با موافقت نمایندگان صورت گرفت؛

تصویب یک فوریت لایحه حذف ۴صفر از پول ملی

۱۳۹۸/۰۷/۰۷ - ۱۴:۳۷:۰۹
کد خبر: ۹۰۴۷۲۰
تصویب یک فوریت لایحه حذف ۴صفر از پول ملی
نمایندگان مجلس با بررسی لایحه اصلاح نظام پولی و بانکی (حذف ۴ صفر از واحد پول کشور) به صورت یک فوریتی موافقت کردند.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، نمایندگان در نشست علنی عصر امروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی درخواست یک فوریت برای لایحه اصلاح نظام پولی و بانکی(حذف 4 صفر از واحد پول کشور) با 124 رأی موافق، 76 رأی مخالف و 3 رأی ممتنع از مجموع 230 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

رئیس بانک مرکزی: حذف 4 صفر از پول ملی حداقل 4 سال زمان می‌برد

عبدالناصر همتی که  به منظور دفاع از یک فوریت اصلاح نظام پولی و بانکی (حذف 4 صفر) سخن می گفت، گفت:در حال حاضر پول ملی کشور به دلیل تورم پیش آمده در این سال‌ها خاصیت ظاهری خود را از دست داده و عملاً مردم ریال را در مبادلات خود به رسمیت نمی‌شناسند و حفظ ظاهر و اعتبار پولی ملی یک ضرورت است.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: برای تسهیل در تبادلات مالی مردم و هماهنگی با فرهنگ عمومی جامعه حذف 4 صفر از پول ملی با بررسی‌های کارشناسی در دستور کار قرار گرفت و متأسفانه در حال حاضر نسبت ریال در برابر پول‌های رسمی دنیا به شدت نازل است و در عین حال سکه و به اصطلاح پول خرد نیز از چرخه مبادلات خارج شده است.

وی تصریح کرد: هزینه تولید و ضرب هر سکه 500 تومانی حدود 800 تومان است در حالی که تقریباً هیچ کارکردی ندارد و از چرخه جریان اقتصادی خارج شده اما با حذف 4 صفر وارد چرخه مبادلات پولی خواهد شد.

همتی در پاسخ به این انتقاد که زمان مناسبی برای حذف 4 صفر از پول ملی انتخاب نشده است، گفت: اتفاقاً الان بهترین فرصت برای این کار است تا اعتبار پول ملی بازگردد و به تدریج پول‌های جدید جایگزین پول‌های قبلی شود و ان‌شاء الله این کار با همکاری مجلس صورت پذیرد.

به گزارش خانه ملت، این لایحه که در قالب ماده واحده تقدیم مجلس شده است، واحد پول ایران را از ریال به تومان تغییر می‌دهد.

نظر شما