رئیس جمهوری ونزوئلا:

مقامات کلمبیا به دنبال ترور من هستند

۱۳۹۸/۰۷/۰۱ - ۰۷:۲۸:۰۲
کد خبر: ۹۰۱۶۰۰
مقامات کلمبیا به دنبال ترور من هستند
رئیس جمهوری ونزوئلا در آستانه سفر به روسیه مدعی شده است که مقامات کلمبیا در پی اجرای پروژه ترور وی هستند و برای این هدف تلاش می‌کنند.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، نیکلاس مادورو که هنوز زمان دقیق سفرش به مسکو رسانه‌ای نشده، با بیان این مطلب به شبکه یک تلویزیون دولتی روسیه گفته است که پارسال چندین بار به جان وی سوء قصد شده است.

وی با بیان اینکه همه سوء قصدها از 13 مرداد توسط کلمبیا و با تایید واشنگتن کلید خورد، اظهار داشت: متاسفم که آنها رو به اقدامات تبهکارانه آورده‌اند و تلاش می‌کنند برای حذف رئیس جمهور مورد حمایت مردم در کاراکاس، مرتکب جنایت شوند.

روابط ونزوئلا و کلمبیا دو همسایه در آمریکای لاتین تیره است با این وجود این روزها روابط بدتر از هر زمانی شده است و کلمبیا بیم دارد که ونزوئلا علیه این کشور دست به اقدام نظامی بزند از این رو دیروز ایوان دوکه مارکز رئیس جمهوری کلمبیا نسبت به هرگونه اقدام نظامی علیه این کشور هشدار داد.

وی به خبرگزاری آسوشیتدپرس (ای.پی) آمریکا گفته است که حتی اگر مادورو به فکر حمله به کلمبیا افتاده باشد، دست به یک حماقت بزرگ زده است.

رئیس جمهوری کلمبیا مادورو را در سنگدلی به اسلوبودان میلوشویچ رئیس جمهوری یوگسلاوی سابق تشبیه کرد و بار دیگر خواستار پایان یافتن حکومت وی در ونزوئلا شد.
مادورو در ادامه مصاحبه با شبکه روسیه یک گفت که ونزوئلا خواهان زندگی در صلح و آرامش است اما افراط گرایان و کرکس ها (جنگ طلبان در آمریکا) در واشنگتن از مدتها پیش کلمبیا را به عنوان پایگاهی برای آغاز مناقشه مسلحانه علیه ونزوئلا انتخاب کرده‌اند اگر چه ما به آنها چنین امکانی را نخواهیم داد.
مادورو گفت: آمریکا در کلمبیا هفت پایگاه نظامی بنا کرده است تا سراسر آمریکای لاتین و در وهله اول ونزوئلا را تهدید کند.
گفتنی است، از کرملین خبر می رسد که مسکو در حال تهیه مقدمات سفر مادورو برای نشان دادن جایگاه محکم وی به عنوان رئیس جمهور مشروع ونزوئلا در نزد جهانیان است.

چند روز پیش سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به تدارک مقدمات سفر مادورو به مسکو گفت: هدف ما گسترش روزافزون روابط مسکو و کاراکاس و تایید جایگاه قانونی رئیس جمهوری ونزوئلا از سوی روسیه است ضمن اینکه در این سفر چندین توافقنامه مهم هم امضا خواهد شد.

ونزوئلا کشوری غنی از لحاظ معدن و مواد معدنی درجهان به حساب می‌آید که اقتصاد آن به شدت وابسته به نفت و گاز است.

این کشور همواره یکی از بزرگترین تولیدکنندگان بوکسیت، زغال سنگ، فولاد، آلومینیوم، طلا، الماس و دیگر مواد معدنی جهان بوده، ضمن اینکه دارنده یکی از بزرگترین ذخایر نفت و گاز جهان است.

تورم این کشور به حدی در سال 2018 میلادی بالا رفت که محاسبه دقیق آن ناممکن شد و بولیوار واحد پول این کشور را فاقد هرگونه ارزش کرد.

بحران در ونزوئلا از سوم بهمن ماه پارسال تشدید شد چرا که خوان گوایدو رئیس مجلس در خیابان‌های کاراکاس خود را رئیس جمهور خواند و دولت آمریکا نیز در کمتر از نیم ساعت او را به عنوان رئیس جمهور خودخوانده به رسمیت شناخت و خواستار سرنگونی مادورو شد.
مادورو که تا امروز به دلیل حمایت ارتش و مردم طرفدار خود بر سر قدرت باقی مانده است همواره اعلام کرده که از استقلال کشورش در مقابل دخالت‌های آمریکا برخلاف منشور سازمان ملل متحد دفاع خواهد کرد.
وضعیت در ونزوئلا از آن جهت با آینده‌ای مبهم مواجه شده است که هر دو طرف ماجرا طرفداران قابل توجه‌ای دارند و هر از چند گاهی طرفداران خود را به خیابان‌ها می‌کشند و به قدرت نمایی می‌پردازند ضمن اینکه نبروهای مسلح همچنان پشت مادورو ایستاده است.
ادامه این روند باعث شده است که پای قدرت‌های جهانی به اختلافات داخلی در ونزوئلا کشیده شود ضمن اینکه کشورهای همسایه ونزوئلا نیز دیدگاه‌های متفاوتی در خصوص آینده این همسایه دارند.
روسیه، ایران، چین، کوبا، ترکیه و دیگر کشورهایی که دیدگاه مستقلی نسبت به واشنگتن دارند، معتقدند که آمریکا با مداخله در امور داخلی ونزوئلا عملا منشور سازمان ملل متحد مبنی بر عدم دخالت در امور داخلی کشورها را زیر پا می‌گذارد و نمی‌گذارد مردم ونزوئلا در خصوص کشورشان تصمیم گیری کنند.

در طرف مقابل آمریکا و متحدان سنتی این کشور قرار دارند که از کودتای مخالفان علیه دولت قانونی در کاراکاس حمایت می کنند و خواستار کنار رفتن نیکلاس مادورو و به قدرت رسیدن گروه‌هایی فرمانبردار در این کشور هستند.

نظر شما