زارعان در بازدید ائمه جمعه استان اصفهان از سایت هسته ای UCF:

خبرهای خوش هسته‌ای در راه است

۱۳۹۸/۰۶/۱۶ - ۱۶:۰۱:۱۶
کد خبر: ۸۹۵۳۹۵
خبرهای خوش هسته‌ای در راه است
ائمه جمعه استان اصفهان همزمان با هفته دولت و هفته جهانی مسجد از دستاوردها و فعالیت های صلح آمیز و اقتدار آفرین صنعت هسته ای کشور در سایت هسته ای اصفهان بازدید کردند.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، در این بازدید که با همراهی حجت الاسلام اسفندیار، معاون ارتباطات و رسانه شورای سیاستگزاری ائمه جمعه کشور، حجت الاسلام محمد رضا صالحیان، مدیر نمایندگی استان اصفهان در این شورا، علی اصغر زارعان، دستیار ویژه معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی ایران و جمعی از مدیران و متخصصین سایت هسته ای اصفهان برگزار شد حدود 90 تن از ائمه جمعه استان اصفهان از نزدیک از خطوط فرآیندی و تولیدی سایت غرورآفرین UCF اصفهان بازدید کردند.

در بخشی از برنامه بازدید، حجت الاسلام صالحیان ضمن ابلاغ سلام و تمایل به حضور حضرات آیات طباطبائی نژاد، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان و نمازی، امام جمعه کاشان در این بازدید، نظام اسلامی، رهبری هادیانه حضرت امام خمینی (ره) و خلف صالحش را نعمتی الهی بر شمرد و مقام شهداء را گرامی داشت. ایشان همچنین از خدمات شایسته تمامی دولت ها و مسئولین حوزه هسته ای و بویژه از توان و تدابیر عالمانه دکتر علی اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی تقدیر و تشکر ویژه نمود.

حجت الاسلام اسفندیار نیز در این برنامه ضمن ابراز خرسندی از فرصت ایجاد شده جهت بازدید ائمه جمعه سراسر کشور از دستاوردها و فعالیت های مجموعه سازمان انرژی اتمی ایران، سلام و قدردانی خالصانه رییس شورای سیاستگزاری ائمه جمعه کشور را ابلاغ نمود و اظهار داشت: دکتر صالحی همیشه مقید به حضور در نمازهای جمعه هستند و همین خصیصه و دیگر خصایل ارزشمند ایشان باعث شد امامت جمعه کشور به عنوان سنگربانان و حافظان دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی خود را موظف به همراهی با این شخصیت عالم و وارسته و مجموعه خدوم و موفق تحت امر ایشان می داند. همچنین از تلاش های گمنامانه و در عین حال غرورآفرین صنعت هسته ای و شتاب این فعالیت ها قدردانی می نماید.

زارعان دیگر سخنران این بازدید با اشاره به 40 سال فداکاری و از خودگذشتگی خدمتگزاران سنگر تولید علم و فناوری که منجر به اقتدار ایران اسلامی شده است، افزود: امروز صنعت هسته ای، صنعتی خاص، دارای فناوری بالا و موتور محرکه دیگر صنایع محسوب می شود. و همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند اهمیت فناوری هسته ای از اکتشاف و استخراج نفت بیشتر است.

وی با بیان اینکه اقتدار کشور در 8 سال دفاع مقدس، پیشرفت های حاصله و دستاوردهای اقتدار آفرین نظام در حوزه های مختلف و اقتدار کشور در منطقه و جهان همه مرهون ولایت و رهبریت نظام است، گفت: با هدایت ائمه بزرگوار جمعه و انعکاس شایسته دستاوردهای ارزشمند صنعت هسته ای، امید و بالندگی در جامعه گسترش می یابد و امید دشمن به یاس تبدیل خواهد شد.

دستیار ویژه رییس سازمان انرژی اتمی ضمن گرامیداشت هفته دولت و یاد و خاطره شهیدان رجائی و باهنر و دیگر شهداء از صدر اسلام تاکنون، از ایجاد دغدغه و ابهام بی مورد و یاس و نومیدی در جامعه از سوی عده ای قلیل و انگشت شمار ابراز تاسف کرد و به تشریح افق های بلند مدت برنامه های حاکمیتی سازمان انرژی اتمی در حوزه های تولید برق، پرتودهی، تولید رادیوداروها و تجاری سازی آن، افزایش طول عمر و نگهداری محصولات کشاورزی از طریق عملیات پرتودهی و تولیدات صنعتی و پزشکی و حوزه های دیگر این صنعت پرداخت.

وی با تاکید بر اینکه مخالفت نظام سلطه با دستیابی کشورمان به انرژی هسته ای، بحث تولید انرژی نیست بلکه اثرگذاری صنعت هسته ای بومی روی بقیه صنایع کشور آنها را عصبی کرده است.

دستیار ویژه ریاست سازمان در بخش دیگری از سخنانش موتور محرک فن آوری هسته ای را داشتن چرخه سوخت کامل این عرصه از جمله اکتشاف، استخراج، تولید قرص و مجتمع های سوخت عنوان کرد و گفت: مجتمع UCF  اصفهان حدود 280 هکتار وسعت دارد که 60 هکتار آن صرفاً تحت کار فرآیندی قرار دارد. این سایت مهم از چند کارخانه حیاتی و مجزا تشکیل شده است که به اختصار به آن می پردازیم:

- کارخانه ZPP که در این کارخانه از خاک زیرکون اسفنج، زیرکونیوم با گرید هسته ای که فرآیند بسیار پیچیده ای است، تولید می شود. همچون اسفنج زیر کونیومی تولیدی آلیاژسازی شده و قطعات و کِلَدهای مجتمع سوخت هسته ای برای راکتور در حال بازسازی آب سنگین اراک و نیروگاه بوشهر شکل دهی و تولید می شود.

 - همچنین کارخانه UCF که در این کارخانه عمدتاً عملیات تبدیل اورانیوم به اشکال مختلف که فرایند بسیار پیچیده ای می باشد صورت می پذیرد و از واحدهای مستقل تشکیل شده است.

واحد اول: در این واحد طی یک فرایند خالص سازی و شیمیایی، کیک زرد ابتدا به UF6 و در مرحله بعد به گاز UF6 تبدیل می شود. با توجه به اینکه در این فرایند از گاز فلوئور استفاده می شود و گاز خاصی می باشد. گاز UF6 تولیدی برای فرایند غنی سازی در مخازن ویژه ای به سایت غنی سازی طی تدابیر خاص ایمنی و حفاظتی به سایت غنی سازی نطنز منتقل می شود.

واحد سوم: در این مجتمع اکسید اورانیوم با غنای مختلف برای تولید سوخت نیروگاه بوشهر تولید می شود و UF6 غنی شده در نطنز به این واحد انتقال و در این واحد طی فرایند شیمیایی تبدیل به اکسید اورانیوم غنی شده می شود و در واحد سوم کیک زرد با فراید شیمیایی به اکسید اورانیوم طبیعی جهت استفاده در سوخت راکتور در حال باز طراحی اراک تولید می شود.

واحد چهارم از اسیدفلوریدریک خشک گازی فلوئور که بسیار سمّی و خورنده است، بصورت منحصر به فرد در ایران تولید و جهت تولید UF6 استفاده می شود.

زارعان در معرفی کارخانه تولید سوخت میله ای اظهار داشت: ابتدا پودر اکسید اورانیوم غنی شده به قرص با وزن مخصوص مشخص تبدیل و پس از آن قرص های تولید شده در میله های زیرکونیومی بارگذاری شده و پس از تست های ویژه، مجتمع سوخت از میله های سوخت تولید می شود که فرایند بسیار پیچیده و دقیق بوده و شرایط پذیرش تست های آن بسیار سخت است.

وی آخرین بخش از سایت اصفهان را در کارخانه تولید سوخت صفحه ای گفت: این کارخانه از 2 واحد مجزا تشکیل شده است. در واحد اول UF6 با غنای 20 درصد که از سایت نطنز به این واحد منتقل شده و طی فرایندی حساس به U3O8 با غنای 20 درصد تبدیل می شود و در واحد دو از پودر U3O8 و صفحات آلومینیومی طی فرایند متالوژی و سخت، صفحات ساندویچی سوخت نورد و تولید می شود که طی مراحلی این صفحات به مجتمع سوخت صفحه ای تبدیل ودر راکتور تحقیقاتی تهران جهت تولید رادیوداروها مورد استفاده قرار می گیرد. این اقدام با توجه به خداباوری همراه با خودباوری و اعتماد به نفس ایجاد شده در صنعت هسته ای طراحی و تولید شده است و کلیه شرایط استاندارد را ایشان با ذکر آیه 95 سوره مبارکه انعام که می فرماید:

إِنَّ اللَّهَ فَالِقُ الْحَبِّ وَالنَّوَى یُخْرِجُ الْحَیَّ مِنَ الْمَیِّتِ وَمُخْرِجُ الْمَیِّتِ مِنَ الْحَیِّ  ذَلِکُمُ اللَّهُ  فَأَنَّى تُؤْفَکُونَ

اشاره کرد و در بیان پیچیدگی، گستردگی و حکمت خلقت گفت؛ خداست که (در جون زمین) ئانه و هسته را می شکافد، زنده را مرده و مرده را از زنده پدید می آورد و غیر از اینکه معانی عمیق علمی قرآن کریم را باید در نظر داشت که واژه النوی به معنای هسته می باشد و فالق اشاره به شکافتن هسته است و توفکون اشاره به ساخته و برگرداندن چیزی از حقیقتش دارد و هزاران هزار حکمت بی منتهای خداوندی. لکن بر اساس تمام آیات و روایات و حتی خود همین آیه و صراحتاً اشاره دارد که اگر به این قدرت و فن آوری علمی دست یافتیم و قوانین طبیعی و ریاضی را کشف کردیم باز باید توجه داشت که غرق در ابزار و غیره نشویم و فقط متوجه لطف خداوند باشیم!! چرا؟؟ چون انَّ الله فالق الحب و النوی و باز اوست که چنین تواند کرد و به کجا گردانیده یا منحرف از او شویم؟!

پس همیشه باید توجهمان به خدا باشد و با توسل به ائمه اطهار و اعتماد محض به خدا فعالیت های خودمان را با نیت پاک و عمل خالصانه در ابعاد مختلف دنبال کنیم تا خداوند نیز به ما برکت و توان لازم را عطا کند. در سازمان انرژی اتمی با توجه به مدیریت جهادی و وجود متخصصین جوان معمولاً تمامی پروژه های ما با اسماء ائمه اطهار (ع) نامگذاری شده و با وضو در سایت های هسته ای فعالیت ها دنبال می شود. چون این مکان ها برای ما مقدس و وظیفه یکایک ما حفاظت و حراست و امانتداری صحیح است تا بتوانیم این امانت را بخوبی تحویل نسل های آینده نماییم.

زارعان در حوزه تعامل در عرصه بین المللی گفت: ما هیچ موقع در سازمان انرژی اتمی ایران به بیگانه اعتماد نکردیم و از نظر من اشتباه و خطای محض است که صرفاً نگاهمان به خارج از مرزها باشد. بلکه باید با اتکاء به درون در خارج از کشور تاثیرگذار باشیم.

وی به دوران مذاکرات با کشورهای 1+5 اشاره داشت و بیان داشت: هوشمندی و هوشیاری، آینده نگری و تدبیر جناب آقای دکتر صالحی در کارگروه فنی سازمان انرژی اتمی بر اساس بی اعتمادی به طرف های بیگانه بود، که ما از این فرصت بدست آمده جهت اقدامات بعدی و تهیه نیازهای خود اقدام کردیم و بحمدالله دقیقاً همان تدابیر محقق شد و بسیاری از این اقلام و تجهیزات هم به صورت یدکی و بیشتر از نیاز تهیه و بعضاً با توجه به مواد اولیه خارجی، بصورت بومی در کشور طراحی و تولید شد و هم اکنون  امکان صادرات هم فراهم است که می توان این قبیل اقدامات را استراتژیک محسوب نمود.

دستیار ویژه معاون رئیس جمهور گفت: اگر قرار شد به گذشته یعنی قبل از برجام برگردیم، تمام پیش بینی ها به صورت عملیاتی، جزء به جزء و مرحله به مرحله در نظر گرفته شده است.این نخواهد بود که به شرایط قبل و بطور مثال نسل سانتریفیوژهای P1 برگردیم. به عبارتی به صرفه نخواهد بود و ما به شرایطی بسیار جلوتر از آنچه پیش بینی و تصور بشود از نظر قدرت و سرعت ورود خواهیم داشت. لذا هر موقع نظام تصمیم بگیرد تدابیر همه جانبه اندیشیده شده است و ما گوش به فرمان رهبری بوده و هستیم و اذن ایشان ملاک اصلی عمل است. لذا سرلوحه اقدامات سازمان انرژی اتمی ایران در برجام و پسابرچام عمل به الزامات معروف نُه گانه ایشان بوده است.

دستیار ویژه رییس سازمان انرژی اتمی همچنین در راستای تشریح الزامات 9 گانه مقام معظم رهبری بر اجرای برجام به عناوین آن اعم از موارد زیر اشاره کرد:

    لغوتحریم با توجه به گرفتن تضمین برای لغو تحریم ها و نقض برجام با هر اظهار نظری مبنی بر باقی ماندن ساختار تحریم ها

-     نقض برجام و توقف فعالیت های آن با توجه به وضع هرگونه تحریم در هر سطح و به هر بهانه ای و همچنین پرونده PMD

-     هیات رصد کننده جهت انجام تعهدات طرف مقابل و تحقق الزامات اجرای برجام

-     مرجعیت متن مذاکرات و نه تفسیر طرف مقابل در موارد ابهام سند برجام

-     آغاز نوسازی کارخانه اراک پس از قرارداد طرح جایگزین و تضمین کافی اجراء

-     طرح توسعه میان مدت صنعت انرژی اتمی و بررسی آن در شورای عالی امنیت ملی

-     ساماندهی تحقیق و توسعه برای غنی سازی مورد قبول در برجام در پایام دوره 8 ساله

-     معامله و تبادل اورانیوم غنی شده در برابر کیک زرد در صورت عقد قرارداد مطمئن و تدریجی

وی در خصوص الزامات مربوط به این سازمان با بیان اینکه چهار مورد اخیر از این الزامات در حیطه وظایف سازمان قرار دارد و کاملاً محقق شده است، گفت: به عنوان مثال تبادل و انتقال اورانیوم غنی شده که مهم ترین اصل از این الزامات محسوب می شود به دستور حضرت آقا مقرر شده بود بصورت گام بگام اجرا شود. در جریان این اقدام که به معامله اورانیوم معروف شد سازمان انرژی اتمی با درایت و هوشمندی و توسل و توکل این تبادل را بدون هیچگونه خدشه و کارشکنی به بهترین شکل ممکن انجام داد. طی این کار ابتدا به ازای مقادیر اورانیوم غنی شده کشور بطور کامل کیک زرد تحویل گرفتیم و سپس اورانیوم غنی شده را بصورت امانت تحویل دادیم.

زارعان توضیحات فنی مبسوطی در خصوص کارخانه تولید آب سنگین خنداب اراک و بازطراحی راکتور IR40 و مزیت های فنی آن نسبت به راکتور قبلی ارائه نمود و گفت: طراحی مفهومی، پایه و تفصیلی به اتمام رسیده و وارد فاز ساخت و تهیه تجهیزات بر اساس زمانبندی مشخص جهت بهره برداری نهایی شده ایم. انشاء الله در آینده نزدیک خبرهای خوبی از این پروژه به سمع و نظر مردم بصیر ایران می رسد که قطعاً بازتاب جهانی نیز در بر خواهد داشت.

دستیار ویژه رییس سازمان انرژی اتمی پیرامون تحقیق و توسعه در انرژی اتمی به حرکت رو به جلو و مصادیقی از اقدامات توسعه ای و هدفگذاری در این حوزه اشاره نمود و گفت: تمامی الزامات در صنعت هسته ای توسط متخصصین این صنعت و با مدیریت جهادی عملیاتی می شود. به همین دلیل هیچگونه خللی در عرصه فنی صنعت هسته ای بوجود نیامده و لذا ترامپ توافق برجام را بدترین توافق تاریخ آمریکا می داند. ما نباید در زمین دشمن بازی کنیم. شکست ترامپ در سیاست خارجی کاملاً مشهود است. او می گفت چهل سالگی انقلاب را نخواهید دید. در حالیکه بر حسب رهنمودهای مقام معظم رهبری در گام دوم انقلاب اسلامی، در اکثر حوزه ها در مسیر بالندگی و فرهیختگی قرار داریم. در این میان صنعت هسته ای با هوشمندی و تدبیر همه جانبه همراه با تلاش مضاعف مسیر توسعه و پیشرفت را در ابعاد گوناگون دنبال می کند.

زارعان با ابراز تاسف از نظرات برخی افراد ناآگاه و محافل کم اطلاع که می گویند صنعت هسته ای کند و یا تعطیل شده است، به برخی پروژه های در دست اقدام سازمان انرژی اتمی پرداخت و گفت: از جمله پروژه ها و اولویت های پیش روی سازمان که جنبه عملیاتی به خود گرفته و مسیر خودش را با شتاب طی می کند، می توان به موارد زیر به عنوان مصادیق اشاره نمود.

 پروژه احداث واحدهای 2 و 3 نیروگاه اتمی بوشهر با بودجه ای معادل 10 میلیارد دلار

- طراحی و ساخت سامانه سنجش بحرانیت که شاهد افتتاح بخش هایی از آن در 20 فروردین 97 و 98 بودید و در 20 فروردین 99 نیز شاهد رونمایی از بخش های دیگری از این پروژه خواهیم بود.

-  پروژه استاندارد سازی رادیوداروها با هزینه ای معادل 60 میلیون یورو و بالغ بر 150 میلیارد تومان در تهران

- اجرای پروژه ای در حوزه درمان سرطان با بهره مندی از تجهیزات شتابدهنده ها با هزینه ای معادل 200 میلیون یورو و بیش از200 میلیارد تومان

-  اقدام لازم در خصوص تولید علم و دانش در حوزه فناوری تولید فوتون های درهم تنیده که تحولی بزرگ در عرصه ارتباطات امن، حسگرها و ده ها کارکرد دیگر ایجاد می کند و بخشی از این اقدام تاکنون در 20 فروردین 98 رونمایی گردید. در 20 فروردین 99 نیز شاهد بهره برداری از فازهای دیگر این پروژه خواهید بود.

- در زمینه فناوری لیزر در عرصه های صنعتی و پزشکی به رفع نیازهای کشور می پردازیم و از سرریز این دانش سایر صنایع بهره می برند و کشورمان به خود اتکایی رسیده و هم اکنون شانه به شانه با برخی کشورهای دارنده این فناوری در حرکتیم و در این راستا به فناوری های بومی پوشش دهی لیزری و جوش لیزری رسیده ایم و بعضی از صنایع سفارش ساخت و تامین این قبیل لیزرها را به مرکز ملی لیزر ایران داده اند که در آینده ای نزدیک به آنها از جمله در صنعت خودروسازی تحویل خواهیم داد.

- تولید اکسیژن 18 و ترکیبات دوتره که اولین محموله آن درماه گذشته صادر شده و در حال حاضر می توانیم مواداولیه PET SCAN که برای تشخیص سرطان می باشد و قبلاً از خارج کشور تامین می شده را برآورده و مازاد تولید آن را به خارج کشور صادر می کنیم.

-  طراحی و ساخت دستگاه طیف سنج مادون قرمز FDIR و دستگاه های آنالیزور مشابه با بهره مندی از توان داخلی و دانش بومی.

- تولید نیمه صنعتی سانتریفیوژهای IR6 که 20 فروردین امسال رونمایی شد و بازخورد بین المللی آن را شاهد بودید. این اقدامات با خون دل خوردن و با تلاش شبانه روزی علیرغم بعضی از محدودیت ها بدست می آید و ما براحتی آنها را از دست نخواهیم داد.

- هم اکنون سازمان انرژی اتمی در زمینه طراحی و ساخت انواع سانتریفیوژهای گازی، مایعات، جامدات و ترکیبی و همچنین در حوزه سلامت اقدامات ارزشمندی را به انجام رسانده است. آخرین اقدام در این زمینه عقد قرارداد با سازمان انتقال خون کشور برای تامین سانتریفیوژ مورد نیاز این سازمان با هدف فرآوری خون می باشد. امیدواریم تا آخر سال جاری تعداد 50 دستگاه سانتریفیوژ درخواستی این سازمان را تحویل نماییم.

- در حوزه عملیات اکتشاف و استخراج اورانیوم با روش ژئوفیزیک هوابرد و الکترومغناطیس تاکنون حدود 85 درصد از کشور اسکن شده و به لطف خدا با توجه به اقدامات روی زمین در خصوص این ماده راهبردی-که اگر نباشد خود بخود این صنعت تعطیل خواهد شد- سالانه حدود 50 تن کیک زرد همراه با فرآوری لازم به صورت بومی تولید می شود و در سایت UCF اقدامات لازم روی آن انجام می گردد و طی فرآیندی فرآوری می شود. عملیات ژئوفیزیک هوایی از بهمن سال 89 با نام قمر بنی هاشم (ع) آغاز و بر حسب برنامه ریزی دقیق در این حوزه از نظر فناوری و دانش بعد از استرالیا و کانادا جمهوری اسلامی دارنده این تکنولوژی در ابعاد گوناگون خواهد شد. این فرآیند به سرعت در حال طی شدن است و اگر این پیش بینی و اقدام نبود، قطعاً با توجه به اینکه از فروش کیک زرد به ایران خودداری می شود، شرایطمان متفاوت بود. خوشبختانه در عرصه عناصر خاکی نیز موفقیت های قابل توجهی داشته ایم که در زمان مناسب به اطلاع مردم خواهد رسید. چرا که این صنعت با شعار "ما می توانیم" تاکنون کلیه موانع را از سر راه خود برداشته است و نمی توانیم در سازمان انرژی اتمی معنایی ندارد.

- ادامه تحقیقات در رابطه با سیستم ها و زیر سیستم های گداخت هسته ای که در آینده جایگزین انرژی هسته ای خواهد شد.

- طراحی و آغاز احداث فاز اول مرکز جداسازی و توسعه کاربرد ایزوتوپ های پایدار در فردو به همراه ایجاد مرکز تامین مواد اولیه ایزوتوپ های پایدار. اگر اهمیت این فناوری بیشتر از غنی سازی اورانیوم نباشد، کمتر نیست. خوشبختانه بعد از برجام با همکاری کشور روسیه فاز اول این پروژه به اتمام رسیده و فاز دوم آن نیز به لطف الهی در فردو که نظام سلطه قصد تعطیلی آن را داشت، آغاز شده است. متاسفانه برخی نمی توانند این افتخارات را تحمل کنند و می گویند صنعت هسته ای تعطیل شده است. اتفاقاً در دو سه سال اخیر در عرصه هایی نه تنها کند نشده ایم بلکه فعالیت ها گسترش یافته است. اخیراً شاهد آغاز احداث مرکز تحقیقات ملی جداسازی و توسعه کاربرد ایزوتوپ های پایدار در مرکز فردو بوده اید.

-  ادامه تولید محصولاتی چون آب سنگین، کیک زرد، هگزافلوراید اورانیوم طبیعی و غنی شده، رادیوداروهای تشخیصی و درمانی و سایر محصولات بر اساس استراتژی و برنامه های پیش بینی شده.

زارعان در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: اگر حمایت های مقام معظم رهبری و تمامی دولت ها نبود، قطعاً صنعت هسته ای در وضعیت مطلوبی قرار نداشت. وی همچنین به برخی از دستاوردهای مذاکرات با 1+5 در بعد فنی اشاره کرد و مواردی را به شرح زیر برشمرد:

- به رسمیت شناختن فعالیت های صلح آمیز صنعت هسته ای در مجامع بین المللی

-  اخذ بیش از 400 تن کیک زرد و افزوده شدن این ماده راهبردی به ذخایر قبلی در صنعت هسته ای

- بهره مندی از علوم و فناوری برخی کشورها در عرصه فعالیت های صلح آمیز هسته ای از جمله روسیه، فرانسه، چین و سایر کشورها که قبل از برجام حتی اجازه صحبت کردن و مذاکره با آنها را نمی دادند ولی حالا متخصصین ما با آنها فعالیت های مشترک تعریف می کنند.

- حضور و همکاری در صنایع هسته ای برخی کشورهای اروپایی و همچنین روسیه و چین با حمایت آژانس بین المللی انرژی اتمی با هدفگذاری مشخص و در نظر گرفتن کلیه جوانب

- حضور جمهوری اسلامی ایران در بازارهای بین المللی در راستای فروش اورانیوم و اخذ کیک زرد و فروش آب سنگین و مشتقات آن که در این حوزه جمهوری اسلامی انحصار شکنی نموده و کنسرسیومی که فقط چند کشور عضو آن می باشند را تحت تاثیر قرار داده است و این حرکت و اقدام مهم در زمینه تجاری سازی یا به عبارتی تجارت محصولات هسته ای است.

-  اخذ مهر تایید و استانداردهای بین المللی برای محصولات صنعت هسته ای با هدف تجاری سازی. کشورهایی که در قبل از برجام عنوان می کردند آب سنگین ایران خلوص لازم را ندارد، امروز شاهد خرید محصول آب سنگین جمهوری اسلامی ایران با خلوص 99/99 هستند که به عنوان بهترین آب سنگین جهان محسوب می شود. همچنین مواد هسته ای تولید ایران به هیچ وجه دردنیا آنالیز نمی شد و تحریم بودیم. البته خودمان بعضاً با روش هایی آنالیز می نمودیم و به کار خودمان اطمینان داشتیم. ولی با فرصتی که برجام برایمان ایجاد کرد هم اکنون در پیشرفته ترین آزمایشگاه های کشور صاحب فناوری آنالیزهای خود را اقدام می کنیم و تاییدیه های لازم را اخذ می نماییم. این اقدام در عرصه فنی و ایمنی اقدامی ویژه و خاص است.

- با توافقات انجام شده پس از برجام توانستیم بر حسب تعاملات بین المللی صورت گرفته برای اولین بار پس از انقلاب تجهیزاتی را برای انجام تست سوخت تامین نماییم و هم اکنون در سایت اصفهان نصب و راه اندازی نماییم. چرا که در این خصوص هر کشوری که می خواهد سوخت هسته ای تولید کند باید بتواند سوختش را تست PIE کند. این نیز از بعد فنی اقدام بزرگی محسوب می شود.

- مبادلات علمی با برخی مراکز و دانشگاه های سطح جهان و تشکیل جلسات کارشناسی و مدیریتی با هدف تعریف پروژه های مشترک فنی که به لطف خدا بعضاً عملیاتی شده ولی به دلیل مسائل حفاظتی از ذکر آنها خودداری می گردد.

در ادامه زارعان به تمامی سوالات و ابهامات حاضرین پاسخ های لازم را ارائه نمود و سپس به اتفاق از واحدهای مختلف کارخانه UCF اصفهان، اسفنج زیرکونیوم، میله های سوخت، FMP و ZPP بازدید بعمل آورده و در طی بازدید نیز به سوالات ائمه جمعه پاسخ گفت. در برخی قسمت های بازدید تعدادی از ائمه محترم جمعه از دستاوردها شگفت زده شده و از اقتدار، پویایی و تلاش های متخصصین صنعت هسته ای قدردانی نمودند. قطعاً این تلاش ها باعث یاس و ناامیدی دشمن خواهد بود . سازمان انرژی اتمی مقتدرانه، با نشاط و آینده نگرانه به قدرت و سرعت تمام به فعالیت های خودش ادامه می دهد.

نظر شما