یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام:

هیچ قدم تازه‌ای درباره FATF در مجمع تشخیص برداشته نشده است/ حتی اگر اینستکس اجرایی شود بعید می‌دانم نظر مجمع در مورد FATF تغییر کند

۱۳۹۸/۰۶/۲۵ - ۰۵:۳۴:۳۷
کد خبر: ۸۹۸۱۳۳
هیچ قدم تازه‌ای درباره FATF در مجمع تشخیص برداشته نشده است/ حتی اگر اینستکس اجرایی شود بعید می‌دانم نظر مجمع در مورد FATF تغییر کند
یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در خصوص FATF هیچ قدم تازه‌ای در مجمع تشخیص مصلحت نظام برداشته نشده است.

«غلامرضا مصباحی مقدم»، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و سخنگوی جامعه روحانیت مبارز، در گفتگو با خبرنگار سیاسی برنا درباره اقدام پیش روی مجمع تشخیص مصلحت نظام در راستای تصویب لوایح مرتبط با FATF با توجه به مهلت محدود باقیمانده، گفت: در خصوص FATF هیچ قدم تازه‌ای در مجمع تشخیص مصلح نظام برداشته نشده است.

وی در پاسخ به این سوال که در این صورت تکلیف اقدامات مقابله‌ای چه خواهد شد، بیان کرد: مثل گذشته و اتفاق تازه‌‌ای نمی‌افتد. FATF هیچ گونه ابزار اجرایی ندارد، کارش فقط توصیه است و شرایط ما شرایطی بوده که آب از سر گذشت چه یک نی چه صد نی.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: آمریکا که ما را تحریم کرده، کشورهای اروپایی هم به دنبالش هیچگونه مناسبات اقتصادی اساسی و جدی با ما ندارند، بنابراین نیازی نیست که توصیه کنند، کشورها در مورد تجارت با ایران هوشیار باشند و احتیاط کنند.

مصباحی‌مقدم در خصوص دیگر کشورها و موانع احتمالی تجارت آنها با ایران، گفت: کشورهای دیگر هم که با ما داد و ستد و تجارت دارند کاملا توجه دارند که منافع‌شان در ارتباط با ما چه اقتضائاتی دارد و مطابق منافع‌شان عمل می‌کنند و از این جهت ما نگران نیستیم.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به شرایط تحریمی کشور، آیا عدم تصویب این لوایح مشکلات را بیشتر نمی‌کند، گفت: بیش از آن چه که الان هست، ان‌شاءالله مشکل جدیدی به وجود نمی‌آید.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به این سوال که آیا برای چند هفته آینده بررسی این لوایح در دستور کار مجمع قرار دارد یا خیر، پاسخ داد: چیزی به ما اعلام نکردند. سی و چند کشوری که اجماع آنها می‌تواند در نفی همکاری با ایران باشد یا در ادامه وضعیت موجود، می‌بایست به اجماع برسند، حتی برای عدم همکاری هم می‌باید به اجماع برسند؛ از جمله آن کشورها روسیه، چین، ترکیه و هند هستند.

وی افزود: این کشورها هم دارند با ما حداکثر همکاری را انجام می‌دهند. گمان می‌کنم چون باید اینها در  اجماع همراهی نشان بدهند، بسیار بعید می‌دانیم در اجماع، همراهی نشان دهند برای عدم همکاری با ایران.

مصباحی‌مقدم در پاسخ به این سوال که در صورت اجرایی شدن اینستکس یا اجرایی شدن خط اعتباری فرانسه، نظر مجمع درباره این لوایح تغییر خواهد کرد یا خیر، گفت: تصور نمی‌کنم تغییر کند چون تحریم‌های آمریکا سر جای خود هست.

وی افزود: یک مثلی از قدیم مطرح است که «اگر را با مگر تزویج کردند/ از آنها بچه‌ای شد کاشکی نام» یک سال و نیم از اینستکس گذشته و از آن بخاری بلند نشده؛ مشخص شد که وعده‌ مکرون به ایران، با تهدید آمریکا روبرو است و آمریکا از تهدید خودش دست برنداشته؛ چنین تصوری به نظرم نوعی خوش خیالی خواهد بود که این امید را داشته باشیم اینها اینستکس یا خط اعتباری 15 میلیارد دلاری فرانسه را فعال کنند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز