جهت تأمین نظر شورای نگهبان؛

طرح تشدید مجازات اسیدپاشی اصلاح شد

۱۳۹۸/۰۶/۱۱ - ۱۱:۴۵:۴۵
کد خبر: ۸۹۳۱۳۲
طرح تشدید مجازات اسیدپاشی اصلاح شد
نمایندگان مجلس طرح تشدید مجازات اسیدپاشی و حمایت از بزه‌دیدگان ناشی از آن اعاده از شورای نگهبان را بررسی و اصلاح کردند.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، نمایندگان در نشست علنی نوبت صبح امروز مجلس شورای اسلامی، طرح تشدید مجازات اسیدپاشی و حمایت از بزه‌دیدگان ناشی از آن اعاده از شورای نگهبان را بررسی و اصلاح کردند.

ماده (1) طرح مذکور با 138 رأی موافق، 2 رأی مخالف و 3 رأی ممتنع از مجموع 194 نماینده حاضر در جلسه اصلاح شد.

در این ماده آمده است: هر کس عمداً با پاشیدن اسید یا هر نوع ترکیبات شیمیایی دیگر با هر میزان غلظت موجب جنایت بر نفس، عضو یا منفعت شود، در صورت مطالبه از ناحیه مجنی علیه یا ولی دم حسب مورد با رعایت شرایط مقرر در کتاب قصاص، به قصاص نفس یا عضو محکوم می‌شود.

تبصره (2) ماده (1) طرح مذکور با 142 رأی موافق، یک رأی مخالف و 3 رأی ممتنع از مجموع 193 نماینده حاضر در جلسه اصلاح شد.

در تبصره اصلاح ماده (1) آمده است: در مواردی که اسیدپاشی مشمول مقررات ماده 286 قانون مجازات اسلامی مصوب 1/2/1392 باشد، اقدام مرتکب افساد فی‌الارض محسوب و به مجازات آن محکوم می‌شود.

همچنین ماده (2) طرح مذکور با 139 رأی موافق، یک رأی مخالف و 3 رأی ممتنع از مجموع 194 نماینده حاضر در جلسه اصلاح شد.

در ماده (2) آمده است: هرگاه شخصی مرتکب جرم موضوع این قانون شود و مجازات آن قصاص نباشد یا به هر علتی مانند مصالحه اولیای دم قصاص اجرا نشود، مرتکب علاوه بر پرداخت دیه یا ارش یا وجه‌المصالحه حسب مورد مطابق با مقررات مربوطه به ترتیب زیر مجازات می‌شود.

در ادامه نمایندگان با حذف تبصره های (1) و (2) ماده (2) این طرح و جایگزین یک طرح دیگر با 138 رأی موافق، بدون رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 195 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

در تبصره جایگزین آمده است: در مواردی که به علت مرگ یا فرار دسترسی به مرتکب اسیدپاشی ممکن نباشد طبق مقررات مواد 435 و 474 قانون مجازات اسلامی عمل می‌شود.

همچنین ماده (3) طرح مذکور با 137 رأی موافق، بدون رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 195 نماینده حاضر در جلسه اصلاح شد.

در ماده اصلاحی مذکور آمده است: در مورد جرائم موضوع این قانون و شروع به آن مقررات مربوط به آزادی مشروط، تعلیق و تخفیف مجازات قابل اعمال نیست مگر آن که بزه دیده یا اولیای دم نسبت به مجازات تعزیری مرتکب نیز اعلام گذشته کرده باشند که در این صورت دادگاه می‌تواند مجازات مرتکب را یک درجه تخفیف دهد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
تبلیغات متنی
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز