گزارش هفته؛

دنیا در شوک حمله بزرگ انصارالله به عربستان/ یمن تلافی کرد، بازار نفت به هم ریخت

۱۳۹۸/۰۶/۲۸ - ۰۵:۱۶:۰۵
کد خبر: ۸۹۹۷۱۵
دنیا در شوک حمله بزرگ انصارالله به عربستان/ یمن تلافی کرد، بازار نفت به هم ریخت
حمله حوثی‌های یمن به دو پالایشگاه شرکت نفت آرامکو عربستان، از یکسو شوک نفتی بزرگی به بازار جهانی نفت بود و از سوی دیگر در پاسخ به حملات جنایتکارانه عربستان طی 5 سال گذشته به ملت یمن صورت گرفت.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ حمله به تاسیسات نفتی عربستان شوکی بود که از آن، به عنوان بدترین شوک از زمان حمله صدام حسین به کویت در سال 1990 تاکنون یاد شد. به گونه‌ای که در همان ابتدا عربستان اعلام کرد ظرفیت 5 و نیم میلیون بشکه نفت را از دست داده و برای جبران آن ممکن است به ذخایر استراتژیک خود در کشورهای دیگر روی آورد چراکه به تاسیسات نفتی خسارات بسیاری وارد شده و ممکن است هفته‌ها و یا ماه‌ها ترمیم آنها به طول بیانجامد. تحلیل‌گران تخمین می‌زنند ارزش این شرکت با این حمله ۵۰۰ میلیارد دلار افت کرده باشد.

حمله حوثی‌های یمن از یکسو شوک نفتی بزرگی به بازار جهانی نفت بود و از سوی دیگر در پاسخ به حملات جنایتکارانه عربستان طی 5 سال گذشته به ملت یمن صورت گرفت. اما این ماجرا ابعاد دیگری داشت چراکه این حمله از همان ابتدا با اتهام‌زنی‌های پی در پی مقامات آمریکایی از جمله «مایک پمپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا و «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا و دیگر مقامات آمریکایی به ایران آغاز شد.

«محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان سعودی، نیز روز دوشنبه در نخستین واکنش به حملات پهپادی نیروهای یمنی به تاسیسات نفتی آرامکو در شرق این کشور گفت که عربستان قادر به مقابله با این حملات است. بن سلمان در حالی تهدید به مقابله با این حملات کرده که سامانه پدافند هوایی پیشرفته عربستان تاکنون از ره‌گیری موشک‌ها و پهپادهای یمنی عاجز بوده‌اند.

در این ارتباط «محمدجواد ظریف»، وزیر امور خارجه کشورمان و در واکنش به اظهارات همتای آمریکایی خود در توییتر نوشت: «آمریکایی ها سیاستی به نام فشار حداکثری را علیه ایران در پیش گرفتند که به دلیل ناکامی ها به سمت دروغ حداکثری گرایش پیدا کرده است.»

همچنین «حسن روحانی، رییس‌جمهور»، در جلسه هیات دولت روز چهاشنبه در واکنش به اتهام‌زنی‌ها به ایران خطاب به مقامات کاخ سفید گفت: «باروت به منطقه می‌فرستید و دیگر کشورها را متهم می‌کنید؛ ‌کسی اتهام‌های شما را باور نمی‌کند. مقاومت ملت‌های بیدار و هوشیار منطقه، شعله خاموش‌ناشدنی است. بنابراین به جای اتهام‌زنی، قدرت ملت‌ها را باور کنید که به پا خاسته‌اند. دشمنان منطقه باید از پاسخ هشدارآمیز یمنی‌ها درس بگیرند و آتش جنگ در منطقه را خاموش کنند.»

در ادامه ادعاهای خصمانه آمریکا، ایران روز دوشنبه در یاداشتی رسمی به سفارت سوئیس که حفاظت منافع آمریکا در ایران را برعهده دارد، نسبت به ادعاهای مقامات آمریکا درباره نقش ایران در آرامکو هشدار داد و تاکید کرد: «این حمله کار ایران نبوده و ادعاهای مایک پمپئو و دونالد ترامپ، وزیر امور خارجه و رئیس‌جمهور آمریکا تکذیب و محکوم شده است. همچنین ایران در این نامه تاکید کرد اگر اقدامی علیه ایران صورت بگیرد، آن اقدام بلافاصله با پاسخ ایران روبرو خواهد شد و دامنه آن محدود به منشا تهدید نخواهد بود.»

در ادامه واکنش‌های ایران به این اتهام‌زنی‌ها، حوثی‌های یمن نیز اعلام کردند فیلم حمله خود به تاسیسات نفتی عربستان را منتشر خواهند کرد.

واکنش‌های جهانی به حادثه نفتی در عربستان

«فدریکا موگرینی»، کمیسر روابط خارجی اتحادیه اروپا، حمله به تأسیسات نفتی آرامکو متعلق به عربستان سعودی را «یک تهدید واقعی برای امنیت منطقه» خوانده و خواستار «خویشتن‌داری حداکثری» در این زمینه شد.

در حالی که «آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل، این حملات را محکوم کرده و خواستار «حداکثر خویشتن‌داری» طرف‌های درگیر در این ماجرا شد، فرانسه حمایت خود را از دولت عربستان اعلام کرد. «ژان ایو لودریان»، وزیر خارجه فرانسه، روز یکشنبه با انتشار بیانیه‌ای ضمن اعلام «همبستگی کامل» کشورش با عربستان گفت: «فرانسه قاطعانه حملات به بقیق و خریص را محکوم می‌کند.»

«اندرو موریسون»، معاون وزیر خارجه بریتانیا، با صدور پیام توییتری نوشت: «حملۀ به تاسیسات نفتی عربستان به هیچ روی پذیرفتنی نیست. حوثی‌ها باید تضعیف امنیت عربستان سعودی از مسیر تهدید مناطق غیرنظامی و زیرساخت‌های تجاری را متوقف کنند.»

این حمله در حالی از سوی برخی کشورهای اروپایی محکوم شد که این کشورها همچنان به فروش سلاح به عربستان سعودی و حمایت سیاسی از این کشور ادامه می‌دهند.

در این میان دولت امارات متحده عربی اعلام کرد برای هرگونه اظهارنظر درباره حمله به تاسیسات نفتی آرامکو، منتظر انجام تحقیقات توسط عربستان و نتیجه‌گیری مقام‌های سعودی می‌ماند.

این حمله یمنی‌ها در حالی صورت گرفت که عربستان با سلاح‌های متحدان غربی‌اش حدود 5 سال بود از هیچ جنایتی علیه مردم یمن به ویژه زنان و کودکان یمنی فروگذار نکرده است. حمله به تاسیسات نفتی عربستان شاید کمترین کار مقابل جنایت چندین ساله سعودی‌ها در یمن باشد. در این ارتباط، «محمد عبدالسلام» رئیس هیات ملی یمن، در بیانیه‌ای محکومیت‌های بین‌المللی علیه حمله آرامکو را رد کرد و حمله انصارالله را واکنشی طبیعی به تجاوزهای رژیم سعودی دانست و نوشت: «نفت ارزشمندتر از خون ملت یمن نیست و کسانی که خون مردم یمن را بی‌ارزش می دانند، باید پیامدهای این اقدام را بپذیرند.»

«حشمت‌الله فلاحت‌پیشه»، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، در این ارتباط به خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا گفت: «اکنون یمنی‌‌ها رگه‌های حیاتی عربستان را مورد حمله قرار می‌دهند. همان رگه‌هایی که هیچ کشور متمدن و مدعی حقوق بشری در دنیا نتوانست در قبال وسوسه نفت عربستان مقاومت کند و اکثرا به عربستان سلاح دادند و یا حمایت سیاسی کردند یا در قبال عربستانی‌‌ها، سکوت کردند. یمنی‌ها دنیا را وادار کردند قدرت آنها را به رسمیت بشناسند و عربستان را عملا به جایی رساندند که دیگر صحبت از پیروزی و ایجاد حریم امن، نکنند.»

همچنین «قاسم محبعلی»، مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت امور خارجه، به خبرگزاری برنا گفته بود: «حمله حوثی‌های یمن به تاسیسات نفتی از یک سو هزینه‌های بسیاری را به عربستان تحمیل کرده و از سوی دیگر یمن کشور فقیری است که تاسیسات گران‌قیمتی ندارد که عربستانی‌ها بخواهند در قبال این اقدام مقابله به مثل کنند.

به گفته این کارشناس مسائل خاورمیانه، «به‌نظر می‌رسد آمریکایی‌ها و عربستان درباره این حمله در حال بزرگنمایی هستند و ممکن است پشت این بزرگنمایی‌ها، اهداف دیگری برای تصمیمات بزرگ‌تر وجود داشته باشد و باید به این اقدامات مشکوک بود زیرا تحولات مشکوکی در منطقه در حال اتفاق است. بنابراین تنها مسئله، زدن چند تاسیسات و پالایشگاه نفت در عربستان نیست.»

گفتنی است صبح شنبه گذشته حوثی‌های یمن اعلام کردند با ۱۰ پهپاد علیه تاسیسات نفتی اصلی عربستان سعودی حمله سنگینی انجام داده‌اند. این حملات به دو مرکز مهم نفتی عربستان یعنی پالایشگاه بقیق و میدان نفتی حقل خریص صورت گرفت.

مجموعه پالایشگاهی بقیق و میدان نفتی حقل خریص در شرق عربستان سعودی واقع شده‌اند. بقیق در ۶۰ کیلومتری جنوب غربی ظهران قرار دارد. ظهران بزرگترین مجموعه پالایشگاهی دنیاست که بیشترین صادرات نفت عربستان در خلیج فارس را نیز انجام می‌دهد.

پالایشگاه بقیق و میدان نفتی حقل خریص متعلق به شرکت نفتی آرامکو عربستان است. آرامکو، شرکت ملی نفت عربستان و تحت مالکیت دولت این کشور است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز