سخنگوی دولت:

رییس جمهور تصور آمریکا برای خاموش کردن صدای ایرانیان را نابود خواهد کرد/ نمی‌توانند ایران را بر پایه ائتلاف‌ها محدود کنند

۱۳۹۸/۰۷/۰۱ - ۱۱:۰۵:۴۰
کد خبر: ۹۰۱۷۸۲
رییس جمهور تصور آمریکا برای خاموش کردن صدای ایرانیان را نابود خواهد کرد/ نمی‌توانند ایران را بر پایه ائتلاف‌ها محدود کنند
سخنگوی دولت با اشاره به سفر روحانی به نیویورک گفت: رییس جمهور در این سفر قادر خواهد بود تصور امریکا، برای خاموش کردن صدای ایران، را نابود کند و صدای ایران را طنین انداز خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، «علی ربیعی»، سخنگوی دولت، در نشست خبری در جمع خبرنگاران گفت: امروز دولت دفاع مقدس خود را در دو جبهه تعریف می کند، اول دفاع در برابر رفتارهای ظالمانه آمریکا و از یک سوی دیگر، دفاع در برابر هر نوع تجاوزی که صورت می گیرد که پیشگیری از آنها، از سمتی هم دفاع از حقوق و کرامت های انسانی محسوب می شود. هر سال دفاع مقدس بهانه ای برای مرور بر ارزشی هایی است که بالاترین سرمایه اجتماعی است. در تاریخ ایران جنگی رخ داد که یک وجب از خاک خود را دست ندادیم، آغاز گر هیچ‌ جنگی نبودیم و از سلاح های نامتعارف هم استفاده نکردیم. کشورهای منطقه بدانند امروز در کنار برادران‌ مسلمان عراقی خود هستیم‌ و به انها در برابر داعش کمک کردیم.

او خطاب به برخی کشورها گفت: نمی توانید ایران را بر پایه ائتلاف ها محدود کنید.

ربیعی بیان کرد: سفر رییس جمهور به نیویورک امروز آغاز شد. رییس جمهور زبان‌ گویای مطالبات ایران در این سفر خواهد بود. رییس جمهور در انجام این سفر تردید داشت اما در جلسات متعدد با همفکری دوستان این سفر انجام شد و دلیل آن هم برای احقاق حقوق ملت ایران و رساندن پیام ایران به دنیا است. رفتار غیر منطقی امریکا این سفر را با مشکل مواجهه کرد اما رییس جمهور در این سفر قادر خواهد بود تصور امریکا، برای خاموش کردن صدای ایران، را نابود کند و صدای ایران را طنین انداز خواهد کرد. از مقرر سازمان ملل منافع ایران مطرح خواهد شد. این سفر منطق ایران در برابر بی منطق واشنگتن را به تصویر می کشد. ایالت متحده امریکا برخلاف تصورش تنها تر از همیشه است و ایران چه در میان سران‌ کشور های اروپا و چه در سایر کشورها تنها نیست. جبهه ضد ایرانی هر روز ناکام‌تر شده هرچند به تحریم ها افزوده می شود اما مقاومت ما رو به جلو است.

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی در ارتباط با آزادسازی نفتکش انگلیسی گفت: سازمان بنادر ما اعلام کردند کار حقوقی این نفتکش به پایان رسید. زمینه آزادی نفتکش فراهم شده و می توان حرکت کند، روال اداری اش انجام شده است.

ربیعی با بیان اینکه سازمان ملل متحد باعث شد آمریکا مشکلی که برای صدور ویزای مقامات ایرانی ایجاد کرده بود را حل کند، گفت: آمریکا امپراطوری رسانه‌ای قوی‌ای دارد و تلاش کرده تا ایرانیان کمتر در خاک کشورش صحبت کنند. تاخیر ایجاد شده در صدور ویزا برای هیأت ایرانی، اقدامی غیرقانونی بود که موجب  شد هیأت ایرانی که به نیویورک سفر می‌کنند، کوچک شود. سازمان ملل متحد خواست تا کشور آمریکا مشکل صدور ویزا را حل کند.

ربیعی در خصوص توییت گزارشگر سی ان ان مبنی بر شرایط مذاکره ایران و آمریکا تحت عنوان دیدار روسای جمهور دو کشور بیان کرد: ایران از مدت ها قبل موضع اش مشخص بود که با متوقف کردن تحریم ها و بازگشت آمریکا به شرایط هسته ای، راه برای گفتگو باز خواهد شد. تعارضی در دیدگاه های مختلف در زمینه دیدار با آمریکا نداریم. اظهاراتی که ظریف در نیویورک داشته در چارچوب مشخص بوده است.

ربیعی درباره ممانعت از ورود ۱۲ دانشجوی ایرانی به کشور آمریکا و لغو ویزای آنها گفت:  این مشکل از طریق دفتر حافظ منافع ایران در حال پیگیری است؛ این دانشجویان نه سابقه سیاسی دارند و نه رشته تحصیلی آنها رشته خاصی است که مورد سوءظن قرار بگیرد. آمریکایی‌ها با زورگویی این تصمیمات را می‌گیرند و ما هم حل این مشکلات را دنبال می کنیم البته جامعه مدنی ایران نیز باید نسبت به این اقدامات زورگویانه آمریکا واکنش مناسب نشان دهد.

ربیعی در خصوص اقدامی که اخیرا شاهدش بودیم مبنی بر فروش صندلی های دانشگاه ها مطرح کرد: از طریق سازمان سنجش فردی اینچنین وارد دانشگاه نشده است. طبق مطالعه ای که من داشتم و 5 سال اخیر را مورد بررسی قرار دادم فقط یک مورد خلاف صورت گرفته که حراست در همان ابتدا جلوی آنها را گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه سازمان سنجش کشور سازمان امینی است، گفت: بعد از تحریم مشکلاتی برای ارسال ارز دانشجویان مقیم خارج از کشور صورت گرفت. حدود 10 هزار پرونده در همین موضوع به وزارت بهداشت ارسال شد که حدود سه هزار پرونده در همان ابتدا رد شد به این دلیل که مدارک دارای نقص بوده است.

سخنگوی دولت افزود: بحثی که در ادامه مطرح شد این بود که حداقل 36 واحد باید در خارج از کشور را گذرانده باشند تا شرایط آنها برای بازگشت به کشور فراهم شود ولی وقتی از آنها صنعت سازی کردند و در نهایت تعدادی دیگری هم به بدین ترتیب از رده خارج شدند. دختر خانمی که اخیرا موضوعش در شبکه های مجازی مطرح شد نه لیست نمره داشته و نه امتحانی داده و اصل موضوع سوء استفاده کردن شرکت های کنکوری برای تبلیغاتشان بوده است.

ربیعی در خصوص اعتراض کارگران هپکو بیان کرد: مشکل امروز هپکو مشکل در تولید آن است که باید نوسازی در این خصوص صورت گیرد. اما مسأله دوم خصوصی سازی است. افرادی که مدیریت این نهاد را برعهده گرفتند نتوانستند مسئولیت خود را به خوبی ایفا کنند. یکی از بانک ها مکلف شد حقوق عقب  افتاده کارگران هپکو را پرداخت کند به توصیه رییس جمهور کنسرسیومی تشکیل شد با ورود این کنسرسیوم هم تولید تضمین می شود و هم آرامش در شرکت هپکو برقرار خواهد شد.

طبق آخرین خبری که به من رسیده بود آقای روغنی مدیریت این شرکت را بر عهده گرفته است.

وی اظهار داشت: رئیس جمهوری وعده کرده اند پس از بازگشت از سفر مقر سازمان ملل متحد در وزارتخانه آموزش و پرورش حضور خواهند داشت و در جلسه با شورای معاونان این وزارتخانه مجموعه برنامه های دولت را تببین و مشکلات را در همان جلسه بررسی می کنند.

ربیعی گفت: در جلسه روز گذشته دولت نسبت یک به ۲۵ برای سهم استخدام های آینده معلمان، مورد بحث و بررسی قرار گرفت و همچنین در مورد چگونگی و شیوه استخدام افرادی که در حال فعالیت در این وزارتخانه هستند در آینده نزدیک تصمیم گیری خواهد شد.

سخنگوی دولت درباره ارائه طرح «ابتکار صلح هرمز» از سوی رئیس جمهوری، به اعمال تحریم های آمریکا بر ضد ملت ایران و سیاست‌های منطقه ای جدیدی ترامپ اشاره کرد و گفت: سابقه نداشته است که دولتی برای رای جمع کردن اعلام کند که من کشوری را اشغال می کنم یا اضافه می کنم، اما اکنون این مساله در منطق اتفاق افتاده است؛ نتانیاهو در انتخاب اخیر این موضوع را مطرح کرد که شگرد انتخاباتی عجیبی بود.

ربیعی بیان کرد: برخی از کشورهای منطقه تحت فشار آمریکا و اشتباه محاسباتی خود وارد ائتلاف های جدیدی شده اند و منابع مایل خود را از دست داده اند هم نا امنی های زیادی را در منطقه ایجاد کرده اند، ما امروز در منطقه ای زندگی می کنیم که افراد زیادی هر روز در آن کشته می شود.

ربیعی گفت: جمهوری اسلامی ایران به افزایش تخریب و تعمیق عقب ماندگی جوامع در منطقه که هر روز  هم در حال افزایش است نمی تواند بی اعتنا باشد بلکه در این زمینه بن بست شکن بوده است.

او در پاسخ به سوال خبرنگار برنا در خصوص نظر دولت مبنی بر تغییرات ایجاد شده در لایحه تأمین امنیت زنان گفت: اول باید از قوه قضاییه برای ارسال این لایحه تشکر کنم. متن این لایحه توسط دولت تنظیم شد و برای بررسی بحث جرایم آن به قوه قضاییه ارسال شد. تغییراتی که در لایحه رخ داده در ملاحظات دولت بررسی خواهد شد اما دولت در بحث قضایی آن ورود نمی کند.

ربیعی در خصوص راهبرد دولت برای تحریم های آمریکا گفت: کشور ما در خصوص موضوعاتی مثل مذاکره نظر خود را بیان کرده است اما گاهی به طور بی انصافانه قضاوت هایی در خصوص دولت شکل می گیرد و دولت را به سازش کاری محکوم می کند. امروز کسی ایران را مقصر نمی داند. روی کار آمدن ترامپ نه تنها برای ایران بلکه برای کل جهان غیر قابل پیش بینی است. ایران برای ایجاد صلح در منطقه طرحی را به سازمان ملل ارائه خواهد کرد.

او در خصوص همکاری ایران و سایر کشورها برای مبادله دلار گفت: ایران با روس ها مبادلات خوبی داشته و سوئیفت های دو طرفه ایجاد کرده و ایران می تواند در برابر کالا، نفت دهد و در برابر صادرات خود واردات هم داشته باشد و مبادلات بدون استفاده از دلار هم پیش بینی شده است.

سخنگوی دولت ادامه داد: ممکن است در آینده نه چندان دور کشورهای اوراسیا را هم در روند کاری که با روس ها می کنیم به آن اضافه کنیم. این سیاست ما است که در این دوران به جد دنبال خواهیم کرد. شاید در آینده هم که تحریم نداشتیم این سیاست قابل قبولی باشد که آن را دنبال کنیم.

سخنگوی دولت درخصوص این که شرکت هپکو تولیداتی داشت اما شرکت های دولتی از محصولات این شرکت خریداری نمی کردند و اقلام مورد نیاز خود را وارد می کردند که این کار به تولیدت هپکو آسیب رساند، دولت چه تدابیری دارد که این اتفاق برای شرکت های دیگر نیفتند گفت: برای اولین بار نمایشگاه اجناس وارداتی و ساخت داخل گذاشتیم که هیچ دولتی به اعتقاد من چنین نمایشگاهی برگزار نکرد. بسیاری از موارد را به شرکت های دانش بنیان واگذار کردیم و سفارش می دهیم.

سخنگوی دولت مطرح کرد: در ۶ سالی که من در دولت بودم حتی برای آمبولانس های مجهز و پیشرفته ای که وزارت بهداشت نیاز داشت اول مهندس نعمت زاده مکلف می شد که ساخت داخلی آن را بررسی کند و بعد از اعلام نظر از خارج وارد می شد که این سیاست ما در همه زمینه ها بوده است. این اتفاق در هپکو به مرور سالها رخ داده است و الان هم سیاستی که اتخاذ کردیم کالایی که مورد نیاز داخل است تولید می کند.

سخنگوی دولت در خصوص روند حذف  یارانه دهک های بالا مطرح کرد: در این خصوص سخنگویی تعیین کردیم که قرار بود در تلویزیون گفت و گویی در این زمینه داشته باشد. این نگرانی ایجاد نکنیم که با حذف یارانه می خواهیم زندگی ۳۰ میلیون ایرانی را دستخوش نگرانی کنیم. این یارانه فقط به افرادی که با مدلی که پیش بینی شده محدود می شود. من قبلا هم اعلام کردم این انتخاب به صدک رسیده است یعنی صدکی دارد صورت می گیرد، ۲۰۰ هزار خانوار یک انتخاب صدکی بوده است و در ماه های آینده هم به این صورت خواهد بود و فقط هم برای ثروتمندان است.

او درخصوص قرار گرفتن دستمزد و حقوق مدیران در سامانه تا پایان شهریور گفت: در این سامانه بیش از ۸۵ درصد بارگذاری کرده اند. بعضی شرکت های دولتی مانده بود که من اطلاعی ندارم که تا پایان شهریور انجام می شود یاخیر. ولی یکی از موضوعاتی است که مدام سازمان استخدامی همواره آن را پیگیری می کند. دولت کار خود را دائم پیگیری می کند و آن چه که من یادم است مشکل در بعضی قوا و نهادهای دیگر هم بود که در حال دنبال شدن است چرا که این حکم عمومیت دارد. دولت قطعا در سامانه ای که متعلق هم به وزارت اقتصاد است و هم سازمان اداری استخدامی دستمزد حقوق بارگذاری شده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز