وزیر ورزش و جوانان:

ایران توسعه تاجیکستان را پیشرفت خود می‌داند/ سیزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی میان دو کشور پاییز برگزار می‌شود

۱۳۹۸/۰۷/۰۹ - ۰۹:۴۴:۴۵
کد خبر: ۹۰۵۵۷۶
ایران توسعه تاجیکستان را پیشرفت خود می‌داند/ سیزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی میان دو کشور پاییز برگزار می‌شود
وزیر ورزش و جوانان تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران ، پیشرفت و توسعه تاجیکستان را پیشرفت و توسعه خود می داند و همواره از صلح، امنیت، استقلال و حاکمیت ملی تاجیکستان حمایت کرده و خواهد کرد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، «دکتر مسعود سلطانی فر»، وزیر ورزش و جوانان، در آیین بزرگداشت بیست و هشتمین سالگرد استقلال جمهوری تاجیکستان ضمن تبریک این روز  به ملت بزرگ این کشور اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران اولین کشوری بود که استقلال جمهوری  تاجیکستان را به رسمیت شناخت و با برقراری روابط دیپلماتیک، مرحله نوینی از مناسبات میان تهران و دوشنبه شکل گرفت.

وی افزود: مشترکات ما ریشه در پیوندهای دیرینه ی تاریخی، تمدنی و فرهنگی دارد و دو ملت ایران و تاجیکستان به مثابه گوشت و ناخن از هم جدا شدنی نیستند.

وزیر ورزش و جوانان با بیان اینکه روابط ایران و تاجیکستان در ۲۸ سال  گذشته طیف وسیعی از موضوعات سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و مردمی را در برگرفته است، اظهار کرد: دو کشور علاوه بر روابط دو جانبه برادرانه، همکاری های متقابلا سودمندی در مجامع منطقه ای و بین المللی داشته اند که متضمن منافع دو کشور بوده است.

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران ، پیشرفت و توسعه تاجیکستان را پیشرفت و توسعه خود می داند و همواره از صلح، امنیت، استقلال و حاکمیت ملی تاجیکستان حمایت کرده و خواهد کرد.

دکتر سلطانی فر به نقش ایران در برقراری آشتی ملی در تاجیکستان و‌ پایان دادن به جنگهای داخلی در این کشور اشاره کرد و افزود: در دوران توسعه نیز ایران از پیشگامان اجرای پروژه های فنی مهندسی راهبردی مانندسدونیروگاه برق آبی سنگ توده ۲ و تونل استقلال در تاجیکستان بوده و هم اکنون مهندسین ایرانی در اجرای سد و نیروگاه راغون مشارکت دارد.

وی همچنین بیان کرد: در یکسال گذشته شاهد تحولات مهم ومثبتی در روابط دو کشور بوده ایم. به طوری که جانب آقای روحانی رئیس جمهور جمهوری اسلامی ایران در خردادماه ۹۸ با سفر به دوشنبه پایتخت تاجیکستان ضمن شرکت در نشست سران کشورهای عضو سیکا، با جناب آقای امام قلی رحمان رئیس جمهوری تاجیکستان دیدار و مذاکره کردند.

وزیر ورزش و جوانان این دیدار را نقطه عطف مناسبات دو کشور توصیف کرد و اظهار داشت: پیش از این نیز جناب آقای مهرالدین وزیر امور خارجه تاجیکستان به تهران سفر کرده بودند.

وی تاکید کرد: دو کشور عزم خود را برای رفع موانع توسعه، ارتقا تعاملات و همکاری میان دو کشور جزم کرده اند.

دکتر سلطانی فر افزود: دو کشور خود را آماده می کنند تا در سیزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی که در پاییز سال جاری برگزار می شود شرکت کنند.

وی اظهار امیدواری کرد: این اجلاس گام موثر دیگری در جهت گسترش و تحکیم همکاری های همه جانبه میان دو کشور به ویژه در حوزه اقتصادی باشد.

وزیر ورزش و جوانان در پایان سخنانش برای دولت و ملت دوست تاجیکستان آرزوی موفقیت بهروزی و سعادت کرد و گفت: امیدوارم مناسبات دو کشور با بهره گیری از ظرفیت های فراوان موجود بیش از پیش گسترش یابد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز