ارایه نکرد. رییس جمهور امریکا درباره تحریم دو جمله را بیان کرد. در موضوع اعتبار گفت کشور هایی هستند که خط اعتباری را می توانند تقویت کنند که اشاره ترامپ به 5میلیارد یوروی مکرون به اینستکس است. او در خصوص معافیت های تحریم هم گفت معافیت های محدودی را می تواند انجام دهد آن هم به صورت زود گذر، پس از دل هیچ کدام یک از این ها احیای فضای مذاکراتی شکل نمی گیرد.

او بیان کرد: فضای رسانه ها بیش از اینکه متاثر از مواضع شخص روحانی و ترامپ باشد متاثر از مواضع مکرون بود. مکرون پیشنهادات ایران و امریکایی را به گونه ای شیرین شده و با تلخی کمتر مطرح کرد.

فلاحت پیشه در پایان گفت: برای مکرون مهم‌است که نفس مذاکره شکل گیرد. صحبت روحانی که گفته بود برای حفظ منافع ملی حاضر است با هرکسی ملاقات کند را قبول دارم اما تا زمانی که تحریم ها شکسته نشود در ایران راهبردی برای مذاکره شکل نخواهد گرفت.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز