در این گزارش می‌خوانید؛

قیمت جهانی نفت پس از حمله به آرامکو

۱۳۹۸/۰۶/۲۴ - ۱۴:۱۵:۳۱
کد خبر: ۸۹۸۱۴۸
قیمت جهانی نفت پس از حمله به آرامکو
بعد از حمله 10 پهپاد جنبش انصارالله یمن به دو پالایشگاه نفت بقیق و خریص در شرقی‌ترین نقطه عربستان و کاهش بیش از نیمی از تولید نفت عربستان، امکان رشد قیمت نفت به 100 دلار نیز پیش بینی می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا، روز پنجشنبه «21 شهریورماه» وزاری نفت دولت های عضو اوپک نشستی داشتند که عبدالعزیز بن سلمان، وزیر جدید نفت عربستان درباره نتیجه این جلسه گفته بود اوپک و شرکایش، میزان کاهش تولید را بیشتر نخواهند کرد اما قرار است مجددا در این خصوص در ماه دسامبر تصمیم‌گیری کنند.

دیری نپایید که در روز شنبه «23 شهریورماه» حمله 10 پهپاد جنبش انصارالله یمن به دو پالایشگاه نفت بقیق و خریص در شرقی‌ترین نقطه عربستان سرتیتر بسیاری از خبرگزاری های داخلی و خارجی شد. شاید هیچ کس فکر نمی‌کرد روزی فرا رسد که نیروهای یمنی بتوانند این غیرممکن را ممکن سازند  و به مواضع حیاتی آل سعود حمله کنند.

پالایشگاه آرامکوی در منطقه بقیق قرار دارد و می توان گفت که یکی از بزرگ‌ترین پالایشگاه نفت خام دنیا محسوب می‌شود. گفته شده است که فرآوری ۵٫۷ میلیون بشکه نفت به دلیل حمله پهپادی با اخلال مواجه شده و این میزان به اندازه ۵ درصد تولید نفت جهان در هر روز است.

بر اساس گزارش ها نفت شل آمریکا از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۸ به میزان ۵٫۹ میلیون بشکه در روز به کل نفت موجود در جهان افزود. بنابراین می‌توان گفت که میزان خسارات وارده به نفت عربستان به میزان کل افزایش نفت شل امریکا در ۱۰ سال اخیر بوده است.

همچنین اندرو لیپو، رئیس شرکت نفتی لیپو می‌گوید وضعیت پیش آمده هراسناک است و انتظار دارم که قیمت نفت بین ۵ تا ۱۰ دلار بابت هر بشکه افزایش پیدا کند.

گفتنی است که تحلیل لیپو مبنی بر افزایش 5 تا ۱۰ دلاری قیمت نفت بدون توجه به دیگر تبعاتی است که می‌تواند اخلال بلندمدت در تولید نفت عربستان به همراه داشته باشد، انجام شده است بنابراین  اگر اخلال در تولید بیش از ۵ میلیون بشکه نفت در روز ادامه دار باشد، امکان این وجود دارد که قیمت نفت به سرعت به ۱۰۰ دلار در هر بشکه نیز برسد.

نظر شما
پرونده ویژه