حاشیه ای از جلسه رای اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت؛

هرج و مرج در مجلس/ نمایندگان روحانی و جهانگیری را دوره کردند/ وزیری که هنوز رای اعتماد نگرفته، سوال از او تقدیم هیات رئیسه شد!

۱۳۹۸/۰۶/۱۲ - ۱۱:۴۲:۴۶
کد خبر: ۸۹۳۶۵۳
هرج و مرج در مجلس/ نمایندگان روحانی و جهانگیری را دوره کردند/ وزیری که هنوز رای اعتماد نگرفته، سوال از او تقدیم هیات رئیسه شد!
مجلس شورای اسلامی برای بررسی رأی‌اعتماد به وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری امروز میزبان رییس جمهور و برخی اعضای کابینه دولت بود.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا؛ «دکتر حسن روحانی»، رییس جمهور، حدود ساعت 8:20 دقیقه با استقبال نمایندگان مجلس وارد صحن علنی شد. اسحاق جهانگیری، محمود واعظی، حسینعلی امیری، بیژن زنگنه، معصومه ابتکار، لعیا جنیدی، حاجی‌میرزایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش و مونسان وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، رضا رحمانی،‌ جواد آذری جهرمی، حجت‌الاسلام محمود علوی، محمد اسلامی و جمشید انصاری رئیس جمهور را همراهی می‌کردند.

حضور روحانی در مجلس با استقبال رییس مجلس همراه بود. زمان زیادی از حضور روحانی در مجلس نگذشته بود که علی لاریجانی از رییس جمهور دعوت کرد تا درجایگاه برای دفاع از وزرای پیشنهادی خود قرار گیرد. 

رییس جمهور در شروع صحبت های خود در خصوص هجمه هایی که اخیرا به وی برای مطرح کردن بحث مذاکره وارد شده بود با بیان  اینکه "بارها گفتیم و باز هم می‌گوییم ما هیچ تصمیمی برای مذاکره 2 جانبه با آمریکا نداریم و نداشتیم" پرداخت و گفت: «وقتی در سخنرانی ها از مذاکره سخن می گوییم و این موضوع را درست باز می کنیم و توضیح می دهیم، بعضی‌ها فکر می‌کنند منظور مذاکره 2 جانبه است در صورتی که اصلاً مذاکره 2 جانبه‌ای مطرح نیست. وقتی می‌گوییم مذاکره یعنی وقتی که همه تحریم‌ها برداشته شود و شرایطی که قدیم در برجام داشتیم، حرف ما واضح و روشن است. خارجی‌ها گاهی برداشت‌های مختلف می‌کنند. اینکه آمریکا به برجام برگردد یا برنگردد خیلی برای ما مهم نیست، مهم تحریم است و اگر آمریکا کل تحریم خودش را بردارد، باز هم امکان‌پذیر است در جلسه 1+5 مثل قدیم آمریکا هم حضور پیدا کند، اما این مشروط به آن است که کل تحریم را بردارد.»

رییس جمهور در فضای آرامی که بر مجلس حاکم شده بود خطاب به بعضی از رسانه‌های جمعی با تاکید بر اینکه در این زمینه تضاد و تقابل و دوگانگی در کشور درست نکنند، اظهار کرد: «شرایط امروز شرایط دوگانگی نیست بلکه شرایط وحدت و صدای واحد است. نباید صدای دشمن را از حنجره ولو گروه مخالف دولت بشنویم. بگذار دشمن با حنجره خودش حرف بزند چرا عده‌ای حنجره خودشان را به برنامه و تبلیغات و صدای دشمن عاریه می‌دهند.»

رییس جمهور در صحبت هایش نیز در خصوص بطحایی وزیر اسبق آموزش و پرورش مطرح کرد: وزیر قبلی آموزش و پرورش به عشق شما نمایندگان مجلس علاقمند شد که در کنار شما باشد و استعفا داد و در استعفا نوشته بود که می‌خواهم در انتخابات مجلس شرکت کنم من هم خیلی موافق نبودم ولی اصرار ایشان و تنگی وقت باعث شد که استعفا را بپذیرم.

 رییس جمهور در دفاع خود از وزیر پیشنهادی خود در وزارت تازه تاسیس شده میراث فرهنگی گفت: همه می‌دانید ما موافق تشکیل وزارت میراث فرهنگی نبودیم اما با تصمیم نهایی مجلس وشورای نگهبان پذیرفتیم و اکنون مجری آن هستیم. روحانی در بخش دوم اظهارات خود به دفاع از محسن حاجی میرزایی پرداخت.

صحبت های رییس جمهور هم چنان ادامه داشت ودیگر از فضای آرام مجلس خبری نبود نمایندگان گرایشات مختلف هر کدام با برگه هایی که دردست داشتند به اعضای کابینه که در ردیف جلو مجلس حضور داشتند مراجعه می کردند. 

پس از پایان صحبت های روحانی بسیاری از نمایندگان دور او جمع شدند و پس از انکه خوش و بشی بین رییس جمهور و آنها صورت می گرفت،  هر کدام برگه هایی را که در دست داشتند، به رییس جمهور تحویل می دادند. پس از اینکه رییس جمهور  تریبون و مجلس را ترک کرد، بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در دستور قرار گرفت و اولین مخالف، پشت تریبون رفت.

به طور انگشت شمار دیده می شد که  نماینده ای  در صندلی خود نشسته باشد. برخی به دور وزیر جوان، برخی به دور وزیر راه، جمع شده بودند. البته اطراف محمود واعظی و اسحاق جهانگیری هم  از ازدحام نمایندگان خالی نبود. در بین این رفت و آمدهای نمایندگان که باگرفتن امضاهایی همراه بود قاضی پور با صدای بلند که همراه با فریاد بود نطق خود را می خواند، کلافه شد و گفت: اجازه دهید جهانگیری بشنود، از دور صندلی او کنار بروید.

پس از آنکه رییس جمهور مجلس را ترک کرد این بهم ریختگی هم چنان بر فضای مجلس حاکم بود. علی لاریجانی هم با جمله ای کوتاه از نمایندگان در خواست کرد که در سر جای خود بنشینند.

موافقین از  سابقه طولانی حاجی میرزایی در نظام آموزشی می گفتند و مطرح می کردند: باید به سمتی پیش برویم که خروجی وزارت خانه‌ آموزش و پرورش، فردی با مهارت باشد که بتواند کارآفرینی کرده و به جامعه خدمت کند.

ناگفته نماند که «فاطمه ذوالقدر»، نماینده فراکسیون زنان، که برای موافقت از وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش پشت تریبن قرار گرفته بود از دولت گله کرد و گفت: اگرچه انتظارات ما برای وزیر زن محقق نشد ولی لازم است آقای وزیر از توانمندی‌های بانوان استفاده کند. ایشان با سابقه طولانی در نظام آموزشی با دولت همکاری داشته و عضویت شورای معاونان معلمان را در کارنامه خود دارد. وی از نیروهای توانمند و یک معلم واقعی بوده و در پاک‌دستی ایشان شکی نیست.

مخالفان که گویا استایل وزیر پیشنهادی به دلشان ننشسته بود و او را وزیر دم دستی می خواندند  به تجربه عالی نداشتن حاجی میرزایی و جذاب نبودن او انتقاد داشتند و بیان کردند: فردی باید وزیر آموزش و پرورش شود که شخصیت ملی و جذاب داشته باشد. تاکنون ما نسبت به معیشت فرهنگیان ارزان فروشی کردیم. اما آنان در انجام رسالت تعلیم و تربیت خود کوتاهی نکردند. دولت در انتخاب وزیر آموزش و پرورش ساده‌ترین راه را رفته است.

نایب رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس که برای مخالفت از وزیر پیشنهادی پشت تریبون قرار گرفته بود و بدون توجه به صحبتی که رییس جمهور لحظاتی قبل در صحن نمایندگان در خصوص وزرات آموزش و پرورش مطرح کرده بود، گفت: وقتی آموزش و پرورش به عنوان اولویت اول رییس جمهور و هیات دولت نیست چطور وزیر پیشنهادی می‌تواند دغدغه‌های فرهنگیان، مشکلات و مطالبات آنها همچون دادن پاداش پایان خدمت و رتبه‌بندی معلمان را حل کند.

در ادامه نوبت به وزیر پیشنهادی آموزش و پروش رسید که در مدت نیم ساعت به تشریح برنامه های خود دروزارت آموزش و پرورش بپردازد. او گفت: توسعه مدارس دولتی و افزایش کیفیت آن جزء برنامه‌های من است اگرچه من مخالفتی با مدارس غیر دولتی ندارم، اما وظیفه دارم کیفیت مدارس دولتی را ارتقاء دهم تا مردم قدرت انتخاب داشته باشند. ما باید با جو جغرافیایی در آموزش و پرورش مقابله کنیم. در حال حاضر یک دانش آموز از یک طرف خیابان نمی‌تواند به مدرسه آن طرف خیابان برود زیرا ضوابط منطقه بندی این اجازه را نمی‌دهد. در حالی که من معتقدم والدین باید امکان انتخاب مدرسه فرزندانشان را داشته باشند.

نکته حائز اهمیت در جلسه امروز این بود که هنوز صلاحیت حاجی میرزایی برای وزارت آموزش و پرورش از سوی مجلس تأیید نشده بود که، دلخوش اولین سوال رسمی را از او در مقام وزارت به هیأت رئیسه تقدیم کرد.

پس از پایان صحبتهای حاجی میرزایی مجلس به بررسی صلاحیت مونسان وزیر پیشنهادی میراث گردشگری پرداخت. "صرفه‌جویی در وقت شانس وزرای پیشنهادی برای رای گرفتنن" جمله ای که به هردو وزیر پیشنهادی از سوی هیات رییسه قبل قرار گرفتن در جایگاه مطرح شد. 

حین صحبت های وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی و صنایع دستی مسعود پزشکیان از نمایندگان رای گیری کرد تا جلسه علنی امروز ادامه یابد.

مونسان دردفاع از برنامه های خود گفت: تعامل مجلس و دولت بسیار راه گشا است. این موضوع را سرلوحه کار خود قرار خواهم داد. این وزارتخانه می‌تواند نقش مهمی در افزایش تولید ملی و اشتغال برای امروز و آینده فرزندانمان داشته باشد. در آینده‌ای نه چندان دور نرم‌افزارها صنایع را کنار می‌زنند و بسیاری از دارایی‌ها به نرم افزار تبدیل می‌شوند. امروز یکی از بزرگترین شرکت‌های سازنده هواپیما در دنیا بزرگترین شرکت دارنده هتل است که حتی یک هتل به نام خود ندارد.

مخالفان وزیر پیشنهادی وزرات میراث فرهنگی از برخورد او با منتقدان گله داشتند و موافقان از تعهد  و تخصص او برای تصدی این وزارت خانه صحبت می کردند و او را شایسته برای این وزارت خانه میدانستند. 

پس از آنکه موافقین و مخالفین صحبت هایشان به پایان رسید نوبت به آغاز رای گیری برای این دو نماینده رسید. رای گیری به صورت دستی انجام شد و این اولین صحنه ای بود که  پس از رفتن رییسجمهور نمایندگان در سر جای خود قرار داشتند. 

با گذشت حدود ده دقیقه شمارش آرا نمایندگان به پایان رسید و مجلس به دو وزیر پیشنهادی اعتماد کرد. مونسان با 163 رای موافق،  87 رای مخالف و 5 رای ممتنع از 255 نماینده حاضر به عنوان وزیر میراث فرهنگی و گردشگری انتخاب شد.

محسن حاجی میرزایی  با ۲۰۰ رای موافق، ۴۸ رای مخالف و ۷ رای ممتنع از مجموع  ۲۵۵ نماینده  برای وزرات آموزش و پرورش انتخاب شد. 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز