مدیر مسئول روزنامه الوفاق:

شرایط بین یمن و عربستان، یک بن بست جدی برای عربستان است/ اروپا و آمریکا در تلاشند یمن را از حمله به عربستان بازدارند

۱۳۹۸/۰۶/۲۵ - ۱۰:۵۲:۵۴
کد خبر: ۸۹۸۰۶۹
شرایط بین یمن و عربستان، یک بن بست جدی برای عربستان است/ اروپا و آمریکا در تلاشند یمن را از حمله به عربستان بازدارند
مدیر مسئول روزنامه الوفاق گفت: شرایطی که در وضعیت یمن و عربستان مشاهده می‌شود یک بن بست جدی برای عربستان است که بدون هیچ دستاوردی مجبور است تن به تسلیم دهد.

«مصیب نعیمی»، مدیر مسئول روزنامه الوفاق، در گفتگو با خبرنگارسیاسی برنا به تشریح شرایط امارات و رژیم سعودی بعد از حمله نیروهای یمنی به پالایشگاه آرامکوی عربستان پرداخت و بیان کرد: حمله گسترده که منجر به توقف بخش عظیمی از صادرات نفت عربستان شد هم از نظر اقتصادی و هم سیاسی، رژیم عربستان را که بیش از 5 سال است که یمن را زیر بمباران قرار داده، با چالش جدی روبرو کرده است.

عربستان برای فرار از شکست، سعی دارد فرافکنی کند

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه در خصوص اتهامات عربستان مبنی بر نقش ایران در این حملات، گفت: بدیهی است که این کشور برای فرار از شکست، سعی دارد فرافکنی کند، همانطور که در آغاز تهاجم علیه یمن این توجیهات را داشت.

وی افزود: شرایطی که در وضعیت یمن و عربستان مشاهده می‌شود یک بن بست جدی برای عربستان بوده که بدون هیچ دستاوردی مجبور است تن به تسلیم دهد چراکه ادامه این وضعیت اوضاع داخلی عربستان را هم تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. لذا بدیهی است که برای توجیه افکار عمومی داخل که از ابتدا مخالف بودند با اینگونه حمله ناجوانمردانه و وحشیانه، توجیهات غیرمنطقی بیاورد.

مصیب نعیمی با اشاره به تاریخچه درگیری‌های یمن و عربستان، اظهار کرد: عربستان علیه یمن از طریق هوایی و بمباران مراکز زیربنایی حملات را آغاز کرد، محاصره غیرقانونی یمن طی این چند سال ادامه داشت، امروز نتیجه دیگری دارد بنابراین مجبور است معامله را تغییر دهد، مخصوصا بعد از اینکه امارات سعی کرده هم خودش را از یمن خارج کند و هم به یمنی‌ها پیام دهد که همراه با عربستان نیست.

عربستان نمی‌تواند با تبلیغات از تبعات این امر شانه خالی کند

مدیرمسئول روزنامه الوفاق گفت: تنها بودن عربستان و عدم پشتیبانی و همراهی آمریکایی‌ها در تبعات منفی این بحران، مزید بر علت شده و عربستان را دچار سردرگمی عجیبی کرده است.

وی افزود: عربستانی‌ها به دنبال این هستند که وقت‌کُشی کنند تا راهکاری بیابند؛ دولت یمن هم توقف جنگ و تحمل خسارت‌های ناشی از جنگ، توسط عربستان را خواستار شده است؛ از این رو بدیهی است که شاهد همچین فرافکنی‌هایی باشیم اما نتیجه کار قبل از اینکه بتواند عربستان را از منجلابی که خود ساخته است، خارج کند، آن را برای مرحله آینده پاسخگو می‌کند یعنی وضعیت به صورتی نیست که عربستان بخواهد با تبلیغات از تبعات این امر شانه خالی کند.

بحران‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در پی حمله انصارالله

مصیب نعیمی با بیان اینکه اکنون بیش از 50 درصد از صادرات نفت عربستان متوقف شده است، اظهار داشت: این مسئله بر شرایط اقتصادی عربستان و مشتریان او که بیشتر کشورهای اروپایی هستند، تاثیر گذاشته و بدیهی است که افزایش قیمت نفت، بحران‌های منطقه‌ای و بین‌المللی، به ویژه برای غربی‌ها و اروپایی‌ها به همراه خواهد داشت، پیامد این امر موجب شده است که هم انگلیس و هم آمریکا به صورت شفاهی و کتبی این کار را محکوم کنند، در حالی که خودشان می دانند که در سال‌های گذشته با توجه به همکاری عربستان در همه جرم‌ و جنایت ها شریک بوده‌اند؛ این حق طبیعی مردم یمن است که در حد توان با امکانات خودشان از خود دفاع کنند.

معادله‌ای که عربستان سعی می‌کرد به نفع خودش انجام دهد، معکوس شده

وی تصریح کرد: معادله‌ای که عربستان سعی می‌کرد با اشغال یمن به نفع خودش انجام دهد، کاملا معکوس شده است؛ نه تنها یمنی‌ها توانستند مقاومت کنند بلکه توانستند شرایط داخلی عربستان را نیز به چالش بکشند. درون حاکمیت عربستان هم الان یک اختلاف بسیار شدید وجود دارد؛ همانطور که این اختلافات درون امارات هم بود و هفت امارت، علیه حکومت ابوظبی، طی نامه‌ای کتبی که حکام ششگانه نوشته بودند، امارات را از ادامه این روند برحذر داشتند چرا که این می‌تواند شرایط اقتصادی و امنیتی امارات را دچار یک بحران جدی کند و مهاجرت معکوس را در این کشور رقم بزند.

مدیرمسئول روزنامه الوفاق با تاکید بر اینکه شرایط پیچیده است، بیان داشت: معلوم نیست عربستان با چه راهکاری می‌خواهد از این بحران خارج شود ولی قطعا در یک بن بست جدی قرار گرفته است. آنها هر توانی داشتند علیه یمن به کار بردند، دیگر تهدیدی نیست که علیه یمن بتوانند انجام دهند و انجام نداده باشند؛ با چراغ سبز هرجا را خواستند زدند، هر خانواده‌ای را خواستند قتل عام کردند.  

وی افزود: قصد آنها این بود که یمنی‌ها را تسلیم کنند و امروز می‌بینیم که یمن در شرایط استوار و محکم‌تر از گذشته و با اراده قوی‌تر با تهاجم عربستان رویارویی می‌کند لذا پیشبینی می‌شود در مرحله بعدی عربستان مجبور شود به مراجعی روی بیاورد که بتوانند او را از بن بست و حتی فروپاشی نجات دهند.

حکومت‌های کوچک امارات اجازه نمی‌دهند نیرویی به یمن اعزام شود

مصیب نعیمی به در تشریح وضعیت امارات در این جنگ، بیان داشت: امارات در دوراهی قرار دارد، از طرفی با عربستان هم پیمان شده بود که تا در آخرین مرحله یمن را در اختیار بگیرند و غنیمت این کشور را بین خودشان تقسیم کنند الان می‌بینند نتیجه‌ای ندارد و حتی درون امارات هم که مشکل به وجود آمد، سعی کردند به ظاهر از آنجا خارج شوند یا حداقل نیروهای اماراتی در این جریان نباشند، نه به خاطر سیاست محمد بن زاید بلکه به دلیل مخالفت باقی امارات، چون اکثر نیروها از شیخ‌نشین‌های کوچک نظیر فجیره، شارجه، عجمان، ام‌القیوین و رأس‌الخیمه تشکیل شده است، بنابراین حکومت‌های کوچک اجازه نمی‌دهند که نیرویی از امارات اعزام شود.

امارات امید ندارد که بتواند سرزمینی از یمن را در اختیار بگیرد

وی افزود: از طرفی هم امارات سرمایه‌گذاری کلانی کرد تا بتواند یک یا دو بندر در ساحل یمن در اختیار داشته باشد که اینها به ناامیدی تبدیل شد. از این رو امارات سعی دارد این دوراهی را با دوگانگی دنبال کند؛ از طرفی می‌خواهد نشان دهد \با عربستان هست اما در عمل کاملا از عربستان جدا شده و قطعا آن نیروهایی که در یمن هوادار امارات و با امکانات امارات بوده‌اند، سعی می‌کنند نقطه‌ای را در اختیار داشته باشند تا در هر مصالحه‌ای در آینده، سهمی ببرند. اما با توجه به شرایط و معادلات جدیدی که الان پیش آمده است؛ خود امارات و زیرمجومعه های زیر آن امید ندارند که بتوانند سرزمین بیشتری را در اختیار بگیرند.

امارات سعی می‌کند سهم کوچکی داشته یا حداقل در مصالحه شریک باشد

این تحلیلگر مسائل منطقه با تاکید بر اینکه امارات همه ریسک‌ها را کرد، گفت: زمانی که امارات به بندر حدیده حمله کرد و حتی تا بخش‌هایی هم پیشروی کرد، در مدت زمان کوتاه، با واکنش و حرکتی که انصارالله و ارتش یمن انجام داد، همه فعالیت‌های امارات با ناکامی روبرو شد. امارات الان سعی می‌کند سهم کوچکی داشته باشد یا حداقل در مصالحه شریک باشد و بیش از این دیگر انتظاری ندارد.

وی در تشریح سوی دیگر سیاست‌های امارات در خصوص یمن، اضافه کرد: همچنین می‌خواهد با اعلام رسمی خروج خود، از تبعات منفی این جنگ در اقتصاد امارات جلوگیری کند. یمنی‌ها هم سعی دارند با نیروهایی که مستقیم درگیرند، درگیر شوند. یمن منتظر است که پیام‌هایی که به امارات داده شده به عمل تبدیل شود لذا تمرکز یمنی‌ها روی عربستان است که الان مستقیما خاک یمن را بمباران می‌کند.

عربستان باید تبعات این جنگ را بر عهده بگیرد

مدیرمسئول روزنامه الوفاق در پایان گفت: قطعا این اقدامات اخیر و مخصوصا حمله به مجتمع آرامکو می‌تواند نتیجه جدیدی داشته باشد؛ هر چند که هنوز در شُک این ضربه هستند و تلاش‌هایی از طریق اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها می‌شود که بتوانند با واسطه‌هایی، یمنی‌ها را از ادامه این حمله بازدارند اما یمنی‌ها صراحتا گفته‌اند، زمانی این حملات متوقف می‌شود که حملات عربستان متوقف شود. عربستان باید تبعات این جنگ را بر عهده بگیرد

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز