فعالین اصلاح‌طلب از فعالیت‌های انتخاباتی خود گفتند؛

کمیته انتخاباتی حزب کارگزاران تشکیل شد/ تعیین تکلیف شورای استان‌ها مجمع ایثارگران اصلاح طلب

۱۳۹۸/۰۷/۰۱ - ۰۵:۲۶:۵۶
کد خبر: ۹۰۱۴۵۲
کمیته انتخاباتی حزب کارگزاران تشکیل شد/ تعیین تکلیف  شورای استان‌ها مجمع ایثارگران اصلاح طلب
کمتر از شش ماه به انتخابات مجلس 98 باقی مانده است اما هنوز بسیاری از احزاب اصولگرا و اصلاح‌طلب برنامه های انتخاباتی خود را ارائه نکرده اند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا؛ کمتر از شش ماه به انتخابات مجلس 98 باقی مانده است. بسیاری از احزاب اصولگرا و اصلاح‌طلب برنامه های انتخاباتی خود را ارائه نکرده اند. به طور کلی آنچه تاکنون از این دو جریان برجسته شده تردید برای حضور در انتخابات از یکسو و تلاش برای وحدت از سوی دیگر است. حدود سه ماه دیگر به زمان ثبت‌نام از داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی یعنی تاریخ دهم آذرماه سال جاری که به مدت یک هفته تعیین شده، باقی مانده است. همچنین به نظر می رسد بسیاری از احزاب اصولگرا و اصلاح طلب در سکوتی معنادار فرو رفته اند.  به گفته «جمال عرف»، معاون سیاسی وزارت کشور، با توجه به قانون جدید احزاب، تاکنون ۱۱۰ حزب رسمی شناسنامه‌دار در کشور مجوز فعالیت دریافت کرده‌اند.

طبق این خبر، این گزارش تلاش می کند به معرفی برخی احزاب اصلاح طلب و برنامه های انتخاباتی آن‌ها به واسطه گفت و گو با مسئولان ستاد انتخاباتی این احزاب بپردازد:

تاریخچه مختصری از حزب کارگزاران

روی کار آمدن دولت اصلاحات و باز شدن فضای سیاسی و فرهنگی کشور، فرصت مغتنمی برای ایجاد و تقویت تشکل‌های مدنی و سیاسی بود. کارگزاران نیز از این موقعیت استفاده کرد تا مراحل ثبت و دریافت مجوز را طی کند و تشکیلاتی رسمی با ارکان و اسناد شفاف ایجاد کند. به این ترتیب، در تاریخ بیست و پنجم مردادماه 1378 مجوز رسمی فعالیت «حزب کارگزاران سازندگی ایران» با امضاء عبدالواحد موسوی لاری، وزیر کشور وقت، صادر شد.

تجربه انتخاباتی حزب کارگزاران به ششمین انتخابات مجلس، شورای شهر دوم و همچنین انتخابات ریاست جمهوری نهم باز می گردد و این حزب در زمان انتخابات 92 به حمایت از حسن روحانی، رئیس جمهور، پرداخت.

شورای عالی سیاستگذاری تصمیم‌گیرنده نهایی برنامه‌های انتخاباتی اصلاح‌طلبان است

طاهرنژآد

«یدالله طاهرنژاد»، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران و رئیس کمیته انتخابات این حزب، درباره آخرین وضعیت برنامه های انتخاباتی این حزب به خبرنگار سیاسی برنا گفت: برنامه های انتخاباتی حزب نهایی نشده است. در ارتباط با برنامه های انتخاباتی احزاب اصلاح طلب، باید گفت که شورای عالی سیاستگذاری تصمیم می گیرد. احزاب اصلاح طلب از طریق نمایندگان خود در شورای عالی سیاستگذاری، سیاست های خود را اعلام می کنند و در نهایت برنامه های انتخاباتی در شورای عالی سیاستگذاری در آنجا جمع بندی می شود.

وی افزود: بنابراین احزاب تا حدود زیادی برنامه های متنوعی برای اینکه به انتخابات ورود کنند تدارک نمی بینند چون ظرفیت های خود را در شورای عالی سیاستگذاری متمرکز می کنند و همچنین اقدامی در سطحی ملی صورت گیرد تا همراه با هماهنگی و وحدت رویه باشد.  

رئیس کمیته انتخابات حزب کارگزاران درباره برنامه های انتخاباتی این حزب نیز بیان کرد: طی دو هفته گذشته، کمیته انتخاباتی حزب کارگزاران تشکیل شده است تا مقدمات فعالیت مستقل را تا جایی که به وحدت و انسجام عمومی اصلاح طلبان لطمه ای وارد نکند، فراهم کند. در اولین فرصت نیز برنامه های کامل تر نیز اعلام خواهد شد. 

تاریخچه حزب پیشرو اصلاحات

حزب پیش‌روی اصلاحات جزو احزاب اصلاح‌طلب است که در تاریخ ۱۴ اردیبهشت‌ ماه سال 96 با حضور نماینده وزارت کشور اولین کنگره خود را برگزار کرد که در آن جلسه اعضای شورای مرکزی این حزب انتخاب شدند. این حزب قدمتی بیش از ۲۰ سال دارد و در گذشته تحت عنوان انجمن اصلاحات مجوز فعالیت داشت. اعضای این حزب در دولت‌های نهم و دهم تلاش‌های زیادی انجام دادند که مجوز این انجمن را تبدیل به حزب کنند اما متاسفانه دولت‌های نهم و دهم تحت ریاست محمد احمدی‌نژاد مجوز لازم را صادر نکردند.

اما با روی کار آمدن دولت حسن روحانی در سال ۱۳۹۲ شرایط برای احزاب تغییر کرد و این حزب موفق شد، مجوز کمیسیون ماده ۱۰ احزاب را کسب کند و تحت عنوان حزب کنگره تشکیل دهد.

برخی از اعضای شورای مرکزی حزب پیش‌روی اصلاحت عبارتند از: احمد خرم (وزیر راه و ترابری در دولت اصلاحات)، سید اسماعیل داودی شمسی (معاون رئیس جمهور در دولت اصلاحات)، محسن مهرعلیزاده (استاندار خراسان در دولت اصلاحات)، سید مجتبی موسوی اجاق (نماینده کرمانشاه دردوره پنجم و ششم مجلس)، جعفر رحمان‌زاده (استاندار زنجان در دولت هشتم) ، محمدرضا مروارید، حسن رسولی، اسدالله درویش امیری، محمد صفوی، محمد سالاری و ... از دیگر اعضای شورای مرکزی حزب پیش‌روی اصلاحات هستند.

علی صوفی: دو حزب مردم‌سالاری و حزب اسلامی کار از شورای عالی سیاستگذاری کناره گیری کرده اند/ با جدیت در حال همکاری با شورای عالی سیاستگذاری هستیم

علی صوفی

«علی صوفی»، دبیر کل حزب پیشرو اصلاحات، نیز درباره برنامه های انتخاباتی این حزب به خبرنگار برنا گفت: در حال حاضر ما در قالب شورای عالی سیاستگذاری، فعالیت های انتخاباتی خود را پیگیری می کنیم. بنابراین به صورت انفرادی کار خاصی انجام نداده ایم؛ هر چند کمیته انتخابات در ساختار حزب پیشرو اصلاحات فعالیت دارد و وظیفه این کمیته انتخابات این است که، در ارتباط با فعالیت های انتخاباتی جبهه اصلاحات که در قالب شورای عالی سیاستگذاری است با هماهنگی آنها اقداماتی را انجام دهد ضمن اینکه کاندیداهای حزب را شناسایی و سازماندهی می کند. همچنین برای قرار گرفتن در لیست شورای عالی سیاستگذاری، اقدامات کاندیداها را پیگیری می کند.

وی افزود: حزب به صورت مجزا، جلساتی را برگزار نکرده است. حزب پیشرو اصلاحات، از نظر سیاستگذاری و انسجام بخشی یا اجماع سازی فعال است. عضو کارگروه هماهنگی امور استانهای شورای عالی سیاست گذاری نیز هستیم. بنده به عنوان رابط چند استان برای تشکیل شورای اصلاح طلبان استانها و به دنبال آن، شورای اصلاح طلبان شهرستانها هستم. ما با جدیت در حال همکاری با شورای عالی سیاستگذاری هستیم و با تقسیم کاری که در این شورا صورت می گیرد و سازوکاری که وجود دارد، کارهای را به پیش می بریم اما چیزی که باقی می ماند بخش مصادیق کاندیداها است که ممکن بوده، حزب پیشرو اصلاحات کاندیدایی را داشته باشد که تلاش می کند آن را در چارچوب و سازوکار شورای عالی مورد حمایت قرار دهد.

علی صوفی در پاسخ به این سوال که همکاری سایر احزاب اصلاح طلب با شورای عالی سیاستگذاری چگونه است، بیان کرد:  در حال حاضر همه احزاب عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات هستند و به نوعی همه، عضو شورای عالی سیاستگذاری هستند اما دو حزب مردم سالاری  و حزب اسلامی کار به دلیل انتقاداتی که به این شورا داشتند، کناره گیری کردند. این دو حزب نه اینکه بخواهند به صورت مستقل برنامه انتخاباتی خود را پیگیری کنند اما به صورت موقت از حضور در این شورا خودداری کردند. انتقادات اصلی این دو حزب به نحوه بستن لیست در دوره قبل بوده است.

تاریخچه حزب مجمع ایثارگران

حزب مجمع ایثارگران که در اواخر سال 97، اولین کنگره سراسری خود را در سالروز ورود آزادگان برگزار کرد، پس از نهایی شدن موافقت‌های اولیه در کمیسیون ماده 10 احزاب موفق به اخذ پروانه فعالیت شده و پا به عرصه سیاسی کشور گذاشته و رسما اعلام موجودیت کرده است. حزب مجمع ایثارگران که با تلاش و پیگیری جمعی از ایثارگران اصلاح‌طلب شکل گرفته است و هسته مرکزی هیأت موسس را چهره‌هایی چون: حجت الاسلام محمد پروازی، مهدی کیانی، جواد امام، جواد قدیمی ذاکر، محسن‌ ترکاشوند، محمود مقدم و غلامعلی رجایی راهبری می‌کردند. تلاش آنها برای گرد هم آوردن چهره های ایثارگری بوده است که بتوانند فعالیت‌های خود را در قالب تشکلی سیاسی با ساختار و مرامنامه مشخص دنبال کنند.

جواد امام: تا یکی دو هفته آینده، تکلیف شورای استانها مشخص  می شود/ اصلاح طلبان با برنامه خاصی وارد انتخابات خواهند شد

جواد امام

 

جواد امام، دبیر کل مجمع ایثارگران اصلاح طلب، درباره برنامه های انتخاباتی این حزب به خبرنگار برنا گفت: جریان اصلاحات در حال سازماندهی هستند و هنوز بحث سیاستگذاری و راهبردهایی را که باید برای انتخابات تدوین کنند، نهایی نشده است. آنچه که مسلم است این است که اگر شرایط فراهم باشد اصلاح طلبان در انتخابات شرکت می کنند. به این دلیل تا یکی دو هفته آینده، تکلیف شورای استانها که مشخص شود برنامه ها، سیاستها و راهبردها نیز تعیین می شود و در آن زمان بهتر می توان سخن گفت.  

وی درباره برگزای جلسه مشترک با سایر احزاب نیز بیان کرد: احزاب اصلاح طلب هم در شورای هماهنگی و هم در شورای سیاستگذاری عضو هستند و جلسات مشترکی نیز در این شوراها دارند. قاعدتا اصلاح طلبان با برنامه خاصی وارد انتخابات خواهند شد تا مورد استقبال مردم قرار گیرند. اصولگرایان به دنبال این هستند که همه مشکلات در کشور را به جریان اصلاح طلب منتسب کنند. بنابراین عدم شرکت مردم است که می‌تواند باعث پیروزی اصولگرایان خواهد شد وگرنه مردم مدت ها است که از اصولگراها عبور کرده‌اند.

تاریخچه مختصر حزب اعتماد ملی

حزب اعتماد ملی یکی از احزاب اصلاح طلب فعال در جمهوری اسلامی ایران است. این حزب توسط مهدی کروبی پس از شکست وی در انتخابات ریاست جمهوری ایران (۱۳۸۴) و کناره‌گیری او از دبیرکلی مجمع روحانیون مبارز تأسیس شد. هم‌اکنون پس از برگزاری کنگره در تاریخ 6 مهر 1397 و انتخاب شورای مرکزی جدید، الیاس حضرتی به عنوان قائم مقام دبیر کل انتخاب شد.

گرامی مقدم: امیدواریم کارکرد شورای نگهبان، مشارکت حداکثری باشد/ در مهرماه دومین همایش انتخاباتی خود را برگزار خواهیم کرد

gerami-moghadam-sahamnews3

اسماعیل گرامی مقدم، سخنگوی حزب اعتماد ملی، درباره برنامه انتخاباتی این حزب به خبرنگار برنا گفت: حزب اعتماد ملی سه ماه گذشته، فعالیتهای انتخاباتی خود را در قالب کمیته انتخابات حزب اعتماد ملی شروع کرده است. در 25 مرداد اولین همایش انتخاباتی استانی این حزب برگزار شد و احتمالا در اواسط و اواخر مهرماه نیز، دومین همایش انتخاباتی خود را برگزار خواهیم کرد. ما سازماندهی و شناسایی نیروهای اصلاح طلب را که می خواهند، در انتخابات حضور پیدا کنند و همچنین سوابق و گذشته انتخاباتی آنها که آیا رد صلاحیت شده اند و یا رد صلاحیت نشده اند، مورد بررسی قرار می دهیم. همه امکاناتی که ما در حزب داریم نهایتا در قالب شورای عالی سیاستگذاری که مسئولیت کل انتخابات را برعهده دارد قرار خواهیم داد و در انتخابات حضور پیدا خواهیم کرد.

وی افزود: در شورای عالی سیاستگذاری، حزب اعتماد ملی در همه استانها فعال است و همکاری کامل را با رابطین استانی داشته است. بنابراین تلاش ما این بوده است که حداکثر کمک را به شورای عالی سیاستگذاری ارائه دهیم تا شوراهای استانی ما تشکیل شود. به نظر می رسد که شورای عالی سیاستگذاری تا اواخر مهرماه، اولین همایش استانی خود را برگزار کنند.

وی درباره توجه به تایید و یا رد صلاحیت ها نیز بیان کرد: ما در حال حاضر برای اعلام کاندیداتوری شخصیت های اصلاح طلب فراخوان دادیم. فراخوان ما توسط کمیته انتخابات حزب صورت گرفته است و با توجه به ارتباطی که کمیته مناطق ما با استانها دارد، سه کمیته ما کمیته انتخابات، کمیته مناطق و دفتر سیاسی درگیر انتخابات هستند. این کمیته ها در حال شناسایی، تشویق و ترغیب و فراخوان هستند. کمیته انتخابات در حال سازماندهی است. این ها مجموعه اقداماتی است که احزاب سیاسی در یک طرف قضیه انجام می دهند.

گرامی مقدم افزود: اگر انتخابات را سه رکن اصلی یعنی حاکمیت، مردم و احزاب سیاسی تشکیل دهند، در حال حاضر در موقعیتی هستیم که وظیفه حزبی خود را انجام می دهیم اما وظیف شورای نگهبان، ایجاد بستر لازم برای مشارکت حداکثری است. احزاب سیاسی همه تلاش خود را طی شش ماه گذشته انجام داده ایم تا در انتخابات به مشارکت و سازماندهی فعالان حزبی بپردازیم اما آنچه که در انتخابات مهم است، نقش و کارکرد شورای نگهبان است. شورای نگهبان می تواند کارکرد تحریمی و کارکرد مشارکتی داشته باشد. کارکردتحریمی به این معناست که دست به رد صلاحیت گسترده جریان سیاسی اصلاح طلب مانند دوره های قبل بزند و به خود تحریمی دامن بزند و خود عامل تحریم و دلسرد شدن مردم شود.

این عضو حزب اعتماد ملی ادامه داد: کارکرد دیگر شورای نگهبان، کارکرد حاکمیتی باشد و برای پر رنگ کردن وجهه دموکراتیک نظام تلاش کند و آن این است که با عادلانه رفتار کردن،شرایط رقابتی انتخابات را رقم بزند واصلاح طلبان را به بهانه اصلاح طلب بودن رد صلاحیت نکند و اجاز دهد همه احزاب در انتخابات شرکت کنند و کارکرد مشارکت حداکثری خود را انجام دهد.

نظر شما
پرونده ویژه