یک کارشناس مسائل خاورمیانه:

جهان تنها به اروپا و آمریکا محدود نمی‌شود/ آمریکا‌یی‌ها نقش پلیس بد و اروپایی‌ها نقش پلیس خوب را ایفا می‌کنند

۱۳۹۸/۰۷/۰۸ - ۱۱:۲۱:۴۷
کد خبر: ۹۰۴۷۰۴
جهان تنها به اروپا و آمریکا محدود نمی‌شود/ آمریکا‌یی‌ها نقش پلیس بد و اروپایی‌ها نقش پلیس خوب را ایفا می‌کنند
یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: جمهوری اسلامی ایران برای همه مسائل برنامه‌ریزی کرده و همه احتمالات را در نظر گرفته، جهان تنها به اروپا و آمریکا محدود نمی‌شود، کشور‌های دیگری هستند که با ایران رابطه استراتژیک دارند.

«حسن هانی‌زاده»، کارشناس مسائل خاورمیانه، در رابطه با تهدید اروپا، مبنی بر خروج از برجام در صورت برداشتن گام بعدی کاهش تعهدات هسته‌ای از سوی ایران، به خبرنگار سیاسی برنا گفت: اروپا عملا از برجام خارج شده زیرا به هیچ یک از تعهدات خود عمل نکرده است و تنها انتظار دارد ایران به تعهدات خودش عمل کند؛ بدون اینکه اتحادیه اروپا گامی برای اجرایی کردن تعهدات یازده‌گانه خود بردارد. این یک جفای بزرگ و نوعی بازی بسیار  پیچیده‌ ای است که اروپایی‌ها همسو با آمریکا اتخاذ کرده‌اند.

وی با تاکید بر هماهنگی سیاسی میان آمریکا و اروپا بیان کرد: در واقع آمریکا‌یی‌ها نقش پلیس بد و اروپایی‌ها نقش پلیس خوب را ایفا می‌کنند و این نشان می‌دهد یک نوع هماهنگی و همسویی بین اروپایی‌ها و آمریکا وجود دارد که سعی می‌کنند از توافق‌نامه برجام به عنوان ابزار فشار علیه ایران استفاده کنند. لذا تا زمانی که اروپایی‌ها به تعهدات خود عمل نکنند، ایران قطعا گام‌های مهم‌تری برای انجام تعهدات خود برخواهد داشت.

این کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: طبق گزارش‌‌های چهارده‌گانه آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای، ایران تاکنون به تمام تعهداتش عمل کرده اما اروپایی‌ها هیچگونه اقدامی انجام ندادند و این نشان می‌دهد اروپایی‌ها در حقیقت نگاه دوگانه‌ای به توافق‌نامه برجام دارند.

وی خروج اروپا از برجام را بی‌اثر دانست و اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران برای همه مسائل برنامه‌ریزی کرده و همه احتمالات را در نظر گرفته، جهان تنها به اروپا و آمریکا محدود نمی‌شود، کشور‌های دیگری هستند که با ایران رابطه استراتژیک دارند. چین، روسیه، هند و بسیاری از کشورهای منطقه، با ایران مراودات اقتصادی دارند که با وجود اینها ایران می‌تواند تحریم‌ها را کاهش بدهد و اثرات آن را خنثی کند.

هانی‌زاده مقاومت ایران برابر تحریم‌ها را ارزشمند دانست و گفت: مهم‌ترین پیامی که حوادث اخیر و خروج آمریکا از برجام برای جهانیان داشت، این است که آمریکا به تعهدات خودش عمل نمی‌کند و تحریم‌هایی هم که اعلام کرده، ایران را فلج نکرده؛ یعنی بحث اینجاست که اگر آمریکا این تحریم‌ها را ادامه بدهد قطعا ایران برای هر موضوعی ساز و کاری دارد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در پایان گفت: ایران الان به یک الگوی برای کشورهای مختلف جهان تبدیل و آمریکا منزوی شده است. این کشور همه ابزارهای فشار را به کار گرفت ولی با  شکست مواجه شد. اروپا هم فشارها را به موازات آمریکا علیه ایران تشدید کرد، چه سیاسی، چه مالی و چه اقتصادی؛ اما ایران همچنان به راه خود ادامه داد و به عنوان یک قدرت جدید در جهان قد علم کرده به طوری که آمریکایی‌ها برابر این قدرت دچار نوعی دستپاچگی شده‌اند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز