چهره‌های شاخص دنیای سیاست و اقتصاد در هفته‌ای که گذشت؛

حجاب مهم‌تر است یا اختلاس؟/ شکنجه مازیار ابراهیمی، مظنون ترور شهدای هسته‌ای، به کجا رسید/ دولت از مجلس رای اعتماد گرفت/ بازی غرب این بار با پرونده استاکس نت

۱۳۹۸/۰۶/۱۴ - ۰۶:۱۰:۵۸
کد خبر: ۸۹۴۱۹۷
حجاب مهم‌تر است یا اختلاس؟/ شکنجه مازیار ابراهیمی، مظنون ترور شهدای هسته‌ای، به کجا رسید/ دولت از مجلس رای اعتماد گرفت/ بازی غرب این بار با پرونده استاکس نت
هفته جاری شواهد حوادث تلخ و شیرینی در حوزه سیاسی، اقتصادی و بین‌الملل بودیم که مرور برخی اتفاقات مهم خالی از لطف نیست.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ بخشی از اتفاقات به شرح زیر است:

شخصیت هفته؛ مونسان و حاجی میرزایی

هفته جاری علی اصغر مونسان و محسن حاجی میرزایی، وزیر میراث فرهنگی و آموزش و پرورش شدند. «دکتر حسن روحانی»، رئیس جمهور، روز سه شنبه برای دفاع از صلاحیت وزرای پیشنهادی خود برای تصدی مسئولیت وزارتخانه‌های میراث فرهنگی و آموزش و پرورش به مجلس رفت. قابل پیش‌بینی بود که حاجی‌میرزایی و مونسان ظهر روز سه شنبه به ترتیب در قامت آخرین وزیر آموزش و پرورش و اولین وزیر میراث فرهنگی از مجلس شورای اسلامی خارج شوند. ولی آنچه در این میان عجیب است، رای بالاتر حاجی‌میرزایی نسبت به مونسان بود، آن هم درست برخلاف پیش‌بینی‌ها. چنانکه حاجی ‌میرزایی 200 نماینده را با خود همراه کرد ولی مونسان تنها موفق به اخذ 163 رای مثبت شد.

البته برخی نمایندگان همچون مهرداد لاهوتی معتقدند این رای پائین مونسان ناشی از عدم‌ همراهی «آن‌ دیگری» بوده، موضوعی که باتوجه به اظهارات پروانه سلحشوری، رئیس کمیته گردشگری فراکسیون امید، در قامت مخالف مونسان، امری چندان دور از ذهن هم نیست ولی نباید فراموش کرد «امید» همواره تشکیلاتی‌ترین فراکسیون پارلمان دهم بوده، این‌بار نیز همچون دفعات گذشته، عزمی جزم برای حمایت از دولت داشته است.

چهره هفته؛ جلیل محبی

«جلیل محبی»، روحانی جوان، چند ماهی است به عنوان دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر جمهوری اسلامی مشغول به فعالیت شده و از آن زمان تاکنون بارها و بارها با گفته‌ها و اظهارات خود نام این ستاد را به میان اخبار و گفتارهای کاربران شبکه‌های اجتماعی، کشانده است.

او حالا یکی از چهره‌های شناخته ‌شده برای دنبال‌کنندگان شبکه‌های اجتماعی به ‌ویژه توییتر است. روزی از جرم ارسال فیلم به مسیح علی‌نژاد نوشت و انتقادات کاربران را به چشم دید ولی نه‌ تنها پا پس نکشید؛ بلکه منتظر ماند تا حمایت‌های جناحی را که به آن تعلق خاطر دارد، ببیند.

جلیل محبی حالا در برنامه تلویزیونی شرکت کرده و به سوالاتی پاسخ گفته که بعضا در شبکه‌های اجتماعی از او پرسیده می‌شود که یکی از این سوالات این است که «حجاب مهم‌تر است یا اختلاس؟»

جالب اینکه او برخلاف سایر هم‌صنف‌هایش برای پاسخ به این سوال نه به سراغ احادیث رفته و نه روایات اهل بیت بلکه صراحتا «این سوال را سوالی غلط» دانسته و گفته است: «اگر روزی خانمی دیدید که وزیر بود و اختلاس کرد و همزمان حجابش را رعایت نمی‌کرد، آن موقع شما به اختلاسش گیر بدهید ولی در جامعه این اتفاق نمی‌افتد. اختلاس را حاکمان می‌کنند ولی بی‌حجابی را برخی از مردم انجام می‌دهند. البته دختران بعضی از مسئولان ما هم حجاب‌شان را رعایت نمی‌کنند. اما این سوال، سوال غلطی است. این دو اولویتی بر هم ندارند و می‌توانند با هم پیش بروند اما در عرصه اجرا اگر شما می‌خواهید یکی را در طاقچه بالاتر بگذارید، ما اختلاس را بالاتر می‌گذاریم.»

جنجال هفته؛ مازیار ابراهیمی

«محمد ابراهیم رضایی»، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، گفت طبق توضیحات وزیر اطلاعات در جلسه این کمیسیون به مازیار ابراهیمی، مظنون ترور شهدای هسته‌ای، بعد از اطمینان از بیگناه بودن او غرامت داده شده و ادعای مطرح شده، درباره شکنجه این فرد درست نیست.

ابراهیم رضایی در توضیح جلسه امروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: حجت‌الاسلام علوی، وزیر اطلاعات، برای پاسخ به سوالات تعدادی از نمایندگان از جمله صادقی، نماینده تهران در کمیسیون، حاضر شد. صادقی سوالی پیرامون ادعاهای مطرح شده از سوی مازیار مظنون به ترور شهدای هسته‌ای را مطرح کرد.

او با اشاره به توضیحات وزیر اطلاعات گفت: ابراهیمی از جمله مظنونان به ترور شهدای هسته‌ای بوده که دستگیر می‌شود. در پروسه بررسی به این نتیجه می‌رسند که این فرد بیگناه بوده، لذا او را آزاد کرده و غرامت می‌دهند. این از افتخارات جمهوری اسلامی است که وقتی بیگناهی فردی را تشخیص می‌دهد جبران خسارت می‌کند.

خبر هفته؛ پرونده استاکس نت

یاهو نیوز پرونده‌ای را مجددا باز کرده که تا چند سال پیش یکی از بزرگ‌ترین خرابکاری‌های سایبری محسوب می‌شد. در این گزارش آمده که سال‌هاست یک راز ماندگار در خصوص حمله ویروس استاکس‌ نت وجود دارد که چگونه ایالات متحده و اسرائیل توانستند این ویروس را در سیستم رایانه‌های تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم نطنز جاسازی کنند. در اصل هدف ایجاد ویروس استاکس نت برای خرابکاری در برنامه‌ هسته‌ای ایران بود و در سال 2007 به دستگاه‌های سانتریفیوژ کارخانه غنی سازی اورانیوم نطنز راه پیدا کرد. گزارش‌ها حاکی از آن است که این بدافزار با دستور سیا و موساد ساخته و پرداخته شد تا به ایران نفوذ کند. اما بنا بر گزارش یاهو نیوز دستگاه اطلاعاتی هلند، نقش عمده‌ای برای اجرایی‌سازی این کار ایفا کرد.

بنا بر ادعای این گزارش یک مهندس ایرانی که توسط آژانس اطلاعاتی هلند معروف به AIVD همه ابزارهای مهم برای ساخت استاکس نت را فراهم می‌کند و کد‌های دسترسی و دستگاه‌های نطنز را نیز در اختیار آمریکا و اسرائیل قرار می‌دهد و ویروس به وسیله یک فلش مموری به سیستم‌های نطنز نفوذ می‌کند. در سال 2004 سیا و موساد از هلندی‌ها می‌خواهند که به کارخانه نطنز دسترسی پیدا کرده و به فاصله کمتر از 3 سال توانستند یک فرد را به عنوان مهندس مکانیک مشغول کار در نطنز کنند و به گفته یک منبع آگاه به یاهو، هلندی‌ها مهم‌ترین ابزار برای ورود ویروس به نطنز بودند. نه سیا و نه موساد به سوالات یاهو نیوز درباره این موضوع پاسخ ندادند. همچنین آژانس اطلاعاتی هلند نیز از اظهارنظر درباره دخالت خود در این عملیات خودداری کرد.

«سیدعباس موسوی»، سخنگوی وزارت امور خارجه، در واکنش به خبر منتشره در خصوص احتمال مشارکت سرویس امنیتی هلند در خرابکاری سایت هسته‌ای نطنز از طریق ویروس استاکس نت اظهار کرد: «این خبر با دقت از سوی وزارت امورخارجه و سفارت کشورمان در هلند در دست بررسی قرار دارد.»

موسوی افزود: «در همین ارتباط نیز روز سه‌شنبه رئیس اداره اول غرب اروپای وزارت امورخارجه در ملاقات با معاون مدیرکل سیاسی وزارت خارجه هلند که در سفر از قبل تنظیم شده در تهران به‌سر می‌برد مراتب نگرانی و حساسیت جمهوری اسلامی را با هیات هلندی و سفیر این کشور در تهران مطرح و هیات هلندی در پاسخ اظهار داشته است که موضوع را به دولت متبوع خود منعکس خواهد کرد.»

***

روز سه‌شنبه معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان در صدر هیاتی اقتصادی وارد پاریس شد تا در ارتباط با برجام و آینده این توافق با مقامات طرف مقابل دیدار و گفت‌وگو داشته باشد. از همراهی تیم اقتصادی با عراقچی می‌توان به اولویت و ضرورت تصمیمات اقتصادی در این سفر پی برد.

نشست هیات ایرانی در فرانسه 10 ساعت به طول انجامید؛ نشستی پشت درهای بسته که محور اصلی آن نحوه تأمین مطالبات و منافع ایران در برجام بود. آنها در این مذاکرات فشرده به بررسی جزئیات و سناریوهای احتمالی طرح ابتکاری فرانسه پرداختند و گفته می‌شود مقرر شد دو طرف، گفت‌وگوها و رایزنی‌های خود را با سایر طرف‌های ذ‌ی‌ربط نیز افزایش و به گفت‌وگوهای مستمر با یکدیگر در سطوح مختلف ادامه دهند.

سوژه هفته؛ ذوالقرنین خواندن رئیسی

«عزت‌الله ضرغامی»، رئیس اسبق صداوسیما، خطاب به حسین شریعتمداری که ابراهیم رئیسی را ذوالقرنین خوانده بود واکنش نشان داد و در توییتر خود نوشت: برادرم، حسین شریعتمداری، در مقاله‌ای، آقای رئیسی را به  ذوالقرنین تشبیه کرده‌اند. با رقیب تراشیدن برای کوروش کبیر خیلی موافق نیستم! بگذاریم این یکی برای ما بماند! امروز، اشکال این گونه قیاس‌ها را به خود ایشان عرض کردم. البته توضیحاتی داشتند.

حاشیه هفته؛ محمود احمدی‌نژاد

«محمود احمدی‌نژاد»، رئیس حمهوری سابق، در گفت‌وگو با خبرگزاری آناتولی ترکیه درباره رابطه ایران و آمریکا با بیان اینکه نظام با چگونگی مذاکره مساله دارد، گفت: در آینده امکان دارد رابطه دوستی میان ایران و آمریکا برقرار شود.

احمدی‌نژاد در این گفتگو، از توافق هسته‌ای ایران با ۵+۱ انتقاد کرده و گفته است: اگر من بودم هرگز این توافق را امضا نمی‌کردم. من هرگز زیر بار امضای چنین چیزی نمی‌رفتم، اما خب شرایط متفاوت است.

او درباره اینکه در انتخابات آینده شرکت می‌کند یا خیر، گفت: نه، ما از نظرات مردم تبعیت می‌کنیم.

خبر مهم هفته؛ حمله حزب‌الله به اسرائیل

هفته جاری اسرائیلی‌ها به لبنان حمله کردند و دو پهپاد اسرائیلی در بیروت سقوط کرد، بنابراین همه منتظر پاسخ حزب‌الله لبنان به تجاوزهای رژیم اسرائیل بودند. طی یک هفته گذشته ارتش اسرائیل به طور کامل به صورت آماده‌باش درآمده بود، چراکه هر لحظه این احتمال وجود داشت که نیروهای حزب‌الله پاسخ اسراییل را بدهند، از همین رو بود که شنبه‌ شب سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، تاکید کرده بود به‌زودی پاسخ تجاوزهای اسرائیل را خواهیم داد. عصر روز یک شنبه نیز خبر رسید نیروهای حزب‌الله لبنان اولین اقدام خود را در راستای انتقام‌جویی از اسرائیل برداشتند.

در بیانیه‌ای که حزب‌الله لبنان اعلام کرد: یگان شهیدان حسن زبیب و یاسر ضاهر یک خودروی نظامی اسرائیلی را در مسیر پادگان «افیفیم» مورد هدف قرار داد و هر کس در آن قرار داشته کشته یا زخمی شده است. ارتش رژیم اسرائیل نیز پس از حمله حزب‌الله در بیانیه‌ای تائید کرد که چندین موشک ضدتانک به خودروها و پایگاه‌های اسرائیلی برخورد کرده و خساراتی را نیز برجا گذاشته است. اما بلافاصله پس از این اتفاق ارتش رژیم اسرائیل به شکلی کور و بی‌هدف شروع به گلوله‌باران کردن دشت «مارون الراس» با یگان توپخانه‌ای خود کرد.

پس از پاسخ حزب‌الله به تجاوز و ترور اسرائیل طی یک هفته گذشته سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان، در واکنش به تنش اخیر در مرز لبنان با مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا و امانوئل بون، مشاور رئیس‌جمهور فرانسه، تلفنی صحبت کرد. با این حال بنیامین نتانیاهو در اولین واکنش‌ها نسبت به حمله حزب‌الله لبنان عنوان کرد که این اقدام بدون تاوان نمی‌ماند.

با این حال ارتش اسرائیل بعد از حمله حزب‌الله مدعی شد این اقدام تلافی‌جویانه هیچ‌گونه تلفات جانی به همراه نداشته است. نتانیاهو نیز در واکنش خود عنوان کرد که هیچ‌ یک از نظامیان اسرائیلی آسیبی ندیده است و در مورد گام‌های بعدی با درنظر گرفتن وضعیت تصمیم خواهیم گرفت. حتی ارتش اسرائیل در توییتر خود مدعی شده که هیچ‌ یک از نظامیان اسرائیلی زخمی نشده و این در حالی است که رسانه‌ها از انتقال زخمی‌ها به‌وسیله آمبولانس و هلی ‌کوپتر فیلم منتشر کرده‌اند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز