حاجی میرزایی در دفاع از برنامه‌های پیشنهادی خود:

محتوای برنامه‌های درسی جامعیت لازم را ندارد/ بهره مندی از بودجه دولت حق طبیعی دانش آموزان است

۱۳۹۸/۰۶/۱۲ - ۱۰:۴۸:۳۹
کد خبر: ۸۹۳۶۱۵
محتوای برنامه‌های درسی جامعیت لازم را ندارد/ بهره مندی از بودجه دولت حق طبیعی دانش آموزان است
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: ظرفیت سازمان فنی و حرفه‌ای را در کنار آموزش و پرورش قرار خواهم داد تا در کنار آموزش و پرورش برای توسعه مهارت‌ها از پیش دبستانی تا پایان دوره متوسطه به صورت تخصصی اقدام صورت گیرد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، به نقل از خانه ملت، «محسن حاجی میرزایی»، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی ضمن تسلیت به مناسبت فرا رسیدن ایام شهادت حضرت اباعبدالله الحسین (ع)، در دفاع از برنامه‌های پیشنهادی خود گفت: در گام نخست باید از تمام همکاران عزیز فرهنگی که خود را برای برگزاری آغاز سال تحصیلی آماده می‌کنند، تقدیر کرده و به آنها خدا قوت بگویم. این مسئله کاملا روشن است که ما به آینده نمی‌رویم بلکه ما آینده را می‌سازیم، قطعاً اگر خودمان این اقدام را انجام ندهیم، دیگران خواهند ساخت.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ادامه داد: تجهیزات گران قیمت، فن آوری‌های نو، سرمایه‌های اقتصادی و منابع نفتی برای کشور قطعاً مهم است اما مهمتر از این مسئله انسان‌ها هستند که آینده را می‌سازند، همان‌هایی که روی نیمکت مدارس به عنوان دانش‌آموز مشغول به فعالیت هستند.

وی با بیان اینکه ماندگارترین و ارزان‌ترین راه برای بهبود جوامع و ایجاد رفاه در زندگی مردم مسیر آموزش و پرورش است، گفت: رهبری بارها فرموده‌اند که اگر منابع فراوانی داشته باشیم اما نیروی انسانی لازم در اختیار نباشد، این منابع و ظرفیت‌ها هیچ فایده‌ای نخواهد داشت از این رو هزینه در آموزش و پرورش، هزینه محسوب نشده بلکه سرمایه‌گذاری بی‌نظیر، اصیل و قابل اعتنا برای آینده کشور است.

حاجی میرزایی ادامه داد: انقلاب اسلامی چهلمین سال خود را با افتخار پشت سر گذاشت و در شرایط کنونی گام دوم را برای پیشرفت و تعالی بیشتر و میدان‌داری به نیروهای جوان آغاز کرده و در این مسیر من قطعاً در جهت تحقق رهنمودهای رهبری و مجموعه سیاست‌ها و قوانین توسعه‌ای کشور اقدام خواهم کرد البته خوشبختانه آموزش و پرورش از اسناد خوب برای توسعه برخوردار است، این سند میثاق ملی برای ساختن انسانی شرافتمند است.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: در تمامی دهه‌های گذشته اقداماتی در وزارت آموزش و پرورش صورت گرفته، حال این سوال پیش می‌آید که ما در این عرصه چه کرده‌ایم و چه انسان‌هایی در این فضا تربیت شده‌اند، آیا همه فرزندان ما در تمام ساحت‌های اعتقادی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، علمی، هنری و فن‌آوری و زیستی به بهره رسیده‌اند؟ آیا آموزش و پرورش، شهروندان مستقل و مسئولیت‌پذیر تربیت می‌کنند.

وی ادامه داد: در پاسخ باید بگویم علیرغم اینکه چتر و گستره آموزش و پرورش به خوبی در کشور گسترش یافته اما آن طور که شایسته فرهنگ غنی و ظرفیت‌های این کشور است، زمینه‌های پیشرفت فرزندانمان فراهم نشده است، از طرف دیگر آموزش حافظه‌محور فربه شده و پرورش تمام ساعتی نحیف است. بنیان‌های آموزشی ما آنچنان که باید باشد، نیست. آموزش‌های حافظه‌محور و انواع مهارت‌ها از جمله مهارت زندگی مستقل، مهارت یادگیری، مهارت حل مسئله و مهارت انسان تراز تمدن اسلامی را به حاشیه برده است.

حاجی میرزایی گفت: محتوای برنامه‌های درسی ما و بسته‌های آموزشی جامعیت لازم ندارد، از طرفی کتب درسی ما باید در جهت دستیابی به اهداف غنی‌تر نظام تعلیم و تربیت، بازنگری و تولید شود. روش‌های آموزشی نباید موجب اضطراب و تشویش خاطر دانش‌آموزان باشد، این مسئله به جای هیجان و شوق یادگیری در دل و ذهن فرزندان ما رخنه کرده است. اضطراب در مدرسه، علاقمندی به تحصیل و امکان بروز خلاقیت را کاهش می‌دهد، درخت تنومند تربیت در چنین فضای مسمومی رشد می‌کند.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ادامه داد: قطعاً ما نیازمند محیط آرامی در این حوزه هستیم، نیازمند محیطی امن برای معلم و دانش‌آموز هستیم، افزایش شادی و نشاط در مدارس و آموزش آداب و مهارت‌های زندگی از برنامه‌های جدی و فوری من است. گسترش فعالیت‌های پرورشی و تربیتی برای تحکیم باورهای دینی، استمرار ارزش‌های دینی و اخلاقی، تشویق و ترغیب نهادینه‌سازی عمل به احکام عبادی به ویژه مداومت در امر نماز و نیایش در صدر برنامه‌های بنده خواهد بود و در این راستا از ظرفیت کانون پرورش فکری برای کمک به این مدارس استفاده خواهد شد.

وی تصریح کرد: من ظرفیت سازمان فنی و حرفه‌ای را در کنار آموزش و پرورش قرار خواهم داد تا در کنار آموزش و پرورش برای توسعه مهارت‌ها از پیش دبستانی تا پایان دوره متوسطه به صورت تخصصی اقدام صورت گیرد. از طرف دیگر توانایی کسب معاش حلال، توانایی افراد برای اینکه بتوانند اقتصاد ساده‌ای را پایه‌ریزی کنند و زندگی خودشان را شکل داده و از انزوا و استیصال بیرون بیایند، نیازمند توسعه مهارت‌ها است.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در ادامه یادآور شد: برنامه منظم برای تقویت و تربیت بدنه سلامت و توسعه دانش آموزان به ویژه دختران طراحی کردیم تا توسعه تربیت بدنی در مدارس تقویت شود و نسبت به نهادینه کردن فعالیت های سالم بدنی بپردازیم تا در تمام عمر این افراد به ورزش ادامه دهند. هزاران میلیارد از هزینه های درمان به موجب این طرح کاسته و سلامت نسل تامین می شود، از این رو هماهنگی لازم با وزارت ورزش و جوانان و بهداشت و درمان را در دستور کار قرار خواهیم داد.

وی در توضیح بحث عدالت به عنوان یکی از موضوعات مورد تاکید نمایندگان گفت: توسعه عدالت آموزشی و برابری فرصت های یادگیری، رکن کلیدی کاهش نابرابری های عدالت اجتماعی است. همه نابرابری هایی که در سطوح قدرت شکل می گیرد، ریشه در فرصت های کیفی یادگیری ایجاد می کند.

حاجی میرزایی تاکید کرد: دسترسی به فرصت های برابر و باکیفیت حق همه شهروندان است، از این رو توسعه مدارس دولتی را جزو سیاست های اصلی خود می دانم، البته با مدارس غیردولتی مخالفتی ندارم، اما به عنوان عضوی از دولت وظیفه دارم تا نسبت به ارتقای کیفی مدارس دولتی تلاش کنم، زیرا مردم حق انتخاب دارند و حق انتخاب برای آموزش شرط اول آزادی بشر و توسعه است.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: ما باید با جبر جغرافیایی در آموزش مقابله و برای بسط عدالت آموزشی باید امکان انتخاب دانش آموزان را افزایش دهیم. متاسفانه دانش آموزان مدارس دولتی گرفتار جبر جغرافیایی هستند و نمی توانند در مدرسه مورد نظر خود به دلیل محدودیت های منطقه ای ثبت نام کنند. در فرهنگ دینی ما حق تربیت،حق والدین است و والدین باید امکان انتخاب برای تعیین مدرسه فرزندان خود را داشته باشند. لذا قطع به اصلاح این موضوع خواهم پرداخت.

وی با بیان اینکه بهره مندی از بودجه دولت حق طبیعی دانش آموزان است، ادامه داد: در درجه نخست باید بپذیریم که تک تک دانش آموزان مدارس دولتی حق دارند از سرانه عمومی آموزش بهره مند شوند، لذا با مشارکت تیمی از اقتصاددانان توانمند و جوان برای فعالسازی تعاونی های معلمان در مدیریت مدارس طرحی را تهیه کردیم تا رقابت تنظیم شده میان مدارس دولتی با هدف بهبود کیفیت آموزش ایجاد شود.

حاجی میرزایی افزود: مجموعه مناسبات در نظام تعلیم و تربیت به نوعی به شکست انگیزه و کیفیت منجر شده، لذا برای ارتقای کیفیت باید از ظرفیت ابزارهای آموزشی و فناوری های نو استفاده کنیم. آموزش و پرورش باید از آموزش فضای مجازی به صورت اختصاصی و رایگان به کمک رسانه ها و با مشارکت برترین معلمان برخوردار شود تا امکان دسترسی به آموزش رایگان باکیفیت در همه مناطق فراهم گردد. امروز به مدد تکنولوژی های جدید دانش آموزان مناطق محروم می توانند توانمندی معلمان برتر بهره مند شوند.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تاکید کرد: معلم، کارمند نیست؛ بلکه معلم مهمترین رکن تعلیم و تربیت و جانشین همه نداشتن هاست. اگر در تجهیزات و امکانات آموزشی نقصی وجود داشته باشد، به کمک معلم می توان همه نواقص را رفع کرد. به همین موجب هیچ کشوری از سقف اندیشه های معلمان فراتر نمی رود، از این روز با دولت هماهنگ کردیم تا به کمک نمایندگان لایحه خاص معلمان با هدف ارتقای جایگاه و منزلت آنها تدوین شود.

وی معتقد است کیفیت بخشی به دوران دبستان و به ویژه پیش دبستانی باید جزو برنامه های اصلی آموزش و پرورش باشد و با توجه به شناسایی استعدادها و توسعه مهارت ها، زمینه یادگیری حداقل یک مهارت برای دانش آموزان طبق سند تحول بنیادین فراهم شود.از سوی دیگر توجه به توسعه کیفی و کمی هنرستان ها نیز طبق این سند باید توجه قرار گیرد.

حاجی میزرایی یادآور شد: آشتی ملی بین مدرسه و جامعه باید اتفاق بیفتد و دیوار حائل بین مدرسه و خانواده از بین برود، زیرا والدین نقش مهمی در مدارس دارند. همچنین باید از ظریت خالی مدارس در ساعاتی که استفاده نمی شود، با هماهنگی انجمن ها و نهادهای غیردولتی برای افزایش مهارت آموزی استفاده شود.

حاجی میرزایی با اشاره به اینکه مدرسه باید کانون یادگیری، تعاملات آموزشی و روانشناختی باشد، اظهار کرد: من یک پدر هستم و همواره دغدغه داشتم فرزندانم به لحاظ اخلاقی در سطحی تقویت شوند که انتظار دارم از این رو درک می‌کنم نگرانی خانواده‌ها در خصوص سوء رفتارهای فرزندانشان و حتی سوء مصرف مواد مخدر و سایر مسائلی که این روزها مطرح است.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تصریح کرد: یکی از نارضایتی‌ها در بین کارکنان آموزش و پرورش همواره شیوه انتخاب مدیران و مدیران کل استان‌ها بوده است و این در حالی است که ستاد آموزش و پرورش نیاز به جوانگرایی و استفاده از ظرفیت‌های درونی است؛ بنابراین در سال‌های آینده شاهد نسل جدید مدیریتی خواهیم بود.

وی در این راستا افزود: آموزش و پرورش از زنان توانمندی برخوردار است و این امر در حالی است که  50 درصد دانش آموزان، دختران هستند لذا باید نسبت مدیران زن به همین نسبت افزایش یابد تا ظرافت‌های تعلیم و تربیت دختران را مادرانه در مدارس اجرایی کنند.

حاجی میرزایی با اشاره به اینکه توجه به حقوق اقوام و اقلیت‌ها امری مهم محسوب می‌شود، تصریح کرد: باید به سمتی گام برداریم که ضمن حفظ میراث فرهنگی و بومی و محلی، تسلط بر زبان فارسی در حد مطلوب برای افراد در این مناطق ایجاد شود.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه شخصاً ضامن اجرای اصل 15 قانون اساسی خواهم بود، گفت: تحقق اهداف بلند آموزش و پرورش نیازمند توجه به واقعیت‌های موجود است، از این رو مسائل زیادی در این وزارتخانه وجود دارد که روی زمین مانده که یکی از آنها اقتصاد آموزش و پرورش محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بودجه آموزش و پرورش همواره با یک سوم کسری مواجه بوده است، ادامه داد: به طور مستمر هزینه‌های حق‌التدریسی‌ها و خرید خدمتی‌ها و ...یک سوم از بودجه آموزش و پرورش را به خود جذب کرده است و این در حالی است که باید بودجه آموزش و پرورش برای رهایی از کسری بر مبنای واقعیت و عملکرد تدوین و بسته شود.

حاجی میرزایی با اشاره به اینکه در مذاکراتی با رئیس جمهور توجه به معوقات و مطالبات فرهنگیان مورد بررسی قرار گرفته است، از این رو در آینده نزدیک این امر سامان داده خواهد شد، گفت: البته این امر باید ریشه‌ای حل شود و رفع آن نیازمند تدوین بودجه واقع‌بینانه است. همچنین باید حقوق معلمان به صورت منظم پرداخت شود زیرا وقتی تعویقی در پرداخت‌ها صورت می‌گیرد معیشت این افراد به خطر افتاده و اقتدار و منزلت نظام آموزشی نیز مورد خدشه قرار می‌گیرد.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: برای حل مشکل معلمان برنامه داریم و همچنین برای افزایش برخورداری این قشر از جامعه از مسکن با وزارت راه و شهرسازی و استفاده از ظرفیت صندوق ذخیره فرهنگیان اقداماتی در دستور کار قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به اقتصاد بزرگ آموزش و پرورش اظهار کرد: 15 هزار میلیارد تومان هزینه در قالب کتب کمک آموزشی، کلاس‌های کنکور و خصوصی و ... صورت می‌گیرد که این حجم از نقدینگی به آموزش و پرورش کمک نکرده و صرفاً موجب شده دانش‌آموزان تست‌زن بار بیایند و همواره با اضطراب روبه‌رو باشند.

حاجی میرزایی با تأکید بر اینکه مسئله کنکور باید سامان یابد، تصریح کرد: سالها است مدیریت دارایی‌های آموزش و پرورش به عنوان اهرم قرار دادن در راستای حل مسائل این وزارتخانه و حل مسائل کیفی مورد استفاده قرار گرفته است از این رو در صورت کسب نظر مثبت نمایندگان حتماً از اقتصاددانان تحول‌خواه برای سامان دادن اقتصاد آموزش و پرورش به کارگیری خواهد شد.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه قوه مقننه پشتوانه تعلیم و تربیت است و این موضوع در جلسات تشریح برنامه‌های پیشنهادی کاملاً مشهود بوده است، گفت: از تمام ظرفیت‌های شخصی‌ام که در زمان تصدی دبیری دولت و ارتباط با دستگاه‌ای اجرایی به دست آورده‌ام برای آموزش و پرورش استفاده خواهم کرد.

وی خاطر نشان کرد: مطالبات حق‌التدریسی‌ها و خرید خدمتی‌ها و همچنین موضوع استخدام این افراد بر اساس قانون مصوب مجلس تا قبل از مهرماه در دولت تصویب و مورد اجرا قرار خواهد گرفت.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز