سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی:

قرار نیست مردم مبلغ ویژه‌ای به جایگاه‌داران بدهند/ برخی جایگاه‎داران در ازای دریافت پول ۶۰ لیتر بنزین به مشتری می‌دهند!

۱۳۹۸/۰۶/۲۴ - ۰۵:۳۰:۰۳
کد خبر: ۸۹۷۳۰۶
قرار نیست مردم مبلغ ویژه‌ای به جایگاه‌داران بدهند/ برخی جایگاه‎داران در ازای دریافت پول ۶۰ لیتر بنزین به مشتری می‌دهند!
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: جایگاه داران نباید مبلغی را اضافه بر قیمت سوخت دریافت کنند و اگر بنا باشد که حق جایگاه داران بابت هر لیتر افزایش پیدا بکند قاعدتا شرکت ملی پخش باید خود این مبلغ را بدهد و تاکنون نیز بنزین گران نشده که بخواهند مبلغی اضافه به جایگاه داران بدهند.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، شرکت پخش فرآورده‌های نفتی نهم خردادماه بود که به‌طور رسمی اعلام کرد که از ۲۰ مردادماه استفاده از کارت سوخت شخصی الزامی و سوخت‌رسانی تنها با این کارت امکان پذیر می‌شود. اما از آنجایی که خیلی از افراد هنوز کارت سوخت خود را دریافت نکرده‌اند این مهلت به افراد داده شد تا فعلا از جایگاه‌های سوخت استفاده کنند تا برای آنها کارت سوخت صادر شود.

چند روز قبل  نیز «عطاپور»، رئیس اتحادیه جایگاه‌داران سوخت، در مصاحبه‌ای گفته بود مجلس تاکید دارد نباید قیمت بنزین و فرآورده بالا برود اما در تبصره 14 قانون بودجه سال 98 عنوان شده حق‌الزحمه و یا حق‌العمل جایگاه‌داران از مشتری دریافت شود. اکنون بحث این است که دولت متقاعد می‌شود این قانون اجرا شود یا خیر. تکلیف قانونی است که جایگاه‌دار حق ‌الزحمه را از مردم بگیرد، جایگاه داران لیتری 200 تومان حق‌الزحمه را پیشنهاد کرده بودند و در حال حاضر متقاعد شدند 150 تا 100 تومان بابت هر لیتر از مصرف کننده دریافت شود.

بنابراین با «اسدالله قره‌خانی»، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، درباره اینکه آیا افزایش قیمت از سوی جایگاه داران کار قانونی است به گفت‌وگو نشستیم.

وی در این خصوص گفت: اگر مبلغی بخواهد اضافه شود بایستی از سهم نفت کم شده چراکه قرار نیست مردم به جایگاه‌داران یک مبلغ ویژه‌ای بدهند. البته پمپ بنزین‌هایی که به صورت سیار به مشتریان خود سوخت می‌رسانند، می‌توانند مبلغی را اضافه بر سازمان از فرد مورد نظر بگیرند برای مثال در منطقه 2 تهران که جایگاهی وجود ندارد و پمپ بنزین‌هایی که در آن وجود دارد به صورت سیار است، می‌توان از هر خودرویی یک مبلغی را دریافت کرد.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: جایگاه‌داران نباید مبلغی را اضافه بر قیمت سوخت دریافت کنند و اگر بنا باشد حق جایگاه‌داران بابت هر لیتر افزایش پیدا کند، قاعدتا شرکت ملی پخش باید خود این مبلغ را بدهد و تاکنون نیز بنزین گران نشده که بخواهند مبلغی اضافه به جایگاه‌داران بدهند.

قره‌خانی با بیان اینکه اگر جایگاه‌داران مبلغی اضافه دریافت کنند حتما مرتکب تخلف شده‌اند بیان کرد: بیشتر از قیمت بنزین پول دریافت کردن باعث هرج و مرج می‌شود و از گذشته دور نیز این مسئله وجود داشته که قیمت سوخت مشخص بوده و درصدی را سالانه شرکت ملی پخش و پالایش با جایگاه‌داران پرداخت می‌کند.

وی در پایان افزود: این مسئله نیز مشاهده شده که فردی می‌خواهد در یک جایگاه 60 لیتر بنزین بزند اما به این دلیل که با کارت جایگاه بیش از 30 لیتر نمی‌توان سوخت دریافت کرد، جایگاهدار مبلغی را دریافت می‌کند تا او 60 لیتر بزند که این کار نیز غیر قانونی است.

نظر شما
پرونده ویژه