وزیر امور خارجه در حاشیه جلسه هیات دولت:

روانچی مرحله اول شیمی درمانی را انجام داد/ صحبت‌های ترامپ در سازمان ملل، ۱۸۰ درجه با اروپایی‌ها فرق داشت

۱۳۹۸/۰۷/۱۰ - ۱۰:۴۲:۰۳
کد خبر: ۹۰۶۱۰۰
روانچی مرحله اول شیمی درمانی را انجام داد/ صحبت‌های ترامپ در سازمان ملل، ۱۸۰ درجه با اروپایی‌ها فرق داشت
وزیر امور خارجه گفت: صحبت‌های ترامپ در سازمان ملل مبنی بر ادامه تحریم‌ها، ۱۸۰ درجه با آنچه اروپایی‌ها از زبان او می‌گفتند تفاوت داشت.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، «محمدجواد ظریف»، وزیر امور خارجه، در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: اگر اروپایی‌ها تعهدات خود را انجام ندهند، ما اقدامات بعدی را انجام می دهیم. اقدامات ما اقداماتی جبرانی است که در ماده ۳۶ برجام آمده و کسی نمی تواند در مقابل اقدام جبرانی، اقدام دیگری انجام دهد.

وی در ادامه گفت: صحبت‌های ترامپ در سازمان ملل مبنی بر ادامه تحریم‌ها، ۱۸۰ درجه با آنچه اروپایی‌ها از زبان او می‌گفتند تفاوت داشت.

ظریف درباره آخرین وضعیت تخت روانچی بیان کرد: تخت روانچی بعد از رفتن ایشان به نیویورک تشخیص سرطان داده شد، اگر اینجا تشخیص داده می‌شد همینجا درمان می شدند، مرحله اول شیمی درمانی را انجام داده‌اند.

رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به طرح چهار ماده‌ای رئیس‌جمهور فرانسه تصریح کرد: طرح چهار ماده‌ای که مکرون داده است، طرحی است که از زبان ایشان مطرح شده و حاوی دیدگاه‌های ما نیست. ما کاملا مشخص کرده‌ایم که جمهوری اسلامی ایران به دنبال سلاح هسته‌ای نیست.

وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: از طرف دیگر، همانطور که طرح امید را رئیس‌جمهور در مجمع عمومی را مطرح کردند، نشان می‌دهد از سال ۶۴ که اولین نامه را ایران درباره امنیت خلیج فارس به دبیرکل سازمان ملل ارائه کرد، تاکنون همواره به دنبال امنیت خلیج فارس و امنیت کشتی‌رانی بوده است و دیگران، مانع این مسئله شده‌اند.

ظریف با تاکید بر مشخص بودن مواضع ایران گفت: مواضع ایران در طرح چهار ماده‌ای مکرون درست مطرح نشده است. لازم است این مذاکرات ادامه یابد تا آنکه موضوعات به صورت دقیق مطرح شود. ما تماس‌ها را ادامه می‌دهیم. تماس با فرانسه را داریم. شخص مکرون این موضوع را با علاقه دنبال کرده است.

وی ادامه داد: وزیر امور خارجه فرانسه با علاقه بعد از خروج مکرون از نیویورک، یک دور مذاکره مجدد را که دومین دور مذاکرات وزرای امور خارجه بود، مطرح کرد. ایشان هم علاقه‌مند به دنبال کردن موضوع هستند.

وزیر امور خارجه با اشاره به تلاش‌های شینزوآبه نخست وزیر ژاپن در این زمینه اظهارداشت: تلاش‌های ما در مسیرهای مختلف ادامه می‌یابد ضمن آنکه بر مواضع خود محکم ایستاده‌ایم که اگر اروپایی‌ها تعهداتشان را اجرایی نکنند، ما اقدامات خود را دنبال خواهیم کرد.

ظریف در پاسخ به این سوال که آیا عربستان برای مذاکره با ایران چراغ سبز نشان داده است، بیان کرد: ما همواره گفته‌ایم با همسایگان‌مان به دنبال رسیدن به تفاهم هستیم و خواستار تنش نیستیم. اگر دولت سعودی به این نتیجه برسد که با خرید سلاح و واگذار کردن حاکمیتش به دیگران، نمی‌تواند به امنیت برسد و به سمت منطقه پیش بیاید، حتما با آغوش باز از سوی ایران مواجهه خواهد شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز