کارشناس مسائل اوراسیا:

تعامل ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا به تنوع صادرات نفتی و تسهیل ورود کالاهای تحریمی کمک می‌کند/ اتحادیه اقتصادی اوراسیا می‌تواند در آینده به اتحادیه اروپا تبدیل شود

۱۳۹۸/۰۶/۱۲ - ۱۰:۵۳:۰۸
کد خبر: ۸۹۳۱۳۰
تعامل ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا به تنوع صادرات نفتی و تسهیل ورود کالاهای تحریمی کمک می‌کند/ اتحادیه اقتصادی اوراسیا می‌تواند در آینده به اتحادیه اروپا تبدیل شود
کارشناس مسائل اوراسیا گفت: تعامل با اتحادیه اقتصادی اروراسیا به تنوع بخشی صادرات نفتی ایران کمک کند و هم واردات برخی از کالاهایی از کشورهای غربی که مورد تحریم شدند را برای ایران تسهیل کند.

«شعیب بهمن»، کارشناس مسائل اوراسیا، درباره توافقنامه ایران با اتحادیه اوراسیا و ظرفیت‌های این اتحادیه در زمینه اقتصادی برای ایران، به خبرنگار سیاسی برنا گفت: توافقنامه ای که بین ایران و اتحادیه امضا شده است به نوعی باعث تسهیل ورود و خروج یک سری از کالاها می شود. بنابراین ایده اولیه این اتحادیه از سوی روسیه و قزاقستان مطرح شد و با استقبال کشورهای اوراسیا نیز مواجه شد کما اینکه به هر حال کشورهایی مانند ارمنستان و قرقیزستان به عضویت این کشور درآمدند و کشورهایی چه در منطقه اوراسیا و چه در خارج از این منطقه، تمایل به همکاری نزدیک و حتی عضویت دائم در این اتحادیه دارند. واقعیت این است که از لحاظ پهنه جغرافیایی و از لحاظ امکانات طبیعی و منابع انرژی گسترده ای که کشورهای حاضر در این اتحادیه دارا هستند، در حال حاضر اتحادیه اقتصادی اوراسیا به عنوان یک اتحادیه و مجمع فعال در حوزه اقتصادی به شمار می‌آید؛ هر چند اتحادیه‌ای نوپاست و در آغاز راه قرار دارد اما به هر حال در آینده، می‌تواند به ساختاری تشکل یافته مانند اتحادیه اروپا تبدیل شود.

این کارشناس مسائل روسیه درباره هدف از تاسیس این اتحادیه نیز افزود: اساسا هدف کشورهای ایجاد کننده این اتحادیه این بود که بتوانند تقریبا مسیر مشابهی مانند اتحادیه اروپا را طی کنند. به این دلیل که به لحاظ اقتصادی، کشورهای عضو بتوانند دارای یک اقتصاد در هم تنیده‌ای باشند و بتوانند پول واحدی را ایجاد کنند و موانع بانکی را برای این کشورها بردارند تا این کشورها بتوانند، در فضای آزاد با یکدیگر تعاملات اقتصادی داشته باشند.

وی درباره ظرفیت‌های این اتحادیه برای ایران در شرایط تحریم ادامه داد: بنابراین اتحادیه اقتصادی اوراسیا هم در حوزه فضای تعامل با کشورهای اوراسیایی برای ایران حائز اهمیت است و هم باتوجه به تحریم‌هایی که آمریکا و برخی کشورهای غربی علیه ایران اعمال کردند در حوزه بین‌الملل در شرایط فعلی می‌تواند، برای ایران راهگشا باشد. بدین معنا که تعامل با اتحادیه اقتصادی اوراسیا به تنوع بخشی صادرات نفتی ایران کمک کند و هم واردات برخی از کالاهایی از کشورهای غربی که مورد تحریم شدند، را برای ایران تسهیل کند.

شعیب بهمن بیان کرد: بنابراین همکاری ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا به نوعی یک فرصت است چراکه فرصت اقتصادی قابل توجهی بوده که در صورت توجه کافی می‌تواند، فرصت‌های متعدد و مفیدی را برای ایران به وجود آورد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز