۲۴ ساعت فراموش نشدنی؛

روزی تاریخی در نیویورک با رکوردزنی عزتمندانه روحانی

۱۳۹۸/۰۷/۰۳ - ۱۴:۳۷:۲۸
کد خبر: ۹۰۲۹۴۷
روزی تاریخی در نیویورک با رکوردزنی عزتمندانه روحانی
هفتمین سفر حسن روحانی به یک روز باشکوه و عزتمندانه برای جمهوری اسلامی ایران تبدیل شد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، تلاش ترامپ برای شنیده نشدن صدای حسن روحانی در نیویورک جواب نداد و یک روزنامه آمریکایی دیروز نوشت: "همه رسانه های آمریکا از روحانی حرف می زنند".

اقامتگاه حسن روحانی در همان 24 ساعت نخست حضور او در نیویورک، به قدری شلوغ باشد که شاید دیگر این اتفاق در تاریخ هتل میلینیوم، اقامتگاه روحانی تکرار نشود. روحانی رسیده و نرسیده، میزبان نخست وزیر پاکستان بود، کشوری که در منطقه صاحب نقش مهمی است و از اعضای مهم باشگاه هسته ای جهان محسوب می شود. عمران خان، نخست وزیر پاکستان از طرف دونالد ترامپ و بن سلمان ماموریت داشت با روحانی حرف بزند اگرچه ترامپ طبق معمول این ماموریت را تکذیب کرد!

دیدارهای روحانی در نیویورک

امانوئل مکرون که در چند ماه گذشته چندین بار تلفنی با حسن روحانی حرف زده بود، دومین میهمان اقامتگاه حسن روحانی بود، این دیدار البته با اعتراض سخت روحانی نسبت به بیانیه تروئیکای اروپایی در مورد موضوع بمباران آرامکو بود. طرفین البته در مورد برجام و حفظ آن مذاکره کردند، رئیس جمهور فرانسه تلاش می کند تا برجام حفظ شود اما به نظر می رسد او و شرکای اروپایی‌اش بیش از اندازه متکی به قدرت آمریکا هستند به همین دلیل تا حالا تلاش هایش چندان ثمری نداشته است.

دیدارهای روحانی در نیویورک

آبه شینزو، نخست وزیر ژاپن هم مثل مکرون تلاش زیادی می کند تا برجام حفظ شود، به همین دلیل هم بود که وقتی به عنوان سومین میهمان در اقامتگاه حسن روحانی حاضر شد، رئیس جمهور کشورمان از این تلاش ها تقدیر کرد. طرفین در این دیدار به گسترش روابط اقتصادی فیمابین تاکید کردند و در مورد امنیت منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز به بحث و تبادل نظر پرداختند.

دیدارهای روحانی در نیویورک

این سفر روحانی به نیویورک اولین هم داشت، اولین دیدار صدراعظم آلمان با  رئیس جمهور ایران. آنگلا مرکل بدون برنامه ریزی قبلی به دیدار حسن روحانی آمد تا مذاکره جدی در مورد برجام داشته باشند، روحانی در این دیدار هم اعتراض تندی به بیانیه تروئیکای اروپا علیه ایران کرد. سپس طرفین در مورد راهکارهای حفظ برجام، اینستکس و کاهش تنش در منطقه بحث کردند.

دیدارهای روحانی در نیویورک

پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا پنجمین میهمان رئیس جمهور بود، او به محض دیدن حسن روحانی با تقدیر از پیشنهاد "صلح برای هرمز" به روحانی گفت: "همه شما را به عنوان مرد صلح می شناسند". طرفین در این دیدار بر گسترش روابط دو جانبه و راهکارهای حفظ برجام صحبت کردند.

دیدارهای روحانی در نیویورک

رئیس جمهور دموکرات ترین کشور جهان و حافظ منافع آمریکا در ایران هم به اقامتگاه روحانی آمد تا با او دیدار کند. "اولی ماورر"، رئیس جمهور سوئیس در این دیدار به روحانی گفت که مشتاق شنیدن طرح او برای صلح در تنگه هرمز است.

دیدارهای روحانی در نیویورک

هفتمین میهمان دیروز روحانی، نخست وزیر سوئد بود، روحانی در این دیدار عمل کردن اروپا به حفظ تعهدات برجامی را متذکر شد و نخست وزیر سوئد گفت که این کشور یکی از حامیان اینستکس بوده است و به دنبال راه‌هایی عملی برای عملیاتی کردن هرچه سریع تر این سازوکار مالی است.

دیدارهای روحانی در نیویورک

هنوز چند دقیقه ای از دیدار روحانی و نخست وزیر سوئد نگذشته بود که امانوئل مکرون برای دومین بار به دیدار روحانی آمد. او مستقیما از دیدار با دونالد ترامپ به هتل میلینیوم آمده بود تا روحانی را در جریان مذاکراتش با رئیس جمهور آمریکا قرار دهد.

روحانی، مکرون و جانسون

دقایق پایانی مذاکره مکرون و روحانی همراه بود با حضور بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس. دقایقی این سه نفر در مورد برجام مذاکره کردند و پس از پایان این مذاکره کوتاه، مکرون رفت و روحانی و جانسون به مذاکره دو نفره پرداختند. بازهم روحانی به بیانیه تروئیکای روحانی اعتراض کرد و آن را مخرب خواند. ظرفیت در مورد برجام، راه های حفظ آن و امنیت منطقه صحبت کرد و سپس بوریس جانسون روحانی را به لندن دعوت کرد تا بیشتر در این موارد با هم صحبت کنند.

دیدارهای روحانی در نیویورک

البته این همه برنامه های 24 ساعت اول روحانی نبود، رئیس جمهور کشورمان صبح دیروز به وقت آمریکا، با سردبیران و روزنامه نگاران ارشد آمریکایی نشستی برگزار کرده و در بین دیدارهایش هم با کانال فاکس نیوز، مهم‌ترین رسانه حامی ترامپ به گفتگو نشست و سیاست های ترامپ و آمریکا را زیر سوال برد.

مصاحبه روحانی با فاکس نیوز

اولین روز حضور روحانی در نیویورک علیرغم همه تلاش های دونالد ترامپ برای محدودیت او، روز باشکوه و عزتمندانه ای برای کشورمان بود. 10 برنامه جدی در اولین روز نشان می دهد دیپلماسی ایران مقتدرانه به پیش می رود و صدای روحانی در عرصه بین المللی بلند و غراست.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز