در جلسه رسیدگی به اتهامات مطرح شد؛

نعمت زاده: وزارت بهداشت و درمان همه داروها را تایید کرده است/ پدرم هیچ دخالتی در زندگی من نداشته است

۱۳۹۸/۰۶/۲۵ - ۱۰:۰۴:۲۸
کد خبر: ۸۹۸۳۸۴
نعمت زاده: وزارت بهداشت و درمان همه داروها را تایید کرده است/ پدرم هیچ دخالتی در زندگی من نداشته است
صبح امروز،نخستین جلسه رسیدگی به اتهامات شبنم نعمت زاده و شرکت توسعه دارویی برگزار شد. شبنم نعمت زاده در دادگاه در پاسخ به این سوال که آیا داروها مجوز داشته است یا خیر گفت: بله و وزارت بهداشت و درمان تمامی داروها را تایید کرده است.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، نخستین جلسه رسیدگی به اتهامات شبنم نعمت زاده، احمد رضا لشگری پور و شرکت توسعه دارویی رسا در شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلالگران و مفسدان اقتصادی، به ریاست قاضی مسعودی مقام امروز  دوشنبه؛ ۲۵ شهریور ماه  برگزار می‌شود.

قاضی مسعودی‌مقام در ابتدای جلسه اتهامات شبنم نعمت‌زاده و احمدرضا لشگری‌پور و شرکت دارویی رسا را به شرخ زیر قرائت کرد: اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق اخلال در توزیع مایحتاج دارو و قاچاق دارو.

شبنم نعمت زاده در دادگاه در پاسخ به این سوال که آیا داروها مجوز داشته است یا خیر گفت: بله و وزارت بهداشت و درمان تمامی داروها را تایید کرده است.

شبنم نعمت زاده فرزند محمدرضا متهم است به مشارکت در اخلال عمده درنظام اقتصادی کشور از طریق اخلال در امر توزیع مایحتاج عمومی (دارو) به منظور ایجاد انحصار و اخلال در نظام تولیدی کشور از طریق تخلف از تعهدات مربوط در قبال تامین کنندگان دارو با علم به موثر بودن اقدام‌ها در ضربه به نظام جمهوری اسلامی ایران منجر به کسب منفعت، مشارکت در اخلال در نظام توزیع دارویی کشور، فعالیت غیرمجاز در شبکه دارویی استان البرز از طریق ایجاد موسسه پزشکی در استان مزبور بدون مجوز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و نگهداری غیرمجاز دارو (قاچاق) بدون انجام تشریفات قانونی است.

اتهامات احمد رضا لشگری پور فرزند هوشنگ و شرکت توسعه دارویی رسا دایر بر  مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق اخلال در امر توزیع مایحتاج عمومی (دارو) به منظور ایجاد انحصار و اخلال در نظام تولیدی کشور از طریق تخلف از تعهدات مربوط در قبال تامین کنندگان دارو با علم به موثر بودن اقدام‌ها درضربه به نظام جمهوری اسلامی ایران منجر به کسب منفعت و مشارکت در اخلال در نظام توزیع دارویی کشور است.

وی اتهاماتش را رد کرد و در خصوص بدهی‌ها بیان داشت: ما سالهاست کار می‌کنیم. بدهی داریم اما در حال تسویه است.

نماینده دادستان به قرائت کیفرخواست پرداخت و گفت: شبنم نعمت‌زاده فرزند محمدرضا متهم است به مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور به مبلغ بیش از ۱۸۵۰ میلیارد ریال، تحصیل مال نامشروع به مبلغ بیش از ۱۰۰۰ میلیارد ریال، مشارکت در اخلال در نظام توزیع دارویی کشور، فعالیت غیرمجاز در استان البرز بدون مجوز وزارت بهداشت و نگهداری غیرمجاز دارو در حکم قاچاق.

وی ادامه داد: شرکت دارویی رسا به ریاست لشگری‌پور و مدیریت شبنم نعمت‌زاده، متهم است به مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور به مبلغ بیش از ۱۸۵۰ میلیارد ریال.

نماینده دادستان شاکیان این پرونده را چند شرکت دارویی معرفی کرد و گفت: بنابر گفته یکی از شاکیان متهمین از سال ۹۲ اقدام به خرید دارو کرده و چک‌هایشان برگشت خورده است، آنها به بهانه‌های مختلف سعی داشتند داروها را خریداری کنند و همچنان به فروش دارو ادامه دهند.

نیازآبادی افزود: به گفته یکی از شاکیان مدیران شرکت رسا با علم به وضعیت نامطلوب شرکت‌ها، اقدام به خرید دارو می‌کردند. مقدار قابل توجهی دارو در انبار شهریار توسط شرکت رسا دپو شده بود که ارزش آن به بیش از ۵۰ میلیارد ریال می‌رسد و بخشی از آن داروهای تاریخ گذشته بوده و انبار مجوز وزارت بهداشت نداشته است.

نماینده دادستان ادامه داد: شبنم نعمت‌زاده در تاریخ ۹۷/۶/۷ به دادسرا احضار می‌شود. وی در اظهارات اولیه گفته که شرکت دارویی رسا در سال ۹۳ ثبت می‌شود و او مدیرعاملش بوده است. به دلیل مشکلات مالی،  این شرکت مبادرت به تهیه انبار کوچکتری در نزدیکی کرج کرده است.

نماینده دادستان در ادامه قرائت کیفرخواست گفت: نعمت زاده مدعی است که بدهی وی تنها ۲۰۰ میلیارد است. وی گفته که در هیات مدیره شرکت‌ها با پدرش همکاری داشته و دست راست پدرش بوده است. وی در خصوص ملک لواسان بیان داشته که برای خرید زمین آن ۵ میلیارد وام گرفته و ابنیه آن را با ۲ میلیارد ساخته، اکنون این ملک ۳۰ میلیارد ارزش دارد، به نظر می‌رسد دریافت تسهیلات، از طریق شرکت دارویی رسا بوده است.

نیازآبادی توضیح داد: نعمت‌زاده در میزان دریافت تسهیلات بانکی و وضعیت بازپرداخت آن گفته است که ۴ میلیارد از بانک ملت، ۴ میلیارد از بانک شهر و ۶ میلیارد از بانک سینا دریافت کرده است. نعمت‌زاده گفته که به نمایندگی از شرکت توسعه تجارت نعمت در شرکت پترو تجارت هرمزان در امور مالی به پدرش کمک می‌کرده است.

نماینده دادستان ادامه داد: ۵۰۰ حساب از ایشان شناسایی شده است. نعمت زاده ادعا می‌کند که از مشکلات مالی شرکت آگاه بوده اما به لشگری‌پور اعتماد می‌کند و به فعالیت‌ها ادامه می‌دهد اما همه چک‌ها به اسم او بوده و این نشان می‌دهد ادعای او درست نیست.

وی افزود: شرکت فارماشینی نیز به واسطه عملکرد شرکت رسا توان تهیه مواد اولیه را ندارد و در این شرکت بحران کارگری ایجاد شده است. شرکت زهرآبی که در زمینه تولید داروهای کلیوی و ms فعالیت دارد تا آستانه ورشکستگی پیش رفته است. شرکت اسوه، که سهام آن متعلق به بانک ملی است و داروهای ضدسرطان و ms و دیابت تولید می‌کند، به واسطه بدهی شرکت رسا در عملکردش اخلال ایجاد شده است.

نیازآبادی ادامه داد: شرکت استراوژن دارو که سهامدار خارجی دارد و در زمینه تولید داروهای ضدسرطان فعال است گفته که به واسطه سوعملکرد شرکت رسا، سهامدار خارجی دیگر علاقه به سرمایه‌گذاری نیستند و تلاش‌ها برای وصول مطالبات بی‌نتیجه مانده است. همچنین شرکت جابربن حیان که شرکتی دولتی است و داروهای آنتی‌بیوتیکی و تنفسی تولید می‌کند دچار اخلال شده و برای تکافوی مشکلات مالی‌اش مجبور به دریافت تسهیلات با سود بالا شده است.

قاضی مسعودی مقام در قرائت اتهامات شبنم نعمت زاده گفت: با استناد به کشف داروهای داخلی و  خارجی و تاریخ گذشته فاکتورهای صوری، اطلاعات مرتبطین، اقرارات شما و تحقیقات به عمل آمده متهم هستید به مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور به مبلغ یک هزار و 850 میلیارد و 148 میلیون و سیصدو هفتادو نه هزار و پنصدو نود و نه ریال، از طریق اخلال در امر توزیع مایحتاج دارو به منظور ایجاد انحصار و عدم قبول تعهدات به خریداران و مشارکت در نظام توزیع دارویی کشور ایجاد موسسه در کرج بدون مجوز اداره بهداشت قاچاق دارو به مبلغ بیش از 50 میلیارد تومان.

شبنم نعمت زاده در جایگاه حاضر شد و گفت: بسیاری از  اتهامات نیاز به مدرک دارند. قاضی چندین بار از او پرسید که آیا اتهامات انتسابی را قبول دارید شبنم نعمت زاده گفت: همه را خیر. وکیل من مستندات را ارائه می دهد.

قاضی دلیل بازداشت وی را این چنین شرح کرد: شما به قید وثیقه آزاد هستید فردی که متولد سال 73 هست آقای امین بارانی برای شما  20 میلیارد اسناد داده و اینکه از کجا توانسته بیاورد، در دست بررسی است. مقادیری که پدر شما گذاشته نیز تسهیلاتی است که تاریخ آن رو به پایان است.

شبنم نعمت زاده در ادامه گفت: در طول 20 سال فعالیت یک بار هم تخلفی با اداره دارو نداشته ام و قانونی کار کرده ام. کار من واردات بوده و در کار تولید بودیم که آزمایشگاه بخشی از آن بود و مشکلاتی در آن بخش پیش آمد و سعی کردیم مشکلات را حل کنیم و بعد پیش برویم. 5 سال بیکار بودم و کار هنری می کردم  و در بیمارستان ایلیا در سال 79 مشغول به کار شدم پدرم وزیر بود و من به ویزیتوری مطب ها می رفتم. فعالیتم به خاطر رانت نبوده من از صفر شروع کردم و کارآفرین هستم.

 شبنم نعمت‌زاده در دفاع از خود بیان کرد: درباره چک‌های برگشتی به لشگری‌پور هشدار می‌دادم او می‌گفت، داریم بررسی می‌کنیم و حل خواهد شد. ملک شخصی من در لواسان در رهن بانک ملت است. به بنیاد برکت گفتم ملک لواسان را برای بدهی‌تان بردارید. با سرمایه‌گذار خارجی صحبت کرده بودم که مبلغی را به عنوان وام برای پرداخت بدهی‌ها بگیرم. از زندان به من ۲ ساعت مرخصی ندادند که به این ملاقات بروم. پدرم هیچ دخالتی در زندگی من نداشته است. پتروشیمی جم ربطی به پدرم ندارد. پدرم در منطقه ویژه ماهشهر و عسلویه هیچ سهام و نفعی ندارد. من ماشین امضای شرکت دارویی توسعه رسا بودم.

وی در خصوص کسری ها گفت: در سال95 به من گفتند کسری داریم لشگری گفت با ورود هرکسی از این شرکت می روم. به من گفتند اجازه می دهید با تخفیف بفروشیم گفتم بله من این اجازه را دادم  تا دی ماه 95. ایشان گفتند چک هایمان دارد به مشکل می خورد و کسری داریم. من در  جریان همه کارهای پخش بودم ولی در ریز جزئیات تحقیقات نبودم. من حرف های ایشان را می پذیرفتم. من دو راه را رفتم با بانک اقتصاد نوین صحبت کردیم در برج 11 سال 95 و آنها به پشتوانه پوزها و گردش مالی  بالای پوزها و تعداد حساب های بالا با ما همکاری کردند تا مبلغی را بگیریم تا چک های فارابی به مشکل نخورد. در  برج 11 چک ها برگشت خورد. برای تأمین سرمایه نوین جلساتی را گذاشتند و آقای لشگری پور مسخره می کردند برای عارضه یابی 40 میلیون تومان پرداخت کردیم. حسابرس دیگری  هم آوردیم که عارضه یابی کند چون من آدم مالی نیستم بلکه دکتر داروساز هستم.

متهم افزود: سال 96 شرکت بزرگی روی دست من بود و چک هایش برگشت می خورد و در این باره به آقای لشگری پور هشدار دادم.  او می  گفت داریم بررسی می کنیم و  حل می شود. من درباره مسائل مالی دخالت نداشتم و وقتی کوچک ترین اطلاعاتی در مورد مسائل مالی می خواستم به من می گفتند مگر به ما اعتماد نداری از برج 3 یا 4 سال 96 هرجور سعی کردم، وارد سیستم شوم نمی توانستم در مهر ماه شروع کردم به اینکه نه چکی امضا کنم نه  کاری کنم. برج 10 شدیدا به کنتاکت خوردیم از برج 8 به بعد حقوق پرسنل را نداشتیم که پرداخت کنیم.

شبنم نعمت زاده با بیان اینکه در آخر سال 96 از پدرم کمک خواستم، گفت: از آقای فرجی خواستم وارد سیستم شود. آقای لشگری پور با آقای فرجی مخالف بود. تا آخرین روز آقای لشگری پور می گفت 100 میلیارد بدهی داریم من می گفتم چطور 100 میلیارد بدهی داریم ولی 180 میلیارد چک برگشتی داریم دوستان وزارت من را فرا خواندند از آنها کمک خواستم زمانی با تأمین کننده ها آشنا شدم که آقای لشگری  پور کمتر می آمدند به شرکت. چک تضمین پرسنل و همه اقوام خود را عودت کردند و این خلاف قانون است چراکه همه پرسنل در این موارد دخیل بودند و همه آدم خود او بودند. من اصلا نمی دانستم مدیر فارابی و اسوه چه کسانی بودند.

نعمت زاده افزود: در مورد تأمین کنندگان از هولدینگ ها و مدیرعاملانشان عذرخواهی کردم اخلال را قبول ندارم مبلغ ما بزرگ بوده اما 1 درصد گردش مالی دارویی کشور حساب می شود. تأمین کنندگان در آن سالها از بسیاری از پخش کننده ها طلب داشتند و آن سال ها برای دارو سالهای حساسی بود.

وی با تأکید بر اینکه هدف او رفع تعهداتش است گفت: با یک سرمایه گذار خارجی  صحبت کرده بودم و به آنها گفتم این مبلغ را می خواهم و تا 5 سال نمی توانم پرداخت کنم از زندان 2 بار 2 ساعت مرخصی خواستم که با او صحبت کنم اما نگذاشتند من آن مبلغ را برای همین می خواستم. من می خواستم زودتر جبران کنم پرونده را از یک بدهی تجاری به یک داستان عظیم تبدیل کرده اند.

وی افزود: از سال گذشته شروع به حل این مشکل کردم و عمده آن تا یکی دو ماه آینده حل خواهد شد. همه هدف من رسیدگی به این قضیه و رفع تعهد است.

متهم نعمت زاده در خصوص نقش پدرش گفت پدر من هیچ گونه دخالتی در کار، تحصیل و زندگی من نداشته اگر کسی در زندگی پدرم دخالت داشته من بودم. وقتی پدرم بازنشسته شدند دیدم به دیدار پدر می آیند و گفتم بیایید در شرکت من بنشینید. پروژه هایی را ایشان تعریف کردند هیچ پتروشیمی به نام پدرم وجود ندارد. پدرم حقوق کارشناسان را از اجاره ای که به او می دادم، پرداخت می کردم پتروشیمی جم ربطی به پدرم ندارد ایشان فقط مسیر را  برای بخش خصوصی، دولتی و نیمه دولتی تعیین می کردند. در منطقه ویژه ماهشهر و عسلویه پدرم کمک کرد این پروژه ها پیش برود. من نه  سهامی در اینجا دارم و نه نفعی. فکر می کنند ما چیزی در اینجا داریم و پرداخت نمی کنیم اینها همه در  حد طرح بوده و شرکت های ضررده هم بودند

وی در خصوص محل تأمین مالی گفت: تأمین مالی که انجام می دهیم هیچ ربطی به اینها ندارد. دارایی ما بیشتر ارث خانوادگی است.  پدر من هیچ چیزی بعد از انقلاب بدست نیاورد که از دست داد پدر و مادرش صنعتگر بودند.

وی افزود: شما مسیرها را طی کنید اینها  اصلا وجود ندارند. مدیرعامل یک شرکت به من گفت مشکلات اگر  حل  شود، خودم به تو کمک می کنم تا کارت را راه بیندازی من مال اندوزی ندارم. من تأمین کنندگان را نمی شناختم .شرکت استراژن حتی قراردادش امضای من را ندارد. من در این شرکت دارویی توسعه رسا ماشین امضا بودم.

وی افزود: همه مشکلات به جای خود فاکتورهای سوری را من بعدا مطلع شدم. هنوز هم  برخی چیزها در حال کشف شدن است. بسیاری از اتفاقات اجازه داده نمی شد که به من خبر بدهند. ارتباط مستقیم پرسنل با من قطع شده بود. بسیاری از اطلاعات تعریف شده به من داده نمی شد. بسیاری از صحبت هایی که در این دادگاه مطرح شده درست است اما نتیجه گیری ها درست نیست. آقای سقایی و مهرورزان را نمی شناختم. من روزانه کشف می کنم که چه اتفاقی افتاده امیدوارم بتوانیم تهاتر ر را خیلی سریع تر حل کنیم.

شبنم نعمت زاده در پایان گفت: من خانم داروساز کارآفرینم و این موجود وحشتناکی که در کیفرخواست به آن اشاره شده، نیستم.

قاضی مسعودی مقام گفت در خصوص اینکه می گویید کیفرخواست به شما ابلاغ نشده کیفرخواست در تاریخ 98/6/17 به وکیل شما ابلاغ شده است؛ اما اینکه او به شما کیفرخواست را نداده باید با وکیل خود در ارتباط باشید. ما در این دادگاه به اتهام آقای نعمت زاده رسیدگی نمی کنیم به اتهام فرزند ایشان رسیدگی می کنیم. اینکه ایشان در محافل مختلف دستگاه قضا را متهم به سیاسی کاری می کنند باید بدانند اگر سیاسی بود این روندها طی نمی شد؛ اینکه نظرات شخصی را به دستگاه قضا تحمیل کنیم ما این را نخواهیم پذیرفت. ما کاری به افرادی که فراتر از متهم هستند نداریم اما اگر لازم باشد در بحث مالی به هرجا ورود می کنیم کما اینکه ما به وثیقه  گذار شما ورود کرده ایم.

قاضی مسعودی مقام در مورد مجوز انبارها گفت: اینکه می گویید مجوز دارید باید اطلاع دهید و اسناد آن را ارائه دهید.

شبنم نعمت زاده نیز گفت: مجوز انبارها موجود است. قاضی گفت: بحث سیاسی نیست این شعبه درگیر حواشی نیست. ما مجری  قانون  هستیم و در صورت تخطئه مجازات دنیوی و اخروی در انتظار ماست. نعمت زاده گفت: عوام و افراد جامعه تحت تأثیر جوگیری ها قضاوتشان دچار اخلال می شوند. منظور من دادگاه نبود در مورد پدرم اگر در مورد پدرم صحبت کردم بحث مالی بود نه سیاسی؛ شبهه مالی پدرم را مطرح کردم قاضی پاسخ داد مردم از ما انتظار اجرای قانون دارند.

جلسه بعدی این دادگاه به  گفته قاضی در تاریخ 98/6/31 ساعت 2 بعد از ظهر تشکیل خواهد شد و مکان متعاقبا اعلام می گردد

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز