سخنگوی وزارت امورخارجه در نشست خبری:

گام چهارم برجامی در حال طراحی است/ نفتکش انگلیسی به زودی آزاد می‌شود/ دیداری میان ترامپ و روحانی در نیویورک در دستور کار نیست/ تعجب می‌کنیم اروپا برای اجرای تعهد خود باید از آمریکا اجازه بگیرد!

۱۳۹۸/۰۶/۲۵ - ۰۹:۵۷:۴۵
کد خبر: ۸۹۸۴۱۲
گام چهارم برجامی در حال طراحی است/ نفتکش انگلیسی به زودی آزاد می‌شود/ دیداری میان ترامپ و روحانی در نیویورک در دستور کار نیست/ تعجب می‌کنیم اروپا برای اجرای تعهد خود باید از آمریکا اجازه بگیرد!
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: تعجب می کنیم اروپا برای اجرای تعهد خود باید از آمریکا اجازه بگیرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، «سید عباس موسوی»، سخنگوی وزارت امور خارجه، در نشست خبری خود با اشاره به برخی تحرکات دیپلماتیک در روزهای اخیر گفت: در روزهای اخیر تحرکات دیپلماتیک زیادی را  شاهد بودیم. رئیس جمهور در ترکیه برای شرکت در پنجمین نشست روند آستانه حضور دارند که امیدواریم این نشست به نفع مردم منطقه باشد و آرامش  کامل را به سوریه بازگرداند و تروریست‌ها به طور کامل نابود شوند. در روزهای اخیر سفر وزیر امور  خارجه به چند کشور جهان شامل ژاپن، چین، مالزی و اندونزی را داشتیم و انشالله ظریف در روزهای آتی در صورت مهیا شدن شرایط، در هفتاد و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد شرکت خواهد کرد.

وی با اشاره به اتهامات واهی آمریکا علیه ایران درباره نقش داشتن در تأسیسات نفتی آرامکو گفت: 5 سال است که یمن درگیر جنگ خونین و یک جانبه علیه مردم خودش است. ائتلاف سعودی با پشتوانه کشورهای غربی منتهی به جنایات جنگی در یمن شد؛ طبیعی است که نیروهای نظامی یمن اقدامات دفاعی انجام دهند. اینکه این اقدامات دفاعی را به ما نسبت دهند دروغ بوده و خیلی هم تعجب نمی‌کنیم. این حرف‌ها محکوم، غیر قابل پذیرش و از بیخ و بن بی‌ اساس است.

موسوی درباره پرونده مازیار ابراهیمی و پرداخته شده این موضوع از سوی شبکه‌های خاص در انگلیس و اینکه آیا این مسئله روابط تهران لندن را دچار تنش می‌کند یا خیر، بیان کرد: من وارد بحث‌های امنیتی نمی‌شوم متهمی را در سال‌های گذشته نهادهای امنیتی دستگیر کردند و بر اساس شواهد و مدارک از آنها بازجویی شد. مشخص است که همه پس از بازداشت مذنون نیستند نظام نیز دست به خود اصلاحی زد تا  اگر  حق و  حقوقی ضایع شده آن را جبران کند. افراد معاند نیز از این موضوع سوء استفاده می‌کنند و این نقطه قوت نظام است که انتقادات به این پرونده را می‌پذیرد. جزئیات بیشتر در این خصوص را باید وزارت اطلاعات پاسخ دهد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره خبر موافقت ترامپ برای پرداخت 15 میلیارد دلار به ایران گفت: ایران برای توازن بخشی خود در برجام بعد از بی عملی اروپا دست به اقداماتی زد. اروپا متعهد بود تا 11 تعهد را در قبال ایران انجام دهد در راستای همین تعهد، این مبالغ مطرح است اما چون هنوز  برخی کشورها مجبورند از بقیه کشورها اجازه بگیرند آن هم برای  کاری که تعهد آنهاست، مایه تأسف و تعجب است. تعهدی که پذیرفتند را باید انجام دهند اما برای اجرای تعهد مجبورند از کشورهای دیگر اجازه بگیرند، نمی‌دانم که وضعیت اجازه آنها در چه شرایطی است. رایزنی‌های ما با طرف اروپایی ادامه دارد. موافقت ترامپ در این باره به ما  ارتباطی ندارد.

وی  با اشاره به خبر دیدار روحانی و ترامپ در نیویورک اظهار کرد: من تأیید نمی‌کنم که چنین برنامه کاری در نیویورک وجود داشته باشد. ما به دنبال دیدار برای دیدار و یا دیدار برای عکس گرفتن نیستیم. هیچ دیداری در  دستور کار وجود ندارد و انجام نخواهد شد. اگر فشارها علیه ملت ایران را  کاهش دهند ممکن است در چارچوب نشست‌های برجام، آنها هم عضو برجام باشند و شرکت کنند.

موسوی درباره آخرین وضعیت پیمان پولی میان ایران و روسیه گفت: جمهوری اسلامی ایران با توجه به اقداماتی که ایالات متحده در استفاده بیش از حد از قدرت دلار می‌کند و گاهی هم از آن به عنوان ابزار سیاسی در مسائل مختلف بهره می‌برد، تصمیم گرفت با کشورهایی  که مراوده زیادی دارد از طریق مکانیزم خاص استفاده کند. حذف  دلار یکی از این راهکارهاست. تبادلات ما با برخی کشورهای دوست که مراودات تجاری  خوبی داریم، با ارزهای محلی انجام می‌شود. این اقدام در راستای مکانیزم مالی جدید است و امیدوارم تسری پیدا کند.

وی  با اشاره به انتشار  خبر بازدید آژانس از دانشگاه‌ها گفت: این بازدیدها داوطلبانه بوده و د ر راستای برجام نیست و ذیل پروتکل الحاقی بوده است تا بهانه را از دست مخالفین بگیریم. این اتفاق در  گذشته افتاده و پرونده آن هم بسته شده است. این موضوع ارتباطی به کاهش تعهدات برجامی ایران ندارد.

وی درباره دیدار وزیر امور  خارجه کشورمان با وزیر خارجه استرالیا در بنگلادش درباره بازدشت 3 تبعه استرالیایی در ایران گفت: یک مورد سال گذشته اتفاق افتادو از 3 مورد خبری ندارم.  یک فردی برای کشورهای متخاصم جاسوسی می کرد که به حبس محکوم شد. ممکن است در حاشیه مجامع بین‌المللی وزرای دو کشور گپ و گفت کوتاه و غیر رسمی با هم انجام داده باشند. من دیدار رسمی در  خبرها ندارم.

موسوی با اشاره به دوگانگی آمریکا در رفتار با ایران اظهار کرد: پس از روی کار آمدن ترامپ شاهد تشویش، بلاتکلیفی و سردرگمی در ایالات متحده  هستیم. بر روی خیلی از حرف‌ها و گفته‌ها نمی‌توان حساب باز  کرد و  دوام حرف‌های ترامپ به 24  ساعت  هم نمی‌کشد. در آینده هم  خیلی دور از ذهن نیست که شاهد مواضع دیگری از این کشور باشیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره توسعه توریسم سلامت در کشور ابراز داشت: یکی از مزیت‌های نسبی ایران علاوه بر داشتن مراکز تاریخی و فرهنگی که برای هر توریستی مهم است، مسئله توریسم سلامت است که به خاطر پیشرفت‌های پزشکی ایران است. ایران سال‌ها است مهیداتی در این زمینه اتتخاذ کرده است. وزارت گردشگری متولی این کار است و وزارت امور خارجه در کنار همه نهادها برای حل و فصل مشکلات و موانع پیشرو  اقدام می‌کند.

موسوی درباره پیام برکناری بولتون به ایران اظهار کرد: ما پیامی از آمریکایی‌ها نگرفتیم. به برکناری بولتون  کاری نداریم زیرا تحولات داخلی آنهاست، از این تغییرات در دولت ترامپ زیاد اتفاق می‌افتد  آنچه که مورد توجه ایران بوده عمل و اقدام است.

موسوی تأکید کرد که خیلی به اروپا دل نبستیم و آنها موظف هستند تعهدات خود را اجرایی کنند. ما فعلا به این نتیجه رسیدیم که خیلی  جای امیدواری نیست اما پنجره دیپلماسی را باز نگه داشتیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره مصادره شده اموال ایران در کانادا یادآور شد: این پرونده از چند سال پیش در جریان بود. این حکم دو سال قبل صادر شد که ما هشدارهای لازم را دادیم که اجرا نکنند. اجرایی شدن آن دو سال طول کشید. الان هم اعلام می‌کنیم اجرای این حکم مغایر با نص حقوق و قوانین بین‌المللی است ایران نیز این حق را برای خود محفوظ می‌دارد تا از حقوق خود دفاع کند. اقدامات لازم در این باره شروع شده است. 

وی درباره سفر مقتدی صدر به ایران گفت: مقتدی صدر به ایران سفر نمی‌کند بلکه رفت و آمد دارد و این موضوع تازگی هم ندارد. ایشان و دوستان عراقی، دوستان ما در ایران هستند و این سفر هم پیام خاصی ندارد. حضور ایشان برای ما و دولت عراق غنیمت است.

وی درباره آخرین اخبار مبنی بر آزادی نفت‌کش انگلیسی گفت: مراحل قانونی و قضایی آن رو به اتمام است و دو یا سه کار بروکراسی کوچک مانده که ظرف روزهای آینده انجام و نفت کش انگلیسی آزاد خواهد شد. این کشتی 3 یا 4 تخلف محرز داشته و تخلفات رسیدگی شده و مراحل آخر را می‌گذراند.

موسوی در پاسخ به سوال خبرنگار برنا درباره نقش  هلند در استفاده از ویروس استاکس نت بیان کرد:  هنوز اطلاعات دقیقی  به دست نیاورده‌ایم. اما بعد از اینکه به صراحت اعلام شد که کشور ثالثی وارد ماجرا شده پیگیری‌های ایران شدیدتر شد. نهادهای ذیربط در حال پیگیری هستند.

سخنگوی وزارت امور  خارجه تاکید کرد  که گام سوم ایران در برجام همچنان ادامه دارد و گام چهارم هم در حال طراحی است.

وی درباره محدودیت ظریف در سفر به نیویورک در روزهای آتی گفت: اگر شرایط مهیا باشد وزیر خارجه به نیویورک می‌رود. اخیرا شاهد تحریم عجیب و غریب وزیر امور خارجه ایران بودیم و آمریکا‌هایی از فعالیت‌های روشن‌گرانه دکتر ظریف نگرانند و البته حق دارند زیرا او درخواست گفت‌وگو دیدارهای فراوانی در نیویورک دارد. شرایط مهیا شود سفر وزیر خارجه به نیویورک حتما انجام خواهد شد.

موسوی درباره خبر لغو ویزای جمعی از دانشجویان ایرانی در  آمریکا گفت: ما این خبر را از طریق رسانه‌ها شنیدیم. روابط دیپلماتیک ویژه ای با امریکا نداریم تا این افراد برای شکایت مراجعه کنند. این موضوع را هم در راستای نگاه کوته بینانه آمریکا می‌بینیم که برای دانشمندان و دانشجویان محدودیت ایجاد می کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره برخی ادعاها مبنی بر اینکه اروپا علاقه ندارد ایران در برجام بماند بیان کرد: بحث علاقه نیست. توافقی میان ایران و 5+1 صورت گرفته و یک طرف از برجام خارج شده است. بقیه اعضا هم تعهد کرده‌اند که نبود آن طرف را جبران کنند. اقداماتی خواستند انجام دهند که موفق نشدند. ایران تا زمانی به توافق پایبند است که موازنه وجود داشته باشد اگر اراده‌ای وجود دارد، جمهوری اسلامی ایران هم اراده و توان دارد تا جای ممکن، توافق را حفظ کند؛ در غیر این صورت این امکان را، ما هم نخواهیم داشت.

موسوی درباره دیدار پوتین و نتانیاهو در مسکو و بازتاب آن رایزنی‌ها در دیدار پوتین و روحانی تصریح کرد: من از محور مذاکرات روسای جمهور مطلع نیستم. درباره اظهارات نتانیاهو در آن دیدار، حرف‌های گزافی است که مصارف داخلی داشته و با توجه به برگزاری انتخابات این سخنان گفته می‌شود. خودشان نیز می‌دانند که آزمودن خطا، خطا است. 

وی درباره برخی از اخبار مبنی سرمایه‌گذاری ۲۵۰ میلیاردی چین در صنایع نفت و گاز ایران خاطرنشان کرد: ما سند جامع راهبردی با چین در سال ۹۴ امضا کردیم که آن سند بر روابط همه جانبه و راهبردی ایران و چین تاکید می‌کند. چین شریک نخست تجاری ما در جهان است و روابط ما نیز راهبردی است. 

موسوی با اشاره به سفر اخیر وزیر امور خارجه به پکن اظهار کرد: در سفر اخیر ظریف به چین، پیش‌نویس سند جامع همکاری‌ها ارائه شد که در حال بررسی است. در این سند و سایر اسناد، موضوعات مختلف همکاری میان دو کشور گنجانده خواهد شد. عدد و رقم‌ها و موضوعاتی که در رسانه‌ها مطرح شده، واقعیت ندارد ولی موضوع سرمایه‌گذاری دو کشور همواره وجود داشته است و جزیی از برنامه راهبردی ایران و چین است.

موسوی در پاسخ به این سوال که آیا نیروهای مخالف سوریه هم در نشست انکارا  حضور  خواهند داشت یا خیر گفت: فکر نمی‌کنم نشست سران کشورهای عضو است که خواهان آتش بس در سوریه هستند که باید یک سری توافقاتی میان 3 کشور در سطح سران انجام می‌شد. انشالله یک گام عملی و روبه جلو در راستای راه حل بحران در سوریه برخواهند داشت که گام مهمی است. انشالله در آستانه به سمت توافق خوبی برای رسیدن به راه حل سیاسی خواهیم رفت تا  آرامش به سوریه بازگردد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به ایجاد منطقه امن در شمال سوریه توسط ترکیه گفت: ایران به همراه کشورهای روسیه و ترکیه و با توجه به ملاحظات، تلاش می‌‌کنند تمامیت ارضی و حاکمیت سوریه حفظ و محترم شمرده شود. این دغدغه‌ها در جلساتی در سطح کارشناسان و وزرا مطرح می‌شود. امیدوارم طرفین به راه حل مناسب برسند.

وی درباره اخرین وضعیت بازداشت یک استاد ایرانی در آمریکا گفت: این استاد را به جرم دور زدن تحریم‌هایی که عملا وجود نداشت، بازداشت کردند. از همان تاریخ وزارت خارجه و نهادهای ذیربط پیگیر شدند. 20 پرونده در این زمینه داریم که برخی در کشورهای اروپایی و غیر اروپایی هستند که به درخواست آمریکا احتمال استرداد آنها نیز وجود دارد، از طریق مجاری دیپلماتیک پیگیر پرونده تک تک آنها  هستیم. متأسفانه پرونده پیچیدگی‌های خاصی دارد و به خاطر عدم همکاری ایران و آمریکا به نتیجه نرسیده است اما  بدین معنا نیست که از پیگیری این پرونده‌ها و اثبات بیگانگی آنها، دست بکشیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز