کارشناس مسائل آمریکا:

آمریکا نمی‌تواند مکانیسم ماشه را علیه ایران اجرا کند/ حمله به آرامکو بهانه به دست آمریکا داد

۱۳۹۸/۰۶/۳۱ - ۰۵:۳۳:۵۸
کد خبر: ۹۰۰۷۸۴
آمریکا نمی‌تواند مکانیسم ماشه را علیه ایران اجرا کند/ حمله به آرامکو بهانه به دست آمریکا داد
کارشناس مسائل آمریکا گفت: اعمال مکانیسم ماشه تقریبا غیرممکن و یا بسیار سخت خواهد بود چراکه در شرایط فعلی هیچ‌یک از دولت‌های اروپایی و چین و روسیه حاضر به افزایش تنش در منطقه نیستند.

«مرتضی مکی»، کارشناس مسائل آمریکا، درباره اتخاذ «مکانیسم ماشه» از سوی ترامپ علیه ایران و همچنین فشار به کشورهای اروپایی برای اتخاذ این رویکرد در قالب برجام، به خبرنگار سیاسی برنا گفت: مکانیسم ماشه در چارچوب برجام قابل تحقق است بدین‌گونه که اگر ایران به تعهدات خود عمل نکند، کشورهای امضاکننده برجام، پرونده ایران را به شورای امنیت می‌برند و قطعنامه 2231 که علیه ایران، پیش از برجام صادر شده بود، به حالت اولیه خود باز می‌گردد. این مکانیسم  در حالی صورت می گیرد که اجماعی بین اعضای امضاکننده برجام یعنی1+4 شاهد باشیم اما هیچ اجماعی بین کشورهای امضاکننده یعنی اتحادیه اروپا و آمریکا از یکسو و چین و روسیه از سوی دیگر وجود ندارد. اعمال مکانیسم ماشه تقریبا غیرممکن و یا بسیار سخت خواهد بود چراکه در شرایط فعلی هیچ‌یک از دولت‌های اروپایی و چین و روسیه حاضر به افزایش تنش در منطقه نیستند چراکه تبعات این تنش بیش از آمریکا، دامن‌گیر آنها خواهد شد و منافع امنیتی و اقتصادی آنها را به مخاطره خواهد انداخت.

این کارشناس بین‌الملل درباره این مکانیسم و کارکرد آن افزود: مکانیسم ماشه در جایی قابل تحقق است که آمریکا بتواند همراهی و همسویی دیگر اعضای شورای امنیت را به دست آورد و اگر نتواند این همراهی را به دست آورد، تنها اقدامی که می‌تواند انجام دهد اقدام یکجانبه نظامی است.

وی ادامه داد: کسانی که مکانیسم ماشه را در قبال ایران مطرح می‌کنند در چارچوب برجام به آن اشاره می کنند با این بهانه که ایران به تعهدات خود در چارچوب برجام عمل نکرده است و همچنین به بهانه بی‌ثبات کردن منطقه و توسعه سیاست‌های منطقه ای از سوی ایران، آمریکا تلاش می‌کند مکانیسم ماشه را به اجرا بگذارد. مکانیسم ماشه در شرایطی اجرایی است که همراهی دیگر اعضای شورای امنیت وجود داشته باشد که این در حال حاضر وجود ندارد. از سوی دیگر در داخل آمریکا نیز نوعی شکاف سیاسی بین رفتارها و سیاست های ترامپ و دولت وی وجود دارد.

مرتضی مکی در پاسخ به این سوال که خروج آمریکا از برجام تا چه حد تلاش‌های خصمانه علیه ایران را با شکست مواجه کرده است، بیان کرد: تحولاتی که در عربستان رخ داده و همچنین حملاتی که به مراکز نفتی شرکت آرامکو وارد شده است، می تواند بهانه ای برای آمریکایی ها باشد تا بتوانند پرونده ایران را به شورای امنیت ببرند و با شواهد و ادله ادعایی خود علیه ایران، بتوانند ایران را ناقض تعهدات نشان دهند.

وی ادامه داد: بنابراین این سیاست‌هایی است که آمریکایی‌ها سعی دارند توسط شورای امنیت علیه ایران انجام دهند. درست است که آمریکا از برجام خارج شده اما  چون خود را مدعی مبارزه با اشاعه سلاح‌های هسته‌ای می‌داند، تلاش می‌کند همراهی کشورهای اروپایی را به دست آورد و ایران را ناقض تعهدات خود در قطعنامه‌های شورای امنیت نشان دهد. آمریکایی‌ها نشان دادند که سیاست دوگانه‌ای را نسبت به توافق بین‌المللی در پیش گرفتند بدین‌گونه که هر جا به نفع آمریکایی‌ها باشد، خود را کنار می‌کشند و در جایی که بخواهند از سیاست ابزاری خود استفاده می‌کنند. نگاه آنها به قطعنامه‌های شورای امنیت بدین گونه است تا بتوانند مکانیسم ماشه را اجرایی کنند.  

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز