وکیل و حقوقدان:

اگر نظارت بر سیستم بانکی وجود داشت هیچ گاه این فسادها ایجاد نمی شد/ در گذشته اگر پرونده فسادی کشف می شد با کشف کننده برخورد می شد!/ زمینه ایجاد ۱۲ میلیون قاچاق باید شناسایی و با آن برخورد شود

۱۳۹۸/۰۶/۱۷ - ۰۵:۰۷:۳۴
کد خبر: ۸۹۵۳۳۳
اگر نظارت بر سیستم بانکی وجود داشت هیچ گاه این فسادها ایجاد نمی شد/ در گذشته اگر پرونده فسادی کشف می شد با کشف کننده برخورد می شد!/ زمینه ایجاد ۱۲ میلیون قاچاق باید شناسایی و با آن برخورد شود
وکیل و حقوقدان گفت: نظارت بر سیستم بانکی خوب نیست چرا که اگر نظارت بر سیستم بانکی وجود داشت هیچ گاه این فسادها ایجاد نمی شد چون اساسا فسادها یک شبه ایجاد نمی شود بلکه در یک پروسه زمانی ایجاد می شود.

«نعمت احمدی»، وکیل و حقوقدان، در این باره که بین مبارزه صادقانه با فساد و برخورد جناحی و سیاسی با فساد چه ارتباطی وجود دارد، به خبرنگار سیاسی برنا گفت: در ایران هنوز اراده جدی برای مبارزه با فساد وجود ندارد. آنچه که تاکنون اتفاق افتاده، برخورد با برخی از مفسدین است؛ به جای اینکه بستر مبارزه با فساد و یا پیش زمینه های آن و یا مجموعه ای از اقدمات و رفتارهایی که باعث شده که فساد شکل بگیرد، شناسایی شود. بنابراین درباره رانت ها باید گفت که ما نه اراده کردیم که این بسترها را شناسایی کنیم و نه تصمیم داشتیم با آنها برخورد کنیم. این عدم برخوردها تا جایی پیش رفت که از امثال افرادی چون فاضل خداداد، مه آفرید خسروی و محمد رضا رحیمی اخباری منتشر شد.

وی افزود: به جای اینکه بستری که باعث فساد می شود را مسدود و با عاملان فساد و رانت برخورد شود، این بسترها را رها می کنیم که بعدها از درون آن مجددا مه آفرید خسروی و حسین هدایتی و غیره پدید می آِید.

نعمت احمدی درباره مبارزه صادقانه با فساد بیان کرد: بنده باورم بر این است که ما به صورت جدی مبارزه با فساد را شروع نکردیم. ما باید منافد و بسترهای فساد را بخشکانیم. روزی اراده جدی صورت گرفت تا سیستم بانکی، گمرک، ورودی ها به ویژه قاچاق کالا و ارز مورد بررسی قرار گیرد بنابراین توانستیم از 30 میلیارد دلار قاچاق به 12 میلیارد دلار برسیم بنابراین بسترها، منافذ و راه فرارها را شناسایی کردیم و باید در زمینه قاچاق این 12 میلیارد دلار را هم مسدود کنیم. چرا که از این بسترهای باقی مانده، پرونده گمرک، فرودگاه های پیام و غیره بیرون نیاید. زمانی که اراده مبارزه با فساد جدی شود می توان این فسادها و رانت ها را از بین برد.

احمدی ادامه داد: رئیسی نخستین رئیس قوه قضائیه ای است که به صورت رسمی اعلام کرد که می خواهد با فساد مبارزه کند. در گذشته اگر پرونده فسادی کشف می شد با کشف کننده برخورد می شد اما او رسما اعلام کرد که می خواهد با فساد مبارزه جدی کند. امیدوارم با توجه به اراده رئیسی و با توجه به شرایطی که در جامعه حاکم است و ما با انباشت عظیمی از نقدینگی و با بیکاری مفرطی که مواجه هستیم، برخورد مناسب با همین مفسدینی که به هر طریق کشف می شوند، داشته باشیم. امیدوارم اصل برابری قانونی و مساوات رعایت شود.

این وکیل و حقوقدان بیان کرد: آیا تنها مفسدین بانک سرمایه است که گریزگاه هایی را ایجاد کردند که میلیاردها پول از دست رفت و آیا بانک های دیگر این گونه نیستند؟ نظارت بر سیستم بانکی خوب نیست چرا که اگر نظارت بر سیستم بانکی وجود داشت هیچ گاه این فسادها ایجاد نمی شد. اساسا فساد یک شبه ایجاد نمی شود بلکه در یک پروسه زمانی ایجاد می شود. در گذشته شرکت های مضاربه ای داشتیم؛ مضاربه ای یک امر اسلامی است بدین گونه که یک عامل و سرمایه دارد. برای مثال بنده سرمایه خود را در اختیار عامل قرار می دهم و عامل با این سرمایه کار می کند و در نهایت سود را تقسیم می کند اما شرکت هایی شکل گرفتند که با اسم مضاربه به نادرستی استفاده کردند و از روز اول متعهد شدند که فلان مقدار را پرداخت می کنند که این ربا است.

وی ادامه داد: بعدها به موسس هایی مجوز فعالیت داده شد. یک موسسه نَه، بلکه به حدود 9 موسسه رسیدند که این میزان به رقم 37هزار میلیارد رسید. برای جبران خسارت های مردم نیز از جیب ملت برای استفاده شد. اینجا بود که مردم برخورد با فساد را تبعیض آمیز مشاهده کردند. نگاه تبعیض آمیز به برخورد با مفسدینی که تحت شرایط موجود شناسایی می شوند، وجود دارد. با 8 الی 9 موسسه مالی برخورد یکسانی صورت نگرفت. مسئولین کاسپین کجا هستند که با آنها برخورد شود. بنابراین مردم این برخوردها را هنوز مشاهده نکرده اند و همچنان منتظر هستند.  

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز