رییس سابق اتحادیه نمایشگاه داران:

۱۰۰ سال پیش که ما بنز سوار می‌شدیم برخی کشورها نمی‌دانستند ماشین چیست/ خرید و فروش خودرو واقعا به صفر رسیده است

۱۳۹۸/۰۷/۰۱ - ۰۵:۳۴:۱۰
کد خبر: ۹۰۰۶۹۵
۱۰۰ سال پیش که ما بنز سوار می‌شدیم برخی کشورها نمی‌دانستند ماشین چیست/ خرید و فروش خودرو واقعا به صفر رسیده است
رییس سابق اتحادیه نمایشگاه داران گفت: بازار خودرو دچار یک نوع تورم در حال رکود است. خرید و فروش خودرو واقعا به صفر رسیده و تنها خودرو مدل پایین به فروش می‌رسد.

«حسین اردوخانی»، رییس سابق اتحادیه نمایشگاه داران اتومبیل، در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا، در خصوص وضعیت فعلی بازار خودرو بیان کرد: بازار خودرو دچار یک نوع تورم در حال رکود است. خرید و فروش خودرو واقعا به صفر رسیده و تنها خودرو مدل پایین به فروش می‌رسد. 

وی ادامه داد: بازار خودرو چه در حوزه خودرو‌های داخلی و چه وارداتی، راکد بوده و در خواب کامل فرو رفته است.

 اردوخانی با طرح این موضوع که بازار کاملا گیج است و نمی‌توان قیمتی را اعلام کرد، تشریح کرد: قیمت خودرو همان قیمتی است که در بازار به فروش می‌رسد. نباید توقع داشته باشید که پراید 8 میلیون یا 12 میلیون شود و فکر نکنید خودرو ارزان می‌شود. چیزی که در این مملکت بالا برود امکان ندارد پایین بیاید.

این فعال صنفی در خصوص خودروهایی که در گمرک باقی مانده اند اظهار کرد: این خودروها در گذشته به صورت غیر قانونی وارد شده و توقیف شده بودند. امروز شاهد این هستیم که برایشان تسهیلاتی قائل شده‌اند و تعدادی از آنها در حال خروج از گمرک است. این خودروها برای دست‌اندرکاران خودشان است که از ما بهترون بوده و می‌توانند خودرو وارد کنند.

اردوخانی افزود: پیش از یک سال است که ثبت سفارش خودرو بسته بوده و خودروهایی که امروز به بازار وارد می‌شوند همان خودروهایی هستند که به صورت غیر قانونی ثبت سفارش شده‌اند. همچنین ماشین های ناقص خارجی که هرکدام یک قطعه نداشتند را تکمیل و راهی بازار کرده‌اند.

وی گفت: یک سری  از شرکت‌های خصوصی که ماشین چینی وارد می‌ کردند؛ از مردم سوء استفاده کرده و تا خرخره به مردم بدهکار هستند. این مسائل در جامعه نارضایتی به وجود می‌آورد. 

رییس سابق اتحادیه نمایشگاه داران اتومبیل با بیان اینکه در کل سیستم ایران خودرو مشکل وجود دارد تشریح کرد: ایران خودرو دخلش بیشتر از  خرجش است. بنابراین ما شرکت خودروسازی نداریم چرا که هنوز خیلی از قطعات را وارد می‌کنند. ما هیچوقت نتوانستیم پلت فرم شاسی یک خودرو را درست کنیم. پراید حداقل ۱۵ درصد ارزبری دارد و قطعات مهم و حساس آن وارداتی است. 

حسین اردوخانی در پایان با بیان این مسئله که 100 سال پیش ما بنز سوار می‌شدیم در حالی که کشور های جنوبی ما اصلا نمی‌دانستند ماشین چیست، ادامه داد: در صنف ما افرادی وجود داشتند که با موتور فولکس خودرو می‌ساختند اما مهندس های امروز به آن صورت کارکشته نیستند. البته ما در این کشور افرد توانمند داریم اما مشکل جای دیگری است.

نظر شما
پرونده ویژه