سفیر ایران در مکزیک:

به جای اتهام‌زنی به جنگ علیه یمن پایان دهید

۱۳۹۸/۰۶/۲۸ - ۱۲:۳۱:۵۸
کد خبر: ۹۰۰۱۲۷
به جای اتهام‌زنی به جنگ علیه یمن پایان دهید
محمد تقی حسینی، سفیر ایران در مکزیک در گفت و گویی با کانال تلویزیونی "اونسه" در خصوص حملات به تاسیسات نفتی عربستان گفت: اتهام زنی به کسی کمک نمی کند. بهتر است به جای متهم کردن دیگران جنگ بی رحمانه علیه یمن را پایان دهند.

 

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، « محمد تقی حسینی » سفیر  ایران در مکزیک در پاسخ به پرسشی درباره حملات پهپادی یمن به تاسیسات نفتی عربستان با رد اتهامات مبنی بر دست داشتن ایران در حمله به تاسیسات نفتی عربستان تاکید کرد:  اتهام زنی به کسی کمک نمی کند. بهتر است به جای متهم کردن دیگران جنگ بی رحمانه علیه یمن را پایان دهند.  
حسینی افزود: دولت ایران در بالاترین سطح این اتهامات را رد کرده است. این اتهامات کاملاً بی‌اساس است و طرح آنها کمکی به هیچ‌کسی نمی‌کند. به جای آن بهتر است واقعیت را بپذیرند. واقعیت این است که جنگی در منطقه وجود دارد، عربستان سعودی با حمایت‌های آمریکا نزدیک به ۵ سال است که جنگی بی رحمانه را علیه مردم یمن به راه انداخته است و با سلاح‌های پیشرفته آمریکایی و بدون هیچ تبعیضی، به‌طور مداوم این کشور را بمباران می‌کند.

«برای مهاجمان فرقی بین اهداف نظامی و غیرنظامی نمی‌کند و همه زیرساخت‌های یمن ازجمله جاده‌ها، مدارس و بیمارستان‌ها و اتوبوس مدارس و ... را بمباران و تخریب می کنند. یمن به این حملات پاسخ داده است. لذا بهتر است با واقعیت‌ها کنار بیایند و  به جای متهم کردن دیگران به این جنگ بی‌معنی و وحشیانه علیه یمن پایان دهند.  هر روزی که زودتر به این جنگ پایان داده شود؛ باز هم  بسیار دیر است.»
سفیر ایران در مکزیک در پاسخ به پرسش دیگری که چرا دولت ترامپ از توافق برجام خارج شده است؟، گفت: در حقیقت دولت ایران در چارچوب برجام با کشورهای ۱+۵ از جمله دولت امریکا مذاکره می کرد.  ما با دولت‌ها مذاکره می کنیم. برای ما مسئله این نیست که چه کسی رئیس‌جمهور آمریکا بوده است و یا خواهد بود. در چارچوب این گفت وگوها ما با طرف هایمان به یک توافق مهم دست‌یافتیم و به تعهداتمان در چارچوب این توافق پایبند بوده‌ایم. ایالات‌متحده آمریکا بدون هیچ توجیهی از این توافق خارج شد. ایالات‌متحده در قبال آن تعهد دارد. یعنی صرف‌نظر از اینکه چه کسی رئیس‌جمهور آمریکا باشد این مسئولیت دولت آمریکاست. چنانچه می‌خواستیم به این مسئله توجه کنیم که با کدام رئیس‌جمهور مذاکره کنیم و با کدام‌یک نه مطمئنا به هیچ توافقی دست نمی‌یافتیم.

حسینی همچنین در پاسخ به سئوالی درباره مذاکره احتمالی ایران با دولت ترامپ گفت : « اجازه دهید یک موضوع را شفاف اعلام کنم. موضع جمهوری اسلامی ایران در خصوص مذاکره، موضعی منسجم و بدون تناقض است. این ایران نبود که میز مذاکرات را ترک کرد. ایران با کشورهای عضو ۱+۵ ازجمله آمریکا در چارچوب برجام در میز مذاکرات قرار داشت و آنچه مقام معظم رهبری فرمودند در انسجام با همین موضع همیشگی ایران است. »

وی افزود : « این ایالات‌متحده آمریکا بود که با خروج از برجام میز مذاکرات را ترک کرد و این مشکلی است خود آمریکا به وجود آورده است و باید خود او نیز آن را مرتفع نماید. ایران به تعهدات خود پایبند بوده و در میز مذاکرات در چارچوب برجام باقی‌مانده است. لذا آمریکا می‌تواند بی‌درنگ به برجام بازگردد و  تعهدات خود را انجام دهد.  در این صورت امکان انجام گفت وگو در چارچوب برجام وجود خواهد داشت.»

سفیر ایران در مکزیک در ادامه با برشمردن مواضع شفاف جمهوری اسلامی ایران درباره تحولات اخیر منطقه غرب آسیا افزود: امیدوارم هیچگاه به نقطه برخورد نظامی نرسیم. من از سوی دولت ایران می‌توانم حرف بزنم و با اطمینان می گویم که ایران هیچ‌گاه خواهان جنگ و ناآرامی در خاورمیانه و خلیج‌فارس نیست. ایران به دنبال صلح، روابط دوستانه و آرامش در منطقه است؛ بااین‌حال با چشمانی باز و هوشیاری هرگونه تحرکی در منطقه را تحت نظر دارد و برای هر رویدادی آماده است.

متأسفانه سیاست فشار حداکثری آمریکا و خروج از برجام و بازگرداندن تحریم‌ها، تنش‌ها در منطقه را شدت بخشیده است. چنانچه ایالات‌ متحده آمریکا در سیاست‌های خود بازنگری و تجدیدنظر کند، نیاز به هیچ‌گونه درگیری یا افزایش تنش در منطقه نیست. جمهوری اسلامی ایران می خواهد که همه کشورها از منافع  صلح در منطقه بهره‌مند گردند. 

حسینی در پاسخ به پرسشی درباره سفر "مایک پمپئو" وزیر امور خارجه آمریکا به منطقه و عربستان سعودی گفت: امیدوارم این سفر باهدف گمراه کردن همسایگان ما نباشد. همسایگان ما بایستی مراقب باشند که در دام دیگری نیفتند. بهترین نتیجه این سفر می تواند پایان دادن به جنگ عربستان  علیه یمن باشد. عربستان سعودی ۵  سال است با سلاح های پیشرفته آمریکایی به قتل عام مردم یمن ادامه می دهد. اگر این سفر بتواند به این جنگ بی رحمانه و بی حاصل پایان دهد، می توان گفت سفر خوبی بوده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز