سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه:

بولتون، شمشیر تیز ترامپ برای امتیازگیری از ونزوئلا،کره شمالی و ایران بود که موفق نشد/ روحانی و ترامپ دیدار نخواهند کرد

۱۳۹۸/۰۶/۲۵ - ۰۵:۴۴:۳۸
کد خبر: ۸۹۸۰۷۶
بولتون، شمشیر تیز ترامپ برای امتیازگیری از ونزوئلا،کره شمالی و ایران بود که موفق نشد/ روحانی و ترامپ دیدار نخواهند کرد
سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه گفت: به لحاظ ساختاری افرادی مثل بولتون نمی‌توانند جلو ترامپ قد علم کنند.

«حمیدرضا آصفی»، سخنگوی وزارت امور خارجه در دولت اصلاحات، درباره اخراج جان بولتون از کاخ سفید و ریشه اختلافات آن با ترامپ، به خبرنگار سیاسی برنا گفت: ابتدا باید گفت که جان بولتون در ابتدای تشکیل دولت ترامپ در تیم h, نبود به همین دلیل وقتی انتقاد شد از وی استفاده نکرد. بنابراین باید گفت جان بولتون جزو تیم ترامپ به معنای واقعی نبود بلکه آنهایی که در انتخابات به ترامپ کمک کردند یا در کمپین انتخاباتی وی حضور داشتند، در تیم امنیتی کاخ سفید قرار گرفتند.  

آصفی افزود: سیاست ترامپ همواره بدین گونه که افراد را در پست‌های مختلف تغییر دهد و جای تعجب هم نیست. از تیم اول ترامپ تا اکنون، 4 نفر باقی مانده اند. در واقع سخنان جان بولتون  ناشی از اختلاف نظر با ترامپ نبود. این ساده انگاری است که فکر کنیم که این دو نفر اختلاف نظر داشتند. بنابراین ترامپ هیچ گاه تحمل نمی کند که کسی بخواهد برخلاف سخن او سخن بگوید. در واقع ترامپ، بولتون را به کار گرفت تا از آن به عنوان شمشیر تیز برای امتیاز گیری از کره شمالی، ایران و ونزوئلا استفاده کند که در نهایت نتوانست موفق شود.

وی ادامه داد: ترامپ در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا قرار دارد و طبیعی است اطراف وی باید کسانی حضور داشته باشند که به التهاب آفرینی نپردازند؛ ضمن اینکه میزان محبوبیت ترامپ در نظرسنجی‌ها روبه کاهش است. تاکنون 7 درصد  کاهش داشته و به  38 درصد رسیده است. بنابراین این  مسئله برای ترامپ نگران کننده است. همچنین حل نشدن مسائل آمریکا در ارتباط با طالبان، کره شمالی و ونزوئلا که خود ترامپ هم از آنها نام برد  و همچنین بحث انتخابات، برخی موضوعاتی بود که ترامپ احساس کرد تاریخ مصرف بولتون به اتمام رسیده است و او را کنار گذاشت.

وی در پاسخ به این سوال که مهم ترین علت عدم موفقیت ترامپ در مواجهه با کدام کشور بوده است که در نهایت باعث اخراج بولتون از کاخ سفید شد، نیز بیان کرد: مهم‌ترین علت کره شمالی، طالبان، ونزوئلا و بعد ایران است. در واقع جان بولتون مأموریت داشت دولت ونزوئلا را سرنگون کند اما نتوانست.

آصفی در این باره که اعضای کاخ سفید می گفتند، جان بولتون در ارائه نظرات با ترامپ موافق نبود در حالی که افرادی چون پمپئو و بقیه اعضا به لحاظ تفکر با ترامپ همراهی می کردند، نیز اظهار کرد:  این ها درست است اما به لحاظ ساختاری افرادی مثل بولتون نمی‌توانند جلو ترامپ قد علم کنند. ترامپ اصلا حوصله ندارد کسی با او بحث کند و وقتی احساس کرد به دوره انتخابات نزدیک می‌شود و سیاست‌های فشار حداکثری نیز در ارتباط با ایران جواب نداده است و به نوعی مقاومت در ایران  پیروز شد، بولتون را کنار گذاشت. به عبارت دیگر با وجود اینکه تحریم‌ها به اوج خود رسید اما فروش نفت ایران به صفر نرسید. بنابراین ترامپ به این نتیجه رسید که باید تهدید را  کنار بگذارد و به تطمیع روی بیاورد.

وی درباره نقش متحدان اروپایی به ویژه مکرون در کاهش اختلافات و تنش‌ها بین ایران و آمریکا نیز تصریح کرد: نقش فرانسوی ها زیاد نیست. بنابراین باید منتظر بمانیم و امیدوارم اخبار حاشیه ای که از طرف فرانسوی ها به گوش می رسد، درست نباشد. چرا که اگر درست باشد نشاندهنده این است که مکرون صادقانه بازی نمی کند چرا که گفتند 15 میلیارد را به شرطی به ایران می پردازند که ایران از  فعالیت‌های منطقه‌ای‌ خود را کم کند و وارد گفت‌وگوهای منطقه‌ای شود. اخبار حاشیه ای که از فرانسه به گوش می رسد اخبار خوبی نیست. با توجه به شخصیت ترامپ و وزن اروپا به نظر می رسد که این اخبار خوب نیست.

آصفی درباره توئیت های ترامپ درباره ایران نیز گفت: از تغییر لفظ های ترامپ نباید شگفت زده شد چرا که فردا ممکن است سخن دیگری بگوید. توئیت های صبح و شب ترامپ فرق دارد بنابراین عملکرد وی مهم است. بدین گونه که همان شبی که ترامپ، بولتون را اخراج کرد همان شب نیز یک سری تحریم ها علیه ایران اعمال کرد. همان شب وزیر خزانه داری و پمپئو گفتند سیاست فشار حداکثری علیه ایران تغییر نکرده است. بنابراین نمی توان به تغییر الفاظ ترامپ توجهی کرد چرا که تجربه چهل ساله بنده  این گونه است که باید به عمل طرف مقابل، توجه کرد.

سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که موضع ایران تاکنون چگونه بوده است، نیز تاکید کرد:  موضعی که رئیس جمهور گرفتند، موضع خوبی است یعنی اینکه رفتن افراد خیلی مهم نیست و سیاست‌های خصمانه باید برود. 

وی درباره احتمال دیدار روحانی  و ترامپ در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل نیز بیان کرد: به نظر بنده، این دیدار صورت نمی‌گیرد. تا زمانی که آمریکا تحریم‌های ایران را برندارد دیداری صورت نمی‌گیرد همان گونه که آمریکا برای خود ساختار دارد، ایران هم ساختار خاص خود را دارد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز