در سومین جلسه دادگاه گروه جهانبانی از متهمین بانک سرمایه مطرح شد؛

نماینده دادستان: آقازاده‌ها که با پول‌های مردم سهامدار می‌شوند، خدمت را از نخبگان بیاموزند/ تصویب دریافت تسهیلات ۶۸ میلیارد تومانی از بانک سرمایه تنها در دو روز/ سهامداری آقازاده‌ها با پول‌های مردم و بدون آورده در شرکت‌های عمار صالحی

۱۳۹۸/۰۶/۰۹ - ۱۰:۳۳:۲۱
کد خبر: ۸۹۱۹۷۴
نماینده دادستان: آقازاده‌ها که با پول‌های مردم سهامدار می‌شوند، خدمت را از نخبگان بیاموزند/ تصویب دریافت تسهیلات ۶۸ میلیارد تومانی از بانک سرمایه تنها در دو روز/ سهامداری آقازاده‌ها با پول‌های مردم و بدون آورده در شرکت‌های عمار صالحی
قهرمانی گفت: آقازاده‌ها که با پول‌های مردم و بدون آورده سهامدار می‌شوند بدانند اگر قصد خدمت به کشور دارند افراد زیادی از نخبگان در کشور هستند، به آنها مراجعه کنند و راه خدمت را از آنها یاد بگیرند.

به گزارش خبرنگار سیاسی برنا، سومین جلسه دادگاه گروه جهانبانی از متهمین بانک سرمایه، لحظاتی پیش با حضور قاضی مسعودی‌مقام برگزار شد. در جلسه پیش متهم جهانبانی دفاعیات خود را کامل کرد و متهم احمد یوسفی کوپایی و وکیل مدافع وی دفاعیات متهم را مطرح کردند.

در ابتدای جلسه وکیل متهم کوپایی در جایگاه حاضر شد و در دفاع از موکل خود گفت: موکل من در تاریخ ۹۲/۵/۱ نامه مربوط به حد اعتباری را به بانک فرستادند و در تاریخ ۵/۱۲ عزل شده اند و همه روند تخصیص اعتبارات بعد از حضور موکل من در شرکت بوده است.

وی افزود: وحدت قصد بین موکل من و آقای جهانبانی باید احراز شود. بحث دیگر اینکه موکل من در دریافت تسهیلات نقش موثر نداشته است.

وکیل مدافع کوپایی گفت: آیا قصد موکل من اخلال عمده بوده است؟ آیا یقین برای نماینده دادستان در مورد مجرم بودن موکل من وجود دارد؟ در استیجازه مقام معظم رهبری هم تاکید شده است که در مورد اتقان اتهامات دقت لازم انجام شود.

قهرمانی برای ارائه پاره‌ای از توضیحات در خصوص دفاعیات وکیل کوپایی در جایگاه حاضر شد و گفت: آقای کوپایی در زمان اخذ تسهیلات رسما مدیرعامل نبوده اند. ایشان درخواست دریافت تسهیلات را می‌دهد و بعد از شرکت عزل میشوند اما از تیم جهانبانی معزول نمی شوند.

نماینده دادستان افزود: ایشان در شرکت تجارت نور ابرار در سمت مدیر مستقر می‌شوند.همه امور بازرگانی با اذن او صورت می‌گرفته است.

نماینده دادستان با بیان اینکه کوپایی ذی‌نفع هم بوده است، اظهار داشت: گوشت‌ها و محصولات دامی را برای توزیع به شرکت کوثر درخشان می‌دادند؛ در این شرکت پسر کوپایی عضو هیات مدیره بوده است.

قهرمانی ادامه داد: کوپایی جهانبانی ترعیب به دریافت تسهیلات می‌کرده و حضور پررنگ و نقش موثر داشته است.

وی در پاسخ به وکیل مدافع در خصوص صدور رای بر اساس یقین گفت: کار قضایی کشف موضوع است و در این کار ظن و یقین نداریم. اگر ظن اطمینانی عقلایی باشد می‌توان حکم را صادر کرد.

قهرمانی ادامه داد: شما می‌گویید یقین باید صد در صدی باشد؛ پیغمبر خدا هم می‌گوید من بر اساس بینات حکم می‌کنم.

پس از اتمام اظهارات نماینده دادستان، قاضی به قرائت اتهامات متهمی دیگر پرداخت و گفت: آقای عمار صالحی، فرزند عطاالله، متهم هستید به معاونت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور در رابطه با ۱هزار میلیارد و ۱۰۰ میلیون ریال، آیا اتهامات خود را قبول دارید؟

صالحی گفت: خیر. در شرکت تیوا از تاریخ ۹۲/۶/۱ مدیر عامل و رئیس هیات مدیره بوده‌ام. در اردیبهشت ۹۳ از شرکت تیوا خارج شدم. در کیفرخواست هم امده است که چطور وقتی آقای صالحی از شرکت خارج شده است تسهیلات دریافت کرده؟ این سوال من هم هست.

وی افزود: من دریافت و نقش در دریافت تسهیلات را شدیدا تکذیی می‌کنم.

صالحی ادامه داد: پیش از تفهیم اتهام به من، جلسه ای در دادسرا تشکیل شد و قهرمانی گفت برای ما محرز شده است که املاکی که متعلق به شرکت آرمانی است _ که من یکی از سهامداران این شرکت هستم_ از منابع مربوط به بانک سرمایه تهیه شده است. به ایشان گفتم من در مورد دریافت این ملک اختیار تام نداشتم و اگر میدانستم شبهه‌ای در این ملک هست آن را استرداد می‌کردم.

متهم صالحی ادامه داد: ساعت ۷ بعد از ظهر با قرار وثیقه سنگین من را به زندان فرستادند و گفتند چون باید امضاها را با جهانبانی انجام دهی، باید بروی زندان.

صالحی گفت: من از صندوق شرکت آرمانی طلبکار هستم ولی آقای جهانبانی بدهکارند. آقای جهانبانی خسارات ناشی از احتمال استرداد ملک را تقبل کرده اند؛ امروز ارزش آن ۲۲ میلیارد است و جمعا ۴۰ میلیارد به شرکت ارمانی بدهی دارند.

وی افزود: در جلسه بازپرسی از جهانبانی پرسیدم که آیا به حساب شخصی من پرداختی داشته‌اند؟ در حضور بازپرس پاسخ داد: خیر.

متهم عمار درباره اختلاف نظر بازپرس و سرپرست دادسرا گفت: وقتی قرار منع تعقیب من صادر شد بازپرس عزل شد. آقای قهرمانی به قرار منع تعقیب من اعتراض کردند.

وی با بیان این ادعا که مدیران بانک سرمایه را نمی‌شناخته است، اظهار داشت: من چطور دریافت تسهیلات را برای جهانبانی تسهیل کرده‌ام در حالی که اصلا مدیران بانک را نمی‌شناختم و انها هم من را نمی‌شناختند.

قهرمانی نماینده دادستان در جایگاه حاضر شد و گفت: عمار صالحی اعلام کرده‌اند که ایشان قرار منع تعقیب داشته‌اند اما باز هم مورد تعقیب قرار گرفته‌اند و بعد از اعتراض به قرار منع تعقیب ایشان بازپرس تعویض شده است؛ آقای رضوی هم همین موضوع را می‌گفتند. بازپرس به دلایلی که اصلا مورد پذیرش نبوده است قرار منع تعقیب دادند. پرونده به من ارجاع شد و من اعتراض داشتم.

وی افزود: قرار منع تعقیب به معنای اعتبار امر مختوم نیست. من تمام موارد را بررسی کردم و گفتم بازپرس باید در یکسری موارد تحقیقات انجام دهد.

قهرمانی ادامه داد: شما باید در مورد دو فقره تسهیلات ۴۰ میلیارد تومانی شرکت تیوا و تسهیلان ۶۸ میلیارد تومانی همین شرکت توضیح دهید.

نماینده دادستان در مورد امضاهای صالحی برای دریافت تسهیلات گفت: حسب روزنامه عمار صالحی در تاریخ ۹۲/۶/۲۴ مدیرعامل و رئیس هیات مدیره تیوا می‌شود. درخواست تسهیلات بعد از مدیرعامل شدن ایشان توسط محمدرضا کریمی برای مبلغ ۴۰ میلیارد صورت می‌گیرد.

وی افزود: در مرحله امضای قراردادها صالحی این قراردادها را امضا کرده است. در بازپرسی‌ها اول گفتند امضاها جعلی است و بعد گفتند وسط مهمانی بودند و آقای جهانبانی وسط مهمانی از او امضا گرفته، بعد گفت وقتی این را می‌گفته بیمار بوده؛ اظهارات ایشان درباره ۴۰ میلیارد تومان متناقض است.

قهرمانی خطاب به صالحی گفت: شما شرکت‌دار هستید بعد ۱۳۰۰ امضا در مهمانی می‌کنید و نمی‌دانید عواقبش چیست؟

نماینده دادستان با بیان اینکه امضای ایشان محرز است بیان داشت: ایشان مدتی قایم مقام شرکت تجارت نور ابرار بودند که مقصد وجوه تسهیلات بوده است، قبل از مهاجرت صالحی به شرکت تیوا، این دو شرکت با یکدیگر قرارداد معامله بسته‌اند بنابراین شرکت‌های ذی‌نفع واحد و فاکتورها صوری بوده‌اند. ۴۰ میلیارد دریافت میشود.

قهرمانی درباره اخذ ۶۸ میلیارد تومان گفت: در سال ۹۳ اقای صالحی شخصا تقاضای تسهیلات را به بانک سرمایه می‌دهند، بانک هم مصوب می‌کند.

وی افزود: درخواست تسهیلات در سیزدهم بوده و در پانزدهم همان ماه، تنها در دو روز مصوب می‌شود و مبلغ در بیست و دوم همان ماه واریز می‌گردد.

قهرمانی در خصوص خروج صالحی از شرکت تیوا گفت: آقای صالحی وکالتنامه‌ای به حسن جهانبانی می‌دهد و سهام خود را به او واگذار می‌کند.

وی خطاب به صالحی گفت: شما از شرکت تیوا خارج نشدید بلکه بعد از دریافت تسهیلات، سهام خود را واگذار کرده‌اید.

نماینده دادستان در خصوص ادعای متهم درباره اینکه امضاها جعلی بوده است، بیان داشت: کارشناسی تایید کرده است که تمام امضاها منتسب به صالحی است. ۱۳۰۰ امضای شما چطور جعل شده است؟

 وی سندی را نشان داد و گفت: شما می‌گویید در تاریخ ۲/۲۲ از شرکت خارج شده اید اگر کاره‌ای نبوده‌اید چطور در تاریخ ۲/۲۴ مدارک امضا کرده اید؟

وی افزود: صالحی می‌گوید ملک شبهه‌دار استفاده نمی‌کند. برای ایشان توسط جهانبانی بنز ۶۵۰ میلیونی و خانه لوکس در زعفرانیه خریداری شده است.

قهرمانی گفت: شما مدیرعامل شرکت توسعه ارمانی هستید. پولی از شرکت تیوا به شرکت ابرار واریز می‌شود و بعد این پول از حساب جهانبانی به شرکت آرمان می‌رود؛ این پول بانک سرمایه بوده است.

نماینده دادستان ادامه داد: در شرکت‌های زیرمجموعه شرکت توسعه تجارت آرمانی ، برخی از آقازاده‌ها و فرزندان مسئولین با پول مردم سهامدار شده‌اند. من نمی‌دانم اینها به صاحبان قدرت نزدیک شده‌اند یا صاحبان قدرت به اینها؛ آنچه مشخص است تضییع حقوق مردم است.

قهرمانی گفت: آقازاده‌ها که با پول‌های مردم و بدون آورده سهامدار می‌شوند بدانند اگر قصد خدمت به کشور دارند افراد زیادی از نخبگان در کشور هستند، به آنها مراجعه کنند و راه خدمت را از آنها یاد بگیرند.

قهرمانی گفت: دفتر توسعه تجارت آرمانی را آقای جهانبانی خریده است.

جهانبانی گفت: دفتر را خریدیم چون قصد مشارکت داشتیم.

قهرمانی گفت: در حالیکه وجوه دریافتی باید برای واردات کالا خرج می‌شد، شرکت خریداری شده است. اگر شما قصد مشارکت داشتید، مشارکت باید از جیب خودتان و تخم مرغ‌های خودتان می‌بود نه از تخم‌مرغ‌های همسایه.

قهرمانی در خصوص عدم حضور صالحی در بانک سرمایه گفت: این درست است.اینها درخواست می‌دادند و قراردادها می‌رفته در دفاتر آقایون امضا می‌شده و این کاملا غیرقانونی بوده است.

در ادامه وکیل مدافع چهار تن از متهمین در جایگاه حاضر شد و به قرائت دفاعیات پرداخت.

قهرمانی در خصوص اظهارات این وکیل مدافع گفت: آقایان وقتی قرارداد امضا می‌کردند با ۲۴ درصد امضا کرده‌اند و بعد بگویند چون قرارداد باطل شده است ما سود را ندهیم.

وی افزود: کارشناس اعتباری بانک گفته که صلاحیت شرکت برای دریافت ۲۹ میلیارد تومان تسهیلات بوده است آیا بانکی‌ها دیوانه بودند که ببشتر پرداخت کنند؟ مشخص است که تبانی صورت گرفته که به جای ۲۹ میلیارد، ۱۱۸ میلیارد پرداخت شده است.

قهرمانی گفت: اخذ تسهیلات و تسویه آن نافی جرم نیست. اصل پولی که دریافت کرده را باید پس دهند.

وکیل مدافع گفت: ای کاش در پرونده‌ی مسئولین بانک اتهام رشوه بود.

قاضی پاسخ داد: بانک خصوصی بوده و بسیاری از مدیران تحت تعقیب هستند.

وکیل مدافع با تاکید بر اینکه خیانت در امانت منجر به اخلال شده است، بیان داشت: مسئولین بانک محکوم شده‌اند اما در پرونده آقای جهانبانی خیانت در امانت آورده‌اید.

قاضی مسعودی‌مقام گفت: بانک سرمایه پرونده‌ای است که مشتمل جرم مدیران بانک و دریافت‌کنندگان تسهیلات است. ما حکم را ورای اینکه متهمان فرزند چه کسی و کدام مسئولند و مستقل از هیاهو و حواشی رسانه‌ها صادر می‌کنیم.

در ادامه مهدی الهیاری در جایگاه حاضر شد و قاضی اتهامات وی را قرائت کرد: متهم هستید به معاونت در اخلال در نظام اقتصادی کشور به مبلغ ۱هزار میلیارد.

متهم اللهیاری ضمن رد اتهاماتش گفت: متولد سال ۷۱ و دانشجوی ارشد عمران هستم. من برادر خانم آقای جهانبانی هستم. بدون سهام و فقط در ازای دریافت حقوق در شرکت مدیرعامل شدم.

وی با بیان اینکه در زمان شروع به کار ۲۰ ساله و از قوانین بی‌اطلاع بودم، بیان داشت: من یک کارمند معمولی در شرکت تجارت نور ابرار بودم و حقوق من ۵۰۰ هزار تومان بود. در سال ۹۱ مدیرعامل شرکت تجارت نصر البرز شدم و نامه‌ای را امضا کردم و ۱۴ روز بعد عزل شدم.

متهم اللهیاری با بیان اینکه تسهیلات در ید جهانبانی بود، گفت: من فقط درخواست کننده تسهیلات بودم و در مورد مصرف و اخذ آن اقدامی نکردم. آقای جهانبانی ما را صدا می‌کرد و می‌گفت یکسری برگه را باید امضا کنید. حتی مهر شرکت هم در دست من نبود.

متهم اللهیاری افزود: در این شرکت‌ها سهامی نداشتم و سودی نبردم. من تا ۲ سال پیش فکر می‌کردم منظور از "تسهیلات"، "تحصیلات دانشگاهی" است.

وی گفت: یکبار به آقای جهانبانی گفتم این مقدار وام را که گرفته‌اید چطور می‌خواهید پس بدهید ؟ ایشان گفتند تو به این کارها کاری نداشته باش. جهانبانی تصدیق کرد.

متهم اللهیاری به مسدود شدن حسابش اشاره کرد و افزود: ۲ سال پیش حساب من مسدود شد. بانکی‌ها گفتند دارایی گفته به خاطر واریزی ۸ میلیاردی حسابت مسدود شده است.

وی با بیان اینکه ممنوع‌الخروج شده است، گفت: من جعلی انجام نداده و سوء نیت نداشته‌ام. مردم حاضر نیستند به ما سلام کنند. ما چه کردیم؟ ما فقط اعتماد کردیم.

متهم اللهیاری ادامه داد: آقای جهانبانی آدم متدینی بود، نماز می‌خواند و روزه می‌گرفت. خادم حرم بود و موقع نماز خواندن عبا می‌پوشید. من به ایشان اعتماد داشتم.

وی با بیان اینکه با آقای جهانبانی تبانی نکردم گفت: قصد انجام کار غیرقانونی نداشتم. من فقط با دستور جهانبانی کارها را انجام دادم و هیچ نفعی نبردم بلکه ضرر هم کرده‌ام.

وی در پایان اظهاراتش درخواست اعلام برائت کرد.

قاضی مسعودی‌مقام گفت: جلسه بعدی متعاقبا اعلام می‌شود. دوشنبه آخرین جلسه دفاعیات مدیران بانک سرمایه است و ادامه این دادگاه این هفته یا هفته آینده برگزار خواهد شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز