یک کارشناس بازار سرمایه:

رشد بازار سرمایه به دلیل ورود نقدینگی است/ کاهش شاخص‌ها به دلیل اصلاح و کسب انرژی است/ سرمایه گذاری در طلا و مسکن کم شده است

۱۳۹۸/۰۶/۱۱ - ۱۰:۴۹:۰۲
کد خبر: ۸۹۲۵۷۹
رشد بازار سرمایه به دلیل ورود نقدینگی است/ کاهش شاخص‌ها به دلیل اصلاح و کسب انرژی است/ سرمایه گذاری در طلا و مسکن کم شده است
یک کارشناس بازار سرمایه گفت: در شرایط فعلی رشد بازار سرمایه به دلیل ورود نقدینگی است و اکثر سرمایه ها به سمت این بازار آمده اند و از آنجایی که هم اکنون افراد حقیقی با یکدیگر معامله می‌کنند، نقدینگی از بازار سرمایه خارج نمی‌شود.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا؛ بازار سرمایه این روزها شاهد رشد چشمگیری است که باعث شده سرمایه‌گذاران زیادی به این بازار علاقه‌مند شوند. این بازار مدتی است که با شروع هفته چشم‌ها را به خود خیره می‌‎کند چراکه دائم این شاخص‌ها هستند که رشد می‌کنند و روز به روز به سرمایه سرمایه‌گذاران افزوده می‌شود.

البته این مسائل دلیل نمی‌شود که بدون مطالعه و ارتباط با کارشناسان به این بازار ورود کرده و همه سرمایه خود را در آن سرمایه‌گذاری کنیم چراکه ابتدا برای ورود به این بازار باید آموزش‌های لازم را دید و اگر بدون آموزش و مشورت به این بازار وارد شویم امکان اینکه همه سرمایه خود را از دست بدهیم زیاد است.

حال در این زمینه با «مهدی افضلیان»، کارشناس بازار سرمایه، به گفت‌وگو نشستیم.

افضلیان در خصوص رشد چند وقت اخیر شاخص کل بازار بورس اوراق بهادر گفت: در شرایط فعلی رشد بازار سرمایه به دلیل ورود نقدینگی است و اکثر سرمایه‌ها به سمت این بازار آمده‌اند چراکه سرمایه‌گذار معمولا برای سرمایه‌گذاری یک مقایسه‌ای بین بازارها انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: بازارهای موازی مثل طلا، مسکن و... به دلیل اینکه رشد خود را کرده و به آن سقف قیمتی که باید، رسیده‌اند از درجه اهمیت آنها کم شده و سرمایه‌ها به سمت بازار سرمایه سوق داده می‌شود.

افضلیان با بیان اینکه یکسری حمایت‌ها مثل تامین مالی از بازار سرمایه و سوق دادن سرمایه‌های آزاد به بازار بورس از سوی «وزیر اقتصاد» صورت گرفته است اظهار کرد: رسانه‌ها امروز در رابطه با بازار سرمایه خبرهای زیادی کار می‌کنند که مجموع این عوامل باعث می‌شود، نقدینگی که وجود دارد به بازار سرمایه سوق داده شود و این بازار رشد کند.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که «آیا امکان کاهش شاخص‌ها وجود دارد» بیان کرد: یک عطف به ماسبقی وجود دارد که سرمایه‌گذاران آن را به گذشته نسبت می‌دهند. ما در سال‌های گذشته دو رشد خوب در بازار داشتیم که بعد از آن بازار کاهشی شده و ریزش قیمت‌ها را شاهد بوده‌ایم که یکی از مهم‌ترین علت‌ها این بود که خریدهایی که توسط افراد حقیقی انجام می‌شد توسط حقوقی‌ها پاسخ داده می‌شد.

وی افزود: زمانی که حقیقی‌ها در سمت خریدار و حقوقی‌ها فروشنده هستند باعث می‌شود که آن نقدینگی که در بازار وجود دارد از این بازار کاملا خارج شود. هم اکنون اتفاقی که رخ داده، برعکس آن قضیه است و بیشتر معاملاتی که انجام می‌شود در جهت معاملات حقیقی‌های بازار است و حقوقی‌ها، آنچنان دخالتی در معاملات ندارند و یا اگر دارند فروش‌های خیلی سنگین نمی‌زنند.

افضلیان در پایان تصریح کرد: از آنجایی که هم اکنون افراد حقیقی با یکدیگر معامله می‌کنند، نقدینگی از بازار سرمایه خارج نمی‌شود. این مسئله می‌تواند یکی از مهم‌ترین علت‌هایی باشد که ما رشد بازار سرمایه را به صورت ممتد داشته باشیم و اگر یکسری روزها کاهش قیمت داریم، از جهت ریزش نیست بلکه به دلیل اصلاح و کسب انرژی مجدد بازار است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز