سخنگوی دولت:

پس از انتخابات ۹۶ بحث دولت ارزشی و غیر ارزشی مطرح شد/ ما از دو قطبی سازی همواره زیان دیدیم/ سفر روحانی به نیویورک انجام می‌شود/ ۸۰۰ هزار نفر شامل حذف یارانه هستند

۱۳۹۸/۰۶/۲۵ - ۱۱:۱۵:۵۵
کد خبر: ۸۹۸۴۸۸
پس از انتخابات ۹۶ بحث دولت ارزشی و غیر ارزشی مطرح شد/ ما از دو قطبی سازی همواره زیان دیدیم/ سفر روحانی به نیویورک انجام می‌شود/ ۸۰۰ هزار نفر شامل حذف یارانه هستند
سخنگوی دولت در خصوص حذف یارانه دهک های بالا گفت: وزیر کار قول دادند که در مهرماه اقدامات لازم صورت گیرد؛ در این امر قطعا فشار به طبقات ضعیف و متوسط وارد نخواهد شد و این مهم، حدود ۸۰۰ هرار نفر را شامل می شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری امروز دوشنبه 25 شهریور گفت: رییس جمهور دیشب برای دیدار سه جانبه ایران، روسیه و ترکیه به آنکارا سفر کرد. این سفر برای ایجاد صلح و ثبات در سوری و برقراری نظم و ثبات سیاسی در این کشور است. مذاکرات آستانه الگویی برای حل و فصل بحران های منطقه و سایر مناطق بحران خیز است. معتقدیم‌ که کشور های مهم منطقه بیشترین حق را برای منازعات منطقه ای دارند.  شاید هیچ گاه ارزش و جدی بودن کار با همسایه ها به برکت تحریم ها انقدر حساس نشده بود، روابط ما با ترکیه و روسیه در بهترین دوران خود بسر می برد. از برکات تحریم این است که رویکردمان در کار با همسایگان متعدد امکان بسیار خوبی برای ما فراهم کرده است.

او ادامه داد: رییس جمهور دیروز پیش از سفر خود اعلام کرد که آمادگی داریم روابط حسنه را مبتنی بر احترام کامل با همسایگان داشته باشیم. به طور طبیعی در این سفر، در نشست های دوجانبه‌ای که با روسیه داریم درباره خریدهایی که از این کشور داریم و صادراتی که به روسیه خواهیم داشت، با این کشور صحبت خواهد شد.

سخنگوی دولت افزود:‌ در گذشته نیز کمیسیون‌های مشترک ما با روسیه و ترکیه تفاهم‌هایی را صورت داده اند و کارها را جلو برده‌اند که در این سفر بخشی از  گفت و گوها درباره تداوم ارتباطات، تحکیم و یا عملیاتی کردن تفاهم‌هایی بوده که این کمیسیون‌های مشترک در طول ماه‌های گذشته با این دو کشور دنبال کرده‌اند.

او بیان کرد: در چند روز گذشته  از مسایل مهمی که رخ داد بحث یمن‌ بود. در حالیکه بد اندیشان در مسیر ایجاد تفرقه حرکت می کنند و بجای فرافکنی به ریشه های این جنگ توجه کنند. معتقدیم، یمنی که ۵ سال است زیر هجوم بوده و کشته ها و اواره های زیاد محصول این عملیات ۵ ساله است، ریشه های ناامنی در منطقه است. نخبگان یمنی متحدانی در منطقه دارند و ظرفیت های خود را افزایش دادند. اینکه به دنبال فرافکنی باشند و باز انتقام‌گیری و خونریزی و باز هم تهدید و حمله مجدد به یمن و تهدید سایر کشورها را راه‌حلی برای پایان این حوادث و مناقشات بدانند همان مسیر طی شده است که منجر به ایجاد بن‌بست و هزینه دادن کشورها منطقه و سود بردن قدرت‌ها از جمله ایالات متحده آمریکا می‌شود. طرح ۴ ماده ای را در نخستین روزهای بحران یمن ارایه دادیم و این را تنها راه حل خروج از بحران‌ در این کشور می دانیم. ایران امادگی کامل برای همکاری با سازمان ملل و کشورهای خواهان صلح در یمن دارد. معتقدیم که ناامنی منطقه در هر حالت آن به نفع هیچ یک از مردم و کشورهای منطقه نیست.

ربیعی افزود: سفر رییس جمهور به نیویورک به زودی انجام‌ خواهد شد. این سفر فرصت خوبی برای رایزنی با مقامات مختلف است. امیدواریم در این سفر حقانیت ایران صبر استراتژیک و مواضع جمهوری اسلامی به رغم همه تضییقاتی که قائل شده‌اند را بیان کنند. این سفر دستاورد و نفع برای ایران خواهد داشت. این سفر فرصت خوبی برای رایزنی‌های دو یا چندجانبه با مقامات کشورهای مختلف در مورد مسائل بین المللی و جهانی و همچنین مسائل منطقه است.

سخنگوی دولت در خصوص جلسه سران قوه اظهار کرد: در جلسه اخیر سه مصوبه خوب داشتیم و گزارشی از  وضعیت ثبات بازار و قیمت ها و تولید در جلسه ارایه و علایم خوبی در بازار ارز نشان داده شد. سه تصمیم در آن‌ جلسه اتخاذ شد . در این جلسه به اختیارات بانک مرکزی که برای تنظیم بازار ارز داشت، تاکید شد وتلاش‌هایی که بانک مرکزی برای ایجاد ثبات نسبی در این بازار انجام داده نیز در این جلسه مورد توجه قرار گرفت. موضوع دوم که مربوط به تنظیم بازار کالا و خدمات بود، مصوبه ای به وزارت صمت ارایه شد.

ربیعی بیان کرد: این مصوبه اشکالاتی داشت و برای اینکه این اشکالات مانع کار نشود مقرر شد ظرف یک ماه آینده این اشکالات مجددا به جلسه ارائه شود ولی به پیشنهاد قوه قضاییه مقرر شد قوه قضائیه و قوه مجریه هر دو با هم طرحی را برای اختیارات مورد نیاز ارائه کنند و در جلسه آتی این طرح درخصوص تعزیرات حکومتی و افزایش اختیارات تصویب شود.

وی اظهار داشت: این دو مصوبه به یکسان شدن قیمت‌ها کمک می‌کند. در این جلسه همچنین مطرح شد که در یک بازار روی یک کالای مشخص چند قیمت مشاهده می‌شود و تاکید شد که قیمت‌ها حتما باید برچسب داشته باشند که به کنترل بیشتر در بازار کالا کمک می‌کند.

ربیعی گفت:  هیچ نشانه ای مبنی بر صداقت آمریکا از طرف این کشور نمی بینیم. در صورت ادامه وضع موجود اساسا امکان دیدار دو رئیس جمهوری وجود ندارد. از نگاه ایران توقف همه تحریم‌هایی که آمریکا پس از خروج از برجام ایجاد کرده است شرط ضروری برای آغاز یک دیپلماسی سازنده است. طرف آمریکایی هم می‌تواند در۱+۵ مجدد حضور داشته باشد. ما با هر کسی تنها زمانی گفت و گو خواهیم کرد که اطمینان پیدا کنیم مشکلات مردم کشور حل خواهد شد. نه حرف و نه بحث و طرح جدیدی وجود ندارد.  

وی با تاکید بر لزوم توقف تحریم ها و برگشت به قبل از تحریم ها تصریح کرد: این موضوع پیش شرط نیست و به اعتقاد من طبیعی‌ترین حق ماست. آمریکا برای نشان دادن عزم و صداقت خود در این مسیر جدا از رفع تحریم‌ها باید به ملت ایران احترام بگذارد و شرایط لازم برای تامین حقوق ملت ایران را فراهم کند. ما در حال حاضر هیچ کدام از شرایط را برای دیدار دوجانبه مهیا نمی بینیم.  ما یک بار تحت تحریم مذاکره کردیم و دیگر تحت تحریم مذاکره نخواهیم کرد. اگر ترامپ اقدامات لازم را انجام دهد و اعتماد را به ما بازگرداند و به ملت ایران احترام بگذارد؛ چارچوب های قبلی ۱+۵ به قوت خود باقی است و مذاکرات می‌تواند در آن چهارچوب ادامه پیدا کند.

او گفت: اینکه فقط حرف زده شود که ما آماده مذاکره هستیم؛ چه مسئله ای را حل می کند؟ اینکه ما در عرض ۲۴ ساعت مشکلات را حل می کنیم به چه معناست؟ اینکه ایران باید پیشرفت کند به چه معناست و چه چیزی را می خواهد ثابت کند؟ شاخصه های این پیشرفت چیست؟ مردم ایران این سوال را از ما می پرسند؛ که وقتی چنین حرفی زده می شود چه اتفاقی خواهد افتاد. اگر شما می خواهید ایران پیشرفت کند اولین بحث این است که به جایی باز گردید که فشار را بر مردم ایران آغاز کردید و زحمت مردم ایران را افزایش دادید و باید به همان شرایط بازگشت.  

ربیعی گفت: اگر ابتکارات اروپایی ها سامان بگیرد که البته جدای از این سفر است، می توان ملاقات هایی با اروپایی‌ها داشت. درهای مذاکره و دیپلماسی با کشورهای مهم آسیایی هرگز بسته نبوده است تا بتوانیم منافع مردم را تامین کنیم. ما باید هم منافع مردم و هم‌آبروی ایرانی را تامین کنیم و هم اینکه نمی خواهیم تحریم ها دوباره شرایطی را برای کشور رقم بزند. بنابراین باید اطمینان حاصل کنیم که تحریمی وجود نخواهد داشت.

ربیعی در پاسخ به پرسشی درباره ابزارهای قانونی دولت برای مقابله با نگرش جناحی صداو سیما، گفت: چیزی که در آن برنامه بیان شد فکر می کنم مطالب نادرستی درباره جلسات جلسه سران سه قوه بود که نمی‌خواهم وارد مباحث شوم. در آخرین جلسه سران سه قوه موضوع استجازه درباره مبارزه با فساد مورد بحث قرار گرفت. ما کماکان به هر تصمیمی که گرفته شده، قائل هستیم و رفع اشکالاتش مورد بحث بود. مطالبی که در آن جا [برنامه] گفته شد غلط بود و این پاسخ براساس آن داده شد. واقعاً دلمان می خواهد هیچ نگاه و چشمی به سمت رسانه‌های بیگانه نرود شماها که می نویسید و تصویر می گیرید و منتشر می‌کنید امنیت ملی ما در گرو نوشته ها و تولیدات شماست ما این را به مصلحت کشور می‌دانیم.

ربیعی در مورد اظهارات واعظی رئیس دفتر رئیس جمهوری مبنی بر این که حضور زنان نیازمند آماده شدن فضاست و هنوز این فضا فراهم نیست گفت: من دراین باره از آقای واعظی سوال کردم ایشان به دفتر بنده بیانیه داد، صحبت های آقای واعظی در تناقض با گفته‌های من نبود، وی اعلام کرده بود که نگرانی‌هایی در خصوص حضور زنان در ورزشگاه‌ها وجود دارد که البته این نگرانی‌ها از سوی برخی ها وجود دارد ولی ما معتقد هستیم زنان می‌توانند در ورزشگاه ها حضور یابند البته عده ای در جامعه نگرانی دارند.

ربیعی گفت: ما معتقد هستیم قطعا تحولات جمعیتی و خواست‌ها و نیازهای زنان نسبت به قبل عوض شده است وما نمی توانیم با سیاست‌گذاری ها به این نیازها پاسخ ندهیم اگر سیاست گذاری‌های اصلاحی انجام نشود قطعا ناگواری‌هایی به وجود می‌آید. آقای سلطانی فر هم تدبیری اندیشیده در بازی اخیر با کامبوج زنان در ورزشگاه حضور خواهند داشت و این حضور پله ای افزایش می یابد. قطعا بلیط فروشی انجام خواهد شد، قرار است بنده به همراه آقای سلطانی فر از ورزشگاه و مسیرهای مسابقه بازدیدی داشته باشیم.

ربیعی در خصوص حادثه خودسوزی سحر خدایاری گفت: حادثه ای که رخ داد حادثه تلخ ودرس‌آموزی بود.  فضای رسانه ای و تحلیلی ایجاد شده برای این موضوع به مقدار زیادی مغرضانه بود. مسئله دخترمان سحر ابعاد مختلفی را پیش ما قرار داد این موضوع در حوزه مرتبط با روانشناسی، جامعه شناسی، جرم شناسی و تحولات نسلی ما است، ما نمیتوانیم این موضوعات را نادیده بگیریم، باید آستانه تحمل افراد در نظر گرفته شود. این که چه چیزی اتفاق افتاده که چنین حادثه تلخ و غیرقابل قبولی رخ می دهد، مهم است. وی تاکید کرد: ما در دولت این موضوع را بررسی می‌کنیم تا برخی از سیاست گذاری ها اصلاح شود، ما نمی‌توانیم چشم‌مان را به واقعیت‌ها ببندیم، این که این و آن را محکوم کنیم چه فایده دارد، ما باید نگاه همه جانبه و جامعه شناسانه به این موضوع داشته باشیم تا از این حوادث جلوگیری کنیم.

ربیعی درباره اتهامات بی اساس علیه ایران مبنی بر نقش آفرینی در حمله به تاسیسات آرامکو عربستان و احتمال جنگ، گفت: متاسفانه وزیر خارجه آمریکا عجولانه و به شکل تلویحی ایران را مورد اتهام قرار داد. فرافکنی سنت آمریکایی ها است که این بار هم رخ داد، باید ببینیم چه کسانی از این اقدامات سود می‌برند. این اقدام یک بازتاب طبیعی سرکوب مکرر یک جامعه است و آن هایی که زیان می بینند همه کشورهای منطقه هستند و هیچ کس از آن نفعی نمی برد. زمانی که دیدند صدام منافع آنها را تامین نمی کند جهت گیری رسانه های آنها  به سمت ساخت سلاح هسته ای عراق  رفت و در این راستا مستند ساختند و پخش کردند.

سخنگوی دولت در خصوص حذف یارانه دهک های بالا گفت: مجلس تصمیم گرفته بود سه دهک حذف شود یعنی چیزی حدود سی میلیون‌ نفر که با توجه به شرایط اقتصادی کشور و تحریم ها، قطعا تصمیم گیری در مورد سه دهک امری دشوار است. اما اصل حذف یارانه افراد ثروتمند ادامه دارد. وزیر کار قول دادند که در مهرماه اقدامات لازم صورت گیرد. در این امر قطعا فشار به طبقات ضعیف و متوسط وارد نخواهد شد و این مهم، حدود ۸۰۰ هرار نفر را شامل می شود. برای امکان‌ اعتراض و پاسخگویی به اعتراض هم‌ تمهیداتی اندیشیده شده است.

وی درباره حواشی اخیر جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی و انتقاد رئیس‌جمهور از رئیس قوه قضائیه در جریان این جلسه نیز بیان کرد: این موضوع برای جلسه روز شنبه است و از قبل چنین بحثی وجود نداشته است. تعجب کردم چرا روز گذشته و امروز اخبار جهت‌دار منتشر و اخباری سازمان یافته به بیرون رسیده بود.

ربیعی افزود: جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی جلسه‌ای برای مقابله با جنگ اقتصادی است؛ بنابراین اخباری که پشت ستاد جنگ را تضعیف کند، برخلاف مصالح ملی است. اخبار منتشر شده در این زمینه مخدوش بوده است. در دو جلسه اخیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی درباره شیوه انعکاس مطالب دادگاه بحث شد و موضوع جلوگیری از انعکاس نامتوازن این موضوع بود که آقای رئیسی هم متواضعانه گفت که موارد را مطرح کنند. آقای روحانی هم گفت که آیین دادرسی کیفری رعایت شود و اخبار گزینشی منتشر نشود. اختلاف نظری وجود نداشت.

سخنگوی دولت گفت: بحث مطرح شده این بود که تبلیغات نباید صورت بگیرد بلکه باید برای ریشه‌کن شدن فساد اقدام شود. بحث درباره نحوه انعکاس اخبار بوده تا غوغای رسانه ای شکل نگیرد. باید با اقدامات درست اگاهی مردم در زمینه فساد افزایش پیدا کند. سران سه قوه تاکید کردند که خیچ خط قرمزی در هیچ قوه‌ای نباید وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: آیین دادرسی کیفری باید به نحو صحیح در دادگاه‌ها عملیاتی شود. پخش اخبار دادگاه‌ها نباید به شکلی باشد که موجب بی‌اعتمادی عمومی شود. گاهی اوقات خبری ناقص تلاشی عظیم را به سمت انحراف می‌کشاند.

او در خصوص طرح انتزاع زندان ها از قوه قضاییه گفت: این موضوع هنوز در دولت مورد بررسی قرار نگرفته است.

ربیعی درباره  برخی اظهارات مطرح شده مبنی بر دو قطبی‌سازی و اتهامات وارده در این حوزه به رئیس جمهور از سوی سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران بیان کرد: گفته‌های آقای روحانی چیزی جز دعوت مردم به مشارکت در انتخابات نبود. ما فکر می‌کنیم هیچ دوره‌ای همچون دوره کنونی حضور مردم در انتخابات دارای پیام بین‌المللی نبوده است. به حضور مردم در انتخابات به عنوان یک نظام مردمسالار نیاز داریم. اعلام می‌کنم که انتخابات قطعا با شکوه برگزار خواهد شد و دولت تمام تلاش خود را برای حضور همگان در انتخابات به کار خواهد گرفت.

سخنگوی دولت تاکید کرد: سخنان آقای روحانی دوقطبی سازی نیست. دوقطبی‌سازی ها بعد از سال ۹۶ شروع شد؛ آنجایی که گفتند کسی که رای آورده مقابل فلان جریان خواهد ایستاد. دوقطبی‌سازی از دید دولت به ضرر جامعه است. برگردند و ببینند دوقطبی‌‌سازی‌ها را چه کسانی انجام می‌دهند. دوقطبی مذاکره و مقاومت، دوقطبی فساد و سلامت و امثالهم توسط چه کسانی انجام می‌شود؟

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر چگونگی امضای برجام گفت: برجام مسیر شورای عالی امنیت ملی را طی کرد و مطابق قانون، بدون امضای رهبری مصوبات این شورا قابل اجرا نخواهد بود؛ بنابراین امکان تصمیم‌گیری دولت به تنهایی درباره این موضوعات وجود ندارد و برخی گفته‌ها جفا در حق رهبری است.

وی ددر پاسخ به سوالی درباره تخصیص های به صداوسیما نیز گفت: در دو ماه گذشته دولت تمام تلاش خود را به کار گرفت تا تخصیص های صداوسیما به صورت کامل انجام شود بنابراین پیگیری تخصیص ها به این سازمان کار صحیحی بود. اهداف مشترکی بین دولت و صداوسیما وجود دارد که تخصیص اخیر نیز در همین راستا است که براساس چارچوبی پیگیری خواهد شد. گلایه هایمان را نباید به طور کامل به یک سازمان ربط دهیم.

سخنگوی دولت درباره خرید گندم نیز گفت: حدود ۱۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان وارد چرخه خرید تضمینی شده است و هزار میلیارد تومان نیز سهم بانک است که تامین خواهد شد. دولت به اندازه نیاز از کشاورزان گندم خریداری کرده است و نیاز بیشتری ندارد.

وی افزود: بخشی از گندم‌ها وارد صنعت شده و بخش دیگر به خوراک تبدیل شده است. مساله ما فقط در ذخایر است وگرنه دولت به طور کلی در زمینه گندم خودکفا است. ما برای مصرف داخلی کم و کسری در زمینه گندم ندارم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز