با حضور معاونین وزیر خارجه دو کشور؛

سومین دور رایزنی‌های سیاسی ایران و اسلوونی برگزار شد

۱۳۹۸/۰۶/۱۴ - ۰۸:۵۲:۵۲
کد خبر: ۸۹۴۵۱۰
سومین دور رایزنی‌های سیاسی ایران و اسلوونی برگزار شد
سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه کشورمان و خانم سیمونا لسکوار معاون وزیر امور خارجه اسلوونی، سومین دور رایزنی‌های سیاسی بین دو کشور را روز چهارشنبه در لوبلیانا، برگزار کردند.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، در این رایزنی‌ها آخرین تحولات روابط دوجانبه در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و موضوعات بین المللی و منطقه ای از جمله برجام و تحولات منطقه غرب آسیا و خلیج فارس مورد بحث و بررسی قرار گرفت. 

با توجه به وجود فرصت‌ها و ظرفیت‌های گسترده، طرفین ارتقاء سطح همکاری‌ها و توسعه مناسبات را، در بخش‌های مختلف کشاورزی، مواد غذایی، دارو و توریسم و گردشگری، مورد تأکید قرار دادند. 

در این رایزنی ها معاونین وزرای خارجه ایران و اسلوونی همچنین ضمن تبادل‌نظر در خصوص پیامدهای منفی و چالش‌های ناشی از یکجانبه‌گرایی بویژه در تشدید بحران‌ها در سطح منطقه و جهان، بر حمایت از چندجانبه‌گرایی، تأکید کردند.

ملاقات با وزیر امور خارجه اسلوونی

معاون امور سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه رایزنی های خود در اسلوونی، با آقای نیرو سرار معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه این کشور دیدار و گفتگو کرد.  

در این دیدار وزیر امور خارجه اسلوونی ضمن اشاره به رفت و آمدهای سیاسی بین دو کشور و تبادل هیأت های تجاری طی سال‌های اخیر، مناسبات دو کشور را دوستانه توصیف و اظهار داشت: مواضع ما همسو با اتحادیه اروپایی، مبتنی بر حفظ برجام است و علاقمند به پیوستن به ساز و کار مالی (اینستکس) هستیم. معاون وزیر امور خارجه کشورمان نیز در این دیدار ضمن ابراز تشکر از دعوت از وی جهت حضور در چهاردهمین نشست «مجمع استراتژیک بِلِد»، از حمایت‌های اسلوونی از برجام و توافق هسته‌ای و نیز درخواست این کشور جهت پیوستن به اینستکس ابراز خرسندی و قدردانی کرد. وی با تشریح پیشنیه و آخرین تحولات توافق هسته ای ایران و نیز روند تلاش‌های فرانسه به منظور حصول به تفاهم پیرامون لغو تحریم‌ها، ابراز امیدواری کرد: اتحادیه اروپایی و سه کشور اروپایی طرف مذاکره با ایران، به تعهدات خود در چارچوب توافق هسته‌ای عمل نمایند.

ملاقات با وزیر توسعه اقتصادی و فنآوری اسلوونی 

معاون وزیر امور خارجه کشورمان که به اسلوونی سفر نموده است، با آقای ازدِراوکو پوچیوالشک وزیر توسعه اقتصادی و فناوری اسلوونی دیدار و گفتگو کرد. 

در این دیدار پیشینه، وضعیت فعلی و چشم انداز آینده مناسبات اقتصادی و تجاری دوجانبه، مورد بحث و بررسی قرار گرفت و طرفین ضمن اشاره به وجود ظرفیت‌ها و فرصت‌های گسترده در عرصه همکاری‌های تجاری و اقتصادی بین دو کشور بویژه در حوزه توریسم و گردشگری، بر آمادگی و ضرورت تلاش جهت اجرایی و عملی شدن این امر و بر تبادل هیأت‌های تجاری و اقتصادی بین دو کشور در آینده نزدیک، تاکید کردند. وزیر توسعه اقتصادی و فناوری اسلوونی در این دیدار اظهار داشت: علاقمند به همکاری با ایران در بالاترین سطوح هستیم. 

معاون وزیر امور خارجه کشورمان نیز با اشاره به وجود مشکلات ناشی از تحریم‌ها، اظهار داشت: با وجود این تحریم‌ها، همچنان فرصت ها، حوزه‌ها و مسیرهایی جهت تقویت و ارتقاء سطح همکاری تجاری و اقتصادی فیمابین دو کشور و کانال‌هایی جهت رفع و یا کاهش اثرات چالش‌ها، وجود دارد.

نظر شما