عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس:

زمینه حقوقی و سیاسی لازم برای برداشتن گام سوم وجود دارد/ گام سوم به معنای خروج از برجام نیست/ در موضع‌گیری‌های ترامپ تغییر راهبردی ندیدم

۱۳۹۸/۰۶/۱۳ - ۱۵:۳۱:۵۱
کد خبر: ۸۹۳۹۰۰
زمینه حقوقی و سیاسی لازم برای برداشتن گام  سوم وجود دارد/ گام سوم به معنای خروج از برجام نیست/ در موضع‌گیری‌های ترامپ تغییر راهبردی ندیدم
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: در موضع‌گیری‌های ترامپ تغییر راهبردی ندیدم زیرا او می‌خواهد اعلام پیروزی و بعد پرونده را معطل کند.

«حشمت الله فلاحت پیشه»، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی برنا در خصوص "گام سوم ایران" گفت: گام سوم قطعا برداشته می‌شود و معتقدم این گام باید جدی باشد. شورای عالی امنیت ملی تصمیم می‌گیرد که چه گامی برداشته شود ولی به عنوان کارشناس توصیه‌ام این است که این گام با توجه به یک فرایند برداشته شود نه با توجه به یک مقطع.

او در همین خصوص ادامه داد: در دو سه هفته اخیر شاهد جنب و جوش دیپلماتیک خصوصا از طرف اروپایی ها برای احیای برجام هستیم. در این مقطع دیپلماسی فعال بوده ولی در مجموع فرایند، عملا چیزی عاید جمهوری اسلامی ایران نشده و تنها در جایی تعدیل مواضع را در میان غربی‌ها و حتی در آمریکایی‌ها شاهد بودیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس بیان کرد: هیچ منعی در قالب مقررات بین‌المللی از جمله مفاد NPT وجود ندارد که ایرانیان به قابلیت‌های هسته ای قبل از برجام برگردند. سفر عراقچی برای بررسی پیشنهاد فرانسوی ها در تأمین مالی چیزی حدود 5 میلیارد یورو است و همینطور گرفتن معافیت‌های مالیاتی از آمریکا.

او گفت: این اقدام اروپا در این شرایط کمکی نمی‌کند حتی اگر عملی شود که البته در عملی شدن آن هم شک وجود دارد. لازم نیست با حرف‌ها بازی کنیم، از 1248 نوع تحریم، 915 تحریم آن تا زمان ترامپ برداشته شد. اگر 915 تحریم دوباره تعلیق شود آن زمان می‌توانیم بگوییم که گام اساسی برداشته شده وگرنه هرگونه گام برداشتن در میدانی که شکل گرفته، تبدیل شدن به یک بازیچه برای انتخابات آمریکا و ترامپ است. ترامپ فرصت مذاکره را از دست داده و اقدامات اخیر او اثر  انتخاباتی دارد.

فلاحت پیشه بیان کرد: در موضع‌گیری‌های ترامپ تغییر راهبردی ندیدم. او می‌خواهد اعلام پیروزی و بعد پرونده را معطل کند. ایرانی‌ها هیچوقت بازیچه انتخابات آمریکا نمی‌شوند.

او با بیان اینکه "گام سوم به معنای خروج از برجام نیست" گفت: گام سوم یعنی، برای تقویت قابلیت های هسته ای مان از ظرفیت‌های NPT استفاده کنیم تا قابلیت‌های هسته‌‌ای‌مان را تقویت کنیم و چنین ظرفیتی در NPT موجود است.  زمینه حقوقی بازگشت به فعالیت‌های هسته‌ای و حتی پیش رفتن از آن هم خیلی بهتر از گذشته فراهم است، زیرا آمریکایی‌ها بعد از برجام بلافاصله تحریم‌هایی مختلفی از جمله تحریم هسته‌ای شکل دادند و در تحریم هسته‌ای دقیقا اعلام کردند که می‌خواهند، صنعت هسته‌‌ای ایران را محدود و متوقف کنند. معنایش این است که زمینه لازم حقوقی و سیاسی، برای برداشتن  گام  سوم و بازگشت به قابلیت‌های قبل از برجام وجود دارد و همه کارها هم در قالب NPT  صورت می‌گیرد و هیچ گونه تخطی هم نخواهیم داشت.

او در پاسخ به این سوال که چند گام از کاهش تعهدات تا خروج از برجام داریم، بیان کرد: در شرایط کنونی تحت عنوان کاهش تعهدات نمی‌توان صحبت کرد. زیرا در گام‌های اول و دوم کاهش تعهدات صورت گرفت و دلیل آن هم یک سری ملاحظات دیپلماتیک جدی در قبال رفتار با جمهوری اسلامی ایران بود. دیگر ملاحظه ای وجود ندارد چون ورود به سال انتخابات در آمریکا یعنی کشته شدن یک سال دیگر. گام سوم به معنای بحث کاهش تعهد نیست بلکه به نظر  من تحت عنوان احقاق حقوق جمهوری اسلامی ایران و اجرای مقررات بین‌المللی، باید از آن یاد کنیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز