دبیر اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی ایران:

یک میدان نفتی و یک تلمبه‌خور در آرامکو کمتر آسیب‌ دیده است/ بازار نفت عربستان تعطیل نخواهد شد

۱۳۹۸/۰۷/۰۳ - ۰۵:۳۷:۰۱
کد خبر: ۹۰۲۵۶۵
یک میدان نفتی و یک تلمبه‌خور در آرامکو کمتر آسیب‌ دیده است/ بازار نفت عربستان تعطیل نخواهد شد
حسینی گفت: یک میدان نفتی و یک تلمبه‌خور در آرامکو کمتر آسیب‌دیده، احتمالا به این دلیل است که می‌گویند آرامکو به بازار بر می‌گردد.

«سیدحمید حسینی»، دبیر اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی ایران، در گفتگو با خبرنگار برنا، ادعای سعودی‌ها مبنی بر بازسازی و راه‌اندازی آرامکو تا هفته آینده را تحلیل کرد و اظهار داشت: سعودی‌ها با ابهام صحبت می‌کنند، وزیر انرژی عربستان گفته بود به زودی به تولید قبل برمی‌گردیم اما آرامکو تردید و اعلام کرده بود این بازسازی ماه‌ها طول خواهد کشید.

وی افزود: یک میدان نفتی و یک تلمبه‌خور در آرامکو کمتر آسیب‌ دیده، احتمالا به این دلیل است که می‌گویند آرامکو به بازار بر می‌گردد.

دبیر اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی ایران بازسازی این تاسیسات را زمان‌بر دانست و گفت: اما شواهد نشان می‌دهد، بازسازی تاسیساتی که موشک به آن اصابت کرده و آسیب جدی دیده است، زمانبر خواهد بود. بعید می‌دانم به این سرعت بتوانند بازسازی را انجام دهند. حداقل 2 یا 3 ماه طول خواهد کشید؛ به همین دلیل سعودی‌ها به عراق مراجعه کرده و خواستار خرید نفت عراق شده‌اند.

وی تصریح کرد: عربستان ذخایری دارد و می‌تواند از ذخایرش استفاده کند، ضمن اینکه به احتمال زیاد، فروش نفت به مشتریانش را کاهش می‌دهد اما بازار نفتش را تعطیل نمی‌کند.

حسینی در توصیف ساختار آرامکو گفت: دو پالایشگاه و تلمبه خانه پنج میلیونی و دو میلیونی در این مرکز بوده و ظاهرا تلمبه خانه پنج میلیونی آسیب جدی دیده است و تلمبه‌خانه دومیلیونی، در زمان کوتاه‌تری قابل بازسازی خواهد بود.

دبیر اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی ایران با بیان اینکه آرامکو بزرگ‌ترین حوزه صادراتی عربستان است، بیان کرد: عربستان حدود یازده میلیون بشکه نفت تولید می‌کند، سه و نیم میلیون مصرف داخلی دارد و حدود هفت و نیم میلیون را صادر می‌کند و این حوزه بزرگ‌ترین حوزه‌ای بوده که نفت ترش به آن می‌آمده و بعد شیرین‌سازی و برای صادرات استفاده می‌شده است.

حسینی دو استراتژی سعودی‌ها در برخورد با این واقعه را تحلیل کرد و گفت: سعودی‌ها در ابتدا تلاش کردند که اروپا و آمریکا را علیه ایران تحریک کنند و بگویند که اتفاق وحشتناکی رخ داده و بازار جهانی نفت دچار مشکل می‌شود، بعد که عکس‌العمل جدی ندیدند به این فکر افتادند که این عملیات را کم‌اهمیت جلوه دهند، بنابراین استراتژی خود را عوض کردند، به این صورت که تظاهر می‌کنند عملیات خیلی مهم نبوده و خسارات به سرعت جبران می‌شود و به زودی به بازار جهانی نفت برمی‌گردند.

وی در پایان تاکید کرد: هیچکدام از این دو استراتژی جواب نداد؛ استراتژی دوم هم نمی‌تواند روی بازار نفت اثر بگذارد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز