نماینده شاهین شهر در مجلس:

بدلیل عملکرد هیات رییسه مجلس را در راس امور نمی‌دانند/ در مجلس با نفاق و ریا مواجه هستیم

۱۳۹۸/۰۷/۰۱ - ۰۵:۰۰:۲۱
کد خبر: ۹۰۱۴۸۲
بدلیل عملکرد هیات رییسه مجلس را در راس امور نمی‌دانند/ در مجلس با نفاق و ریا مواجه هستیم
نماینده شاهین شهر در مجلس گفت: بدلیل عملکرد هیات رییسه مجلس را در راس امور نمی دانند و هر طور که دوست دارند نسبت به آن تاخت و تاز می کنند.

«حسینعلی حاجی دلیگانی»، نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی برنا در خصوص "رای نیاوردن طرح شفافیت آراء در مجلس" بیان کرد: با پدیده‌ای در مجلس مواجه هستیم به عنوان پدیده دورنگی، دو نقشی یا به عبارتی نفاق و همچنین یک پدیده‌ای به عنوان ریا. این دو پدیده در برخی افراد در مجلس متأسفانه وجود دارد و این باعث شده افرادی که می خواهند خود را در جامعه طرفدار شفافیت نشان دهند، طرح را امضا کنند. 

او ادامه داد: در طرح مشترک شفافیت آراء بالغ بر 160 نفر طرح را امضا کردند اما هنگام رأی دادن تنها 59 نفر به فوریتش رأی مثبت دادند، طبیعتا اگر کلیاتش هم مطرح می‌شد شرایطش بهتر از این نبود؛ لذا این پدیده در بین نمایندگان وجود دارد، واقعیتی است که همه باید بپذیرند و برای علاج آن فکر کنند.

او در خصوص رای ندادن اعضای فراکسیون مستقلین گفت: رای ندادند دیگر، به همان دلایلی که ذکر کردم.

او در خصوص بحث مطرح شده مبنی بر اینکه ترس نمایندگان از شفافیت آرا به دلیل تایید صلاحیت هاست، مطرح کرد: این توجیه نادرستی بیش نیست؛ چنین چیزی اصلا متصور نیست بلکه برخی از  همکاران ما فکر می‌کنند اگر در بین بچه‌های جریان انقلابی بخواهند، خودشان را انقلابی نشان بدهند و وقتی مثلا در یک جلسه‌ای مربوط به جریان اصلاح طلب بخواهند خود را اصلاح طلب نشان بدهند، لازمه‌اش این است که موضع مشخصی در مجلس از خودشان جا پا نگذاشته باشند. لذا آن زمان است که اگر جریان انقلابی از آنها سوال کرد بگویند ما با شما همراهیم و اگر جریان اصلاح طلب سوال کرد، بگویند ما هم همراهیم؛ لذا نمی‌خواهند موضع اصلی‌شان روشن شود.

او در خصوص دلایل مخالفت نمایندگان باتوجه به در نظر گرفتن مصونیت نماینده در این طرح گفت: دلیل مخالفت نمایندگان این است که نمی‌خواهند آن چه به آن عمل می‌کنند را کسی بداند و آنچه را هم عمل نمی‌کنند، را نمی خواهند کسی بداند. نمی‌خواهند کسی بداند، سر جلسه دیر آمدند و نمی خواهند بدانند چه رأی ندادند! در چند رأی گیری شرکت نکردند! نمی‌‌خواهند مردم بدانند در این موضوع رأیشان مخالف یا مثبت یا ممتنع بود، نمی‌خواهند آنچه را که توسط خودشان دارد رفتار می‌شود را بقیه بدانند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه بیان کرد: احساس می‌کنند اگر مردم بدانند نماینده چگونه عمل می‌کند ممکن است به آنها در آینده رأی ندهند، در حالیکه تصور اشتباهی است. مردم صداقت و یکرنگی را می‌پسندند. مردم شفاف بودن را می‌پسندند هرچند رأیی که آن نماینده داده در مقابل آن دیدگاهی باشد که مردم انتظارش را دارند.

او در خصوص ترس نمایندگان از محدودیت در این طرح مطرح کرد: اینها تصورشان این است که مثلا اگر فردا بچه‌های نهضت سوادآموزی می‌خواهند کمپینی تشکیل دهند و استخدام شوند یا طرحی در  حمایت از اینها مطرح شود، ممکن است بگویند که اعتقاد ندارند به این طرحی که نهضتی‌ها استخدام شوند. می‌گویند که اگر من رأی منفی بدهم بچه‌های نهضتی جلویم را می‌گیرند و می‌گویند شما چرا رأی منفی دادید، در حالیکه ما معتقدیم شفافیت می‌تواند این ارمغان را بیاورد که نماینده جرات لازم را داشته باشد؛ یعنی از آن چیزی که رأی می‌دهد، دفاع کند. اگر حق این است که به نهضتی‌ها رأی بدهد، این کار را کند و بگوید رأی می‌دهم و اگر حق را در دادن رأی موافق نمی‌داند، مثلا به استخدام این نهضتی‌ها، بیان کند که علی‌رغم همه این توضیحاتی که دادید من به این نتیجه نرسیدم که به نفع کشور است و بنابراین من رأی ندادم و این اشکالی ندارد.

او در خصوص تهمت هایی که نمایندگان گاها نسبت به یکدیگر مطرح می کنند، بیان کرد:  وقتی فضای مجلس این چنین باشد چه توقع از فضای مردم و فضای مجازی. طبیعتا نمایندگان بایستی در چارچوب مسائل انسانی، اخلاقی و اسلامی یکدیگر را نقد کنند و نباید بی جهت تهمتی زده و حرف نادرستی نسبت داده شود. این هم اتفاقا اشکالش از عدم شفافیت است. اگر شفافیت در رفتار نمایندگان باشد که کجا می‌رود و کجا چه ساعتی سر صحن حاضر شده یا در کمیسیون حضور داشته، با چه کسانی نشست و برخواست داشته، همه اینها به شفافیت و شناخت بیشتر کمک می کرد.

او در خصوص تضعیف مجلس و در راس امور ندانستن آن گفت: مجلس به خودی خود این توان بالقوه را داشته و دارد که در رأس امور باشد و باید هم این طور باشد اما اینکه گاها در صدر جدول نیست. به نظر می‌رسد که علتش خود نمایندگان هستند و در حد بیشتری هیئت رئیسه و خصوصا رئیس مجلس وقتی که مجلس بر اساس آنچه که قانون است، رفتار خودش را تنظیم نکند طبیعتا جایگاه خودش را از دست می‌دهد؛ بنابراین این امکان وجود دارد تا از مجلس عبور کنند و این اتفاق می افتد.

او بیان کرد: بدلیل عملکرد هیات رییسه، مجلس را در راس امور نمی دانند و هر طور که دوست دارند نسبت به آن تاخت و تاز می کنند.

او در پاسخ به این سوال که آیا طرح شفافیت آرا دوباره به مجلس خواهد آمد، گفت: طرحی را در گذشته ارایه کرده ایم و هنوز متأسفانه گزارش آن به صحنه علنی نیامده است. امیدواریم با توجه به کارهای کارشناسی که بر روی آن صورت گرفته نتیجه آن در کمیسیون مربوطه، مطرح شود و کمیسیون هم هرچه سریعتر  گزارش را در صحن مجلس ارائه دهد. نوبت قبل فوریت‌های آن رأی نیاورد و به کمیسیون رفت که باید فورا رسیدگی و به مجلس ارائه می‌شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز