تحلیلگر مسائل بین‌الملل:

عربستان با عضویت در شورای حکام به دنبال بهبود چهره بین‌المللی و سهم منطقه‌ای است/ عربستان بدنبال احداث تاسیسات هسته‌ای است/ شورای حکام نباید سیاسی شود

۱۳۹۸/۰۷/۰۲ - ۱۱:۱۸:۳۴
کد خبر: ۹۰۱۹۵۳
عربستان با عضویت در شورای حکام به دنبال بهبود چهره بین‌المللی و سهم منطقه‌ای است/ عربستان بدنبال احداث تاسیسات هسته‌ای است/ شورای حکام نباید سیاسی شود
تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت: عربستان با عضویت در شورای حکام به دنبال بهبود چهره بین‌المللی و سهم منطقه‌ای خود است.

«نصرت‌الله تاجیک»، تحلیلگر مسائل بین‌الملل، درباره عضویت عربستان در شورای حکام و ابعاد آن، به خبرنگار سیاسی برنا گفت: یک شورای 35 نفره، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را  اداره می‌کند و 20 عضو آن با سهمیه منطقه‌ای اما از سوی مجمع عمومی انتخاب می شوند. به عبارت دیگر این اقدام روتین است. باید این موضوع را مورد بررسی قرار داد که این انتخاب چه بستر و زمینه‌هایی دارد. وظیفه اصلی شورای حکام، تعیین سیاست های آژانس و ارائه توصیه درباره فعالیت های آن و بودجه آن است؛ اینها سه وظیفه اصلی شورای حکام است اما از آنجایی که یکی از موضوعات اصلی منطقه و روابط بین المللی، مسئله برجام و فعالیت های هسته ایران بوده بنابراین ایران نسبت به این گونه مسائل، حساس است.

وی افزود: پس از مرگ آمانو، آژانس تا حدودی برای انتخاب مدیرکل جدید درگیر است و ما باید با تغییر اوضاع و تحلیل آن به اقدامات عربستان حساس باشیم. باید این موضوع را در نظر گرفت که عربستان چند سالی است به دنبال احداث تاسیسات هسته ای برای تولید برق و انرژی است و اخیرا نیز مناقصه ای را برای یک مجموعه جدید اعلام کرده که 5 کشور در این مناقصه شرکت کردند.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم از منظر سیاسی به این عضویت بنگریم، سعودی ها چندسالی است که پس از شروع دوره ملک سلمان و تغییر و تحولاتی که در داخل عربستان رخ داده و همچنین گسل‌هایی که جامعه سعودی بر روی آن قرار دارد، به ویژه جنگ قدرت، بحران جانشینی و مطالبات زنان، جوانان و غیره اقداماتی را برای بهبود چهره خود انجام می دهند. هزینه های هنگفتی را تقبل کرده اند تا بتوانند در دنیای غرب، چهره‌ مطلوب از سیاست ها و اقدامات خود به افکار عمومی ارائه کنند.

تاجیک بیان کرد: درباره فعالیت های منطقه‌ای و بین‌المللی، به نوعی بزک چهره عربستان و ارائه چهره مطلوب‌تر به دنیا، از مهمترین استراتژی هایی است که محمد بن سلمان آن را دنبال می کند زیرا پس از ماجرای جمال خاشقچی، به سیاست های عربستان لطمه وارد شد. در مجموع سعودی ها به دنبال حل مسئله خاشقجی بودند همچنین تلاش دارند روند بین المللی کردن چهره عربستان را ادامه دهند. یکی از مهمترین اقدامات آنها برای تلاش برای ورود به شورای حکام، تلاش برای پذیرش در گروه 20 به عنوان یک کشور دارای اقتصاد برتر بوده و اینکه بعد از شرکت در اجلاس اوکازای ژاپن، اجلاس بعدی را در ریاض برگزار کنند.

تاجیک اظهار کرد: سلسله تحولات در کنار تلاش برای بهبود چهره، باعث شد که سعودی ها تلاش کنند در هر یک از مجامع بین المللی با تامین مالی و خرج پول بتوانند در چنین مجامعی به هدف خود دست پیدا کنند. طبیعی است هم مدیرکل و هم شورای حکام می توانند نقش مثبت و یا منفی در این سازمان به ویژه در مسئله برجام و فعالیت های هسته ایران داشته باشند اما چون شورای حکام یک سازمان تخصصی بوده، طبیعی است که کمتر باید به مسائل سیاسی بپردازد و یا آلوده نشود؛ چرا که این سیاسی نشدن، به بقای شورای حکام، کمک بیشتری می کند. در انتخاب مدیر کل تلاش داشتند که از یک سری کاندیداهای خاص حمایت کنند. بنابراین این انتخاب یک انتخاب براساس سهمیه منطقه ای و ثانیا تلاشی برای بهبود چهره عربستان است تا این کشور بتواند، مشکلات داخلی و بین المللی به ویژه جنگ یمن را ثبات بخشد.

نظر شما